apple id i epost...lurt.

Diskuter alt omkring Apples iPhone

apple id i epost...lurt.

Innleggav ourkid » lør 24.12.2016 15:02

Hei. Gikk på en smell i natt. Fikk en e-post i epost programmet på min iphone 4s ios9 som jeg trodde var fra Apple. Se nedenfor. Mye informasjon som kunne stemme og perfekt tidspunkt for å lure meg. Fulgte linken og skrev inn brukernavn og passord og ble sendt til neste siden før jeg endelig forsto at noe var feil. Avsluttet deretter med en gang.

Logget meg noen minutter etterpå med min iphone på den riktige apple id og forandret passordet og sikkehetsspørsmålene raskt for å unngå fare. Mitt spørsmål er om det fremdeles er noe fare når jeg har gjort disse stegene? Og kan denne linken i eposten innholde virus og annet som kan ha spredd seg til min iphone? Tenker først og fremst på software som stjeler informasjon på min iphone og sender videre. Håper noen der ute kan betrygge meg. Hva med http://www.cnbc.com/2015/08/06/masque-a ... -data.html ???

Har lest denne artikkelen http://www.apple.com/legal/more-resources/phishing/
Og har sendt e-post til nevnte epost.



Unexpected sign-in attempt
Dear user
Your AppIe ID was used to sign in to iCIoud on a MacBook Pro 13".
Time: December 23, 2016
Operating System: OSX;10.8.1
If you recently signed in to this device, you can disregard this email.
f you have not signed in to your account recently and believe someone may have accessed your account, you should secure your account.
Please click here My Apple ID.
Sincerely,
AppIe Customer Service


[fjernet URL, MSg]



My Apple ID | Support | Privacy Policy
Copyright © 2016 Apple Support. 1 Infinite Loop, Cupertino, CA 95014, United States. All rights reserved.
]
Sist endret av MSg den søn 08.01.2017 17:28, endret 1 gang
Grunn: Fjernet URL til mulig svindelnettside
medlem i 132 måneder
 

Re: apple id i epost...lurt.

Innleggav Master_Gismo » lør 07.01.2017 21:42

Har du en MacBook pro 13" med OS-X; 10.8.1, som du logget på Apple ID, med?
Det står at du ikke skal gjøre noen ting, om du har det, og gjort det.
Det ser ellers ut som at det er en mail fra Apple. Så om du ikke logget på, eller ikke har en sånn maskin, som er nevnt over. Så har du gjort riktig og byttet passord på ID'en din.

Virus verken brukes eller virker på OS fra Apple.

Om du blir lurt i en mail, så har det ingen ting med Virus, og gjøre. Virus er en type Malware, som er veldig vanskelig og lage. Og brukes omtrent ikke i det hele tatt. Siden du må være programmerer og ha en feil i OS. Som utnyttes, for at Viruset skal virke. Det er også grunnen til at Apple aldri utgir hva som blir rettet opp, når det gjelder sikkerhets oppdateringer.
Det finnes heller ikke kjente Virus til OS-X. Tror heller ikke det finnes til iOS.

Men sånne linker, som den siste i mailen fra Apple, kan kanskje være uheldig og legge ut på nettet. Så vill anbefale at du fjerner det meste eller alt, av sånne linker. Du kan også redigere innlegget ditt her, og slette linken, for sikkerhets skyld. Tror egentlig ikke den linken virker på samme måte for andre. Men bedre og være føre var, enn etter snar.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: apple id i epost...lurt.

Innleggav skamor » søn 08.01.2017 11:21

Hei.

Det ser unektelig ut som du har vært utsatt for et phishing-forsøk. (Se linken: appie.com - i stedet for apple.com)
Men du gjorde det eneste riktige ved å straks endre passsord etc., og skal således være utenfor fare nå!

Mvh. Skamor
medlem i 207 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]