Trøblete tilkobling til Avinors AIRPORT etter 9.2

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Trøblete tilkobling til Avinors AIRPORT etter 9.2

Innleggav Berlevaagnytt » tor 24.03.2016 20:16

Etter at iOS 9.2 kom opplever jeg, og mange flere, å ikke få koble til AIRPORT wifien på småflyplassene. I begynnelsen var det også problemer med dette på f.eks OSL, men nå er det kun småflyplasser som plages.

Mest frustrerende er det kanskje at problemet ikke er likt for alle.. En kompis her kommer fint på med sin iPad 4 med 9.2.1, mens jeg og flere(resten med iOS her på bygget) ikke kommer på nett mystisk nok.(hverken med 9.2, 9.2.1 eller 9.3)

Det enda mere mystiske er at jeg en sjelden gang faktisk kommer på wifien.. men ikke om jeg går inn under innstillinger-wifi, men en sjelden gang når en app plutselig åpner wifi tilkoblingsboksen, DA plutselig kan han logge på =-O

Har resatt nettverksinnstillinger etc. og ellers forsøkt alt jeg kan komme på.

Noen i Avinor som tydeligvis styrer med nettet har vist antydet at dette er et appleproblem, noe jeg finner litt mystisk all den tid det KUN er på Avinors småflyplassnett vi plages..

Noen som har en ide?
medlem i 155 måneder
 

Re: Trøblete tilkobling til Avinors AIRPORT etter 9.2

Innleggav Superhai » lør 26.03.2016 21:14

Avinor har en annen måte å løse dette enn mange andre captive-løsninger. Det ser også ut som de ruter Apple sin "captive"-portal slik at telefonen tror st den er tilkoblet uten å være det.

Jeg antar de har rett og slett laget en løsning og lappet det med måter de tror er bra men som graver de ned i problemer.

Uansett hvordan jeg gjør det er å koble meg til, vente til jeg får "innloggingssiden" som popper opp. (Hos Avinor vil den som regel gå rett til "Success"). Deretter så må du åpne en webside (som er http ikke https, f.eks www.nrk.no, Google er sikker og fungerer ikke). Dermed får du innloggingssiden hvor du skriver inn E-post.

Om du dermed ikke får koblet til overhode så må du klage til Avinor, men det kan være DHCP problemer og de klarer ikke å gi ut nye ip-adresser.
medlem i 131 måneder
 

Re: Trøblete tilkobling til Avinors AIRPORT etter 9.2

Innleggav Berlevaagnytt » lør 26.03.2016 23:33

Om innloggingssiden kommer opp er alt greit, men etter 9.2 kommer man ikke så langt heller.

Da får man bare opp en boks som sier "kan ikke koble til AVINOR" og dermed ingen mulighet til å legge inn mail og godkjenne..

Bruker/brukte alltid vg.no, korteste og raskeste webadresse jeg kom på :-)

.. men som sagt.. inn i mellom går det likevel å få logga på, men da gjerne fordi en dialogboks med "koble til" plutselig popper opp når man har en eller annen app oppe.
medlem i 155 måneder
 


Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]