Advarsel mot å kjøpe/selge noe til denne brukeren

Advarsel mot å kjøpe/selge noe til denne brukeren

Innleggav manga3010 » tor 04.08.2016 9:59

Jeg vil gjerne lufte ut en situasjon som hendte meg fredag for en uke siden ca. Jeg hadde lagt ut en annonse på finn.no om at jeg solgte en macbook pro retina fra 2014. En kar ved navn S***** ringte meg og ville så gjerne kjøpe denne maskinen i gave til sin kone på grunn av hennes bursdag. Han spurte meg om tilstanden til maskinen og jeg beskrev den slik som den var, i tillegg til at bilder av maskinen var publisert i annonsen.

Han var på reise i Bergen påsto han og kunne derfor ikke komme å hente den selv, han sa at han skulle overføre meg penger slik at jeg kunne gi den til en kamerat av han som skulle hente den hjemme hos meg. Han sendte meg en kvittering på at han hadde overført 8000 kr via Nordea hvor kvitteringen stammet fra. Alt så til å være riktig og det var derfor ingen grunn til bekymring.

Kameraten kom og hentet maskinen og derfor var handelen gjort. Siden dette var på en fredag regnet jeg med at beløpet ikke skulle komme før på mandag. Jeg ventet helt til mandag og har fortsatt pr idag ikke mottatt noe beløp for denne maskinen. Kjøperen har ikke tatt opp telefonen på mine oppringinger og har også blokket meg på telefonen. Jeg ringte med et annet nummer og da tok han den opp og besvarte meg før han la på igjen. Han har heller ikke besvart meg på epostene eller meldingene. Derfor har denne personen svindlet meg og jeg har anmeldt han til politiet.

I ettertid så sjekket jeg kontonummeret hvor pengene skulle være utbetalt fra via Nordea og de sa at den ikke stammet fra dem men fra DNB. Jeg ringte til DNB også og de sa at dette kontonummeret ikke er i bruk og finnes ikke hos dem. Med dette er det ikke vanskelig å bedømme at jeg har blitt utsatt for en svindel.

Dette er veldig hardt for en student å takle når man lever fra hånd til munn. Jeg legger ut denne meldingen for at dere andre ikke skal gå i denne fella. Hvis moderatorer ønsker å fjerne dette kan jeg selvfølgelig gjøre det, men jeg synes at denne mannen skal bli hengt ut på grunnlag av sine ubekvemme og uærlige holdning ovenfor andre. :-( :-(

Håper flest mulig får med seg denne meldingen før denne eventuelt blir slettet.
Sist endret av MSg den søn 08.01.2017 17:20, endret 1 gang
Grunn: Slettet personalia til angivelig svindler; enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist, samt i og med det er snakk om en svindler kan både navn og personalia tilhøre en uskyldig person.
medlem i 198 måneder
 

Re: Advarsel mot å kjøpe/selge noe til denne brukeren

Innleggav Superhai » fre 05.08.2016 12:14

Det er trist å høre dette. Men. Generelt bør man være forsiktig med å legge ut personalia offentlig. Som oftest i svindel brukes fiktive navn som ikke eksisterer, men ikke uvanlig brukes også andres navn som kan være uvitende om dette. Du kan da risikere å bli krevd erstatning for ulempen. Svindel skal anmeldes til politiet og jeg regner med at det har du gjort.
medlem i 131 måneder
 

Re: Advarsel mot å kjøpe/selge noe til denne brukeren

Innleggav manga3010 » fre 05.08.2016 12:25

Det har jeg gjort, men det de gjør er å mest sannsynlig henlegge saken.
medlem i 198 måneder
 

Re: Advarsel mot å kjøpe/selge noe til denne brukeren

Innleggav oldschool » lør 27.08.2016 19:22

Vil bare legge til at dette er å lese på Facebook:

‎Sander Kirkenes‎ til FINN.no
3. august kl. 13:40 ·
IKKE kjøp noe som helst fra noen som oppgir seg for å være MEG på FINN, letter sagt SANDER KIRKENES! Blitt utsatt for identitets tyveri og det er blitt misbrukt hardt, i hvert fall 10x den siste måneden. De svindler tydeligvis alt som har med Apple produkter og dyre gjenstander som fks vesker.De kommer til å sende dere ett bilde av legget mitt + en konto overføring fra Nordea som absolutt ikke finnes. IKKE STOL PÅ DE NÅR DE SENDER MAIL ELLER RINGER DERE, DET ER BARE SVINDEL.
medlem i 195 måneder
 

Re: Advarsel mot å kjøpe/selge noe til denne brukeren

Innleggav Orfeus » lør 31.12.2016 10:30

:-( =-O

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Advarsel mot å kjøpe/selge noe til denne brukeren

Innleggav MSg » søn 08.01.2017 17:36

Trist når man blir utsatt for slikt, men dessverre finnes det uærlige personer der ute.

Man skal uansett være forsiktige med å legge ut personalia til angivelige svindlere da dette kan være et resultat av ID-tyveri, og man ender da opp med å angi og henge ut en uskyldig person, som i dette tilfellet.

Jeg slettet derfor personalia til vedkommende fra trådstarters innlegg.

Å anmelde er det eneste riktige, men dessverre blir slike saker ofte henlagt. Like fullt er det bra at flere forteller om sine uheldige opplevelser slik at alle blir mer obs og forsiktige.

Man skulle tro at dette var unødvendig å si i 2017, men bruk trygge tjenester som Finn Betalingsgaranti, men aller helst personlig oppmøte og betaling via kontant eller f.eks Vipps.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Advarsel mot å kjøpe/selge noe til denne brukeren

Innleggav tor77 » tir 11.04.2017 7:03

Det samme skjedde meg!

Da jeg gikk på UiO for mange år siden skulle jeg selge en powerbook g4 - han hadde kvittering på at han hadde overført pengene, og naiv som jeg er gav jeg ham datamaskinen i tro om at pengene skulle tikke inn på konto.

Det gjorde de ikke, og jeg anmeldte til politiet. jeg hadde telefonnummer, navn og adresse til han. De kjente godt til ham sa de, og skulle se på saken.

Etter to uker fikk jeg brev fra politiet : saken er henlagt på grunn av resursmangel.

Jeg måtte bare da akseptere tapet..litt mindre naiv.
medlem i 102 måneder
 

Re: Advarsel mot å kjøpe/selge noe til denne brukeren

Innleggav vidina » tir 30.05.2017 21:45

Er vel ikke så veldig uvanlig å ikke sende/gi ifra seg produktet før pengene faktisk er overført, da. Hver gang jeg har solgt via finn har jeg enten ventet til pengene er ankommet, brukt postoppkrav, eller vipps. Evt Finn's betalingsgaranti.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Annet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere