Hvilken høyttaler?

Diskuter ekstrautstyr til iPoden

Hvilken høyttaler?

Innleggav Sebbai » man 14.06.2010 12:43

Hei jeg trenger hjelp til å bestemme meg for hvilken høyttaler jeg skal gå for. Har sett litt og lest litt rundt på forskjellige tester, men ingen av høyttalerne blir sammenlignet med hverandre.
Høyttaleren må også være bærbar, hvis dere har noen andre høyttalere som er bra som ikke er nevnt her så hadde det vært fint å fått noen tips ;-)

Dette er de jeg har tittet litt på

Harman/Kardon Go + Play (2000,-)
JVC Boomblaster (3000 ?)
Bose sounddock portable (3500 ?)

Takker for alle svar :-)

EDIT: Også lurer jeg på om disse høyttalerne vil passe med den nye iPhone 4

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav mr.macus » man 14.06.2010 13:20

Jeg ville gått for bose. De lager fantastiske produkter! Og ikke minst knallklar lyd, samt den lille boosten man ønsker fra bærbare enheter.
medlem i 184 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav Ovit82 » man 14.06.2010 13:36

Helt enig med mr.macus. Bose har fantastisk lyd, og de portable enhetene har innebygged oppladbart batteri.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav Sebbai » tir 15.06.2010 10:23

Den er jo så dyr :/

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav Ovit82 » tir 15.06.2010 10:29

Dyr er et relativt begrep. Koster mye, ja men med tanke på hva du får for pengene, så kan man nesten si at den er billig ;) Jeg har en veninne som har en bose portable, og hun er ekstremt fornøyd med den. Og vi andre får stor glede av den når vi er og griller, siden den har batteri og vi kan ta den med i parken :)

Men dette er en subjektiv vurdering du som kjøper må ta, tenk over hvor mye penger du er villig til å bruke, så må du vurdere hva som gir deg mest tilbake for de pengene, bare pass på at du ikke kjøper noe "billig" som du ikke får glede av, dyrere kjøp enn det finnes ikke.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav Sebbai » ons 16.06.2010 10:46

Veier litt over på harman kardon fordi de er satt ned fra 3000 til 2000 på soundgarden. Og harman kardon er jo et bra merke, de kan ikke være så mye dårligere enn bose sine. Også så harman kardon sine mer praktiske ut med håndtak og greier :P Det samme med boomblaster det er også veldig klassiske høytalere som altid vil være bra :P

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav chhris » ons 16.06.2010 11:11

http://www.teknofil.no/wip4/review/stor ... l?id=29886

Er ikke helt ny test, men gir en pekepinn iallefall.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav Friden » søn 08.08.2010 19:33

Går nok for Bose Sounddock her også. Et spørsmål dog; Hvor grei er den å ha med seg? Er det noe form for pakning eller noe man kan legge den i når man skal ha den med seg? Kjøper ikke denne hvis den er 100% statisk.
medlem i 182 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav nosey » fre 31.07.2015 14:22

Heisann

Tar opp igjen denne tråden da den ser ut til å være avsluttet for TS sin del, og jeg er på utkikk etter høyttalere.

Har et ganske lite rom jeg skal ha de på. Har ikke plass til å ha de på pulten, så jeg har kanskje litt vanskelige krav. Tror at to små høyttalere foran, på hver sin side av TV-en, på TV-benken vil bli det ideelle. Skal ikke ha noen egen stor bass/subwoofer (har ikke greier på høyttalere/lyd).
Det blir upraktisk å ha en AUX-kabel liggende i lufta i rommet, fra TV-benk til Mac-en, evt. iPhone/iPad. Hadde vært knall om høyttalerne kunne vært koblet til TV-en og erstattet den innebygde lydplanken, men samtidig hatt mulighet for enda en AUX som jeg kunne kobla til Mac/iOS-enhet når jeg vil spille musikk og TV-en ikke brukes. Da UTEN at jeg trenger å koble om/koble fra TV-en hver gang. I tillegg skulle det vært mulig å koble til en enkel Dock som kunne stått ved siden av høyttalerne, så jeg har den muligheten også.
Hadde selvfølgelig vært ideelt om musikk kunne blitt sendt trådløst over Wi-Fi til høyttalerne også (ikke BT, da det vel blir dårligere lydkvalitet da).
At høyttalerne skal kunne gå på batteri setter jeg ikke som et krav. Det hadde vært kjekt, men de kommer ikke til å bli brukt til det. Uansett finnes det vel ingen høyttalere som oppfyller alle disse kravene.
I tillegg må de selvfølgelig se bra ut.

Jeg er ingen musikkentusiast, om det kan sies sånn, og har ikke ekstreme krav til lyd. Kan bare tenke meg å ha lyd som er bedre enn innebygd høyttaler i MBP-en. Når jeg først skal kjøpe høyttalere da, vil jeg gjerne legge i så jeg får noen skikkelige høyttalere. Kan jo ha de i årevis. Jeg skal vel flytte etter hvert også (har bare et lite rom hjemme nå) og da er det greit å ha mulighet til både Dock, kablet (også koblet til TV med kabel) og evt. trådløs streaming.

Så på Bowers & Wilkins MM1 på Apple Store. De koster 3.990,- og ser også veldig bra ut.
http://www.apple.com/no/shop/product/TX ... %3DpriceLH Nå finnes det kanskje ikke noe fasit på det, men har lest litt og fått med meg at B&W lager kanskje de beste høyttalerne i verden.
En omtale på Apple Store av disse sier at man skulle tro det var koblet opp en subwoofer, men det er kun de to små høyttalerne.
Spørsmålet er om disse blir for "overkill" for meg. Altså, man har alltids bruk/nytte av så god lyd, men om jeg har behovet vet jeg ikke. For å si det på en annen måte så blir spørsmålet om det finnes høyttalere til nesten halve prisen der jeg får knallgod/mer enn god nok lyd? De må se bra ut og gjerne oppfylle to, helst alle tre av kravene.

Merker at det er ikke enkelt dette med høyttalere, når man har så mange krav. Jeg vil ha god lyd. Det er som jeg bruker å si om iPhone. Folk sier de ikke har bruk for det aller beste (iPhone altså). Greia er at det finnes ikke noe alternativ til en iPhone. Alle har bruk for en iPhone, men ikke alle har behovet. Da mener jeg man bør kjøpe en iPhone eller rett og slett en god gammel tastetelefon til anrop/SMS. Når det er snakk om pris vil jeg betale for noen gode høyttalere. Noe av det verste jeg vet er gniene folk som sier at alt er dyrt. Jeg er jo ingen ekspert, men jeg forstår hvorfor en iPhone koster det den gjør. Folk tror at ting utvikler og lager seg selv, og at alle kostnadene er materiale som er brukt. Jeg pleier å si som moderator skrev over her, at det er forskjell på noe som er dyrt og noe som koster mye. Når noe er dyrt er det ikke verdt pengene. En iPhone er utvilsomt verdt prisen, og det samme er nok høyttalere som gir god lyd.

Fant ut at det kunne være greit å gå innom en butikk og få ekspert-hjelp. HiFi-klubben holder til her i byen (Trondheim). Skal gå innom, men tenkte å høre her også. Vet at de er størst på B&W. De skal visst være veldig proffe, både når det gjelder kunnskapen, men også rundt det med salget. De gir kunden virkelig god hjelp, muligheten til å sette seg ned og teste alt mulig, og de skal ikke gjøre det de kan bare for å selge for mest mulig. De vil at kunden skal være fornøyd og ikke lure noen. De har høyttalere i lavere prisklasser enn 4k også, så jeg vil tro at jeg får den hjelpen jeg trenger. La oss si at det beste alternativet for meg er et sett med Bose-høyttalere, som de ikke selger, vil de da anbefale meg de og sende meg et annet sted for å kjøpe? Vil egentlig tro at de har et veldig godt om ikke det beste alternativet i hver prisklasse, så det blir sikkert ikke noe problem.

Har ventet litt lenge med å poste denne nå, og jeg ser det ble mye tekst og sikkert ganske rotete. Tenkte å dra til byen nå nemlig, for å få hjelp, og helst kjøpe i dag også. Har levd lenge uten god lyd nå, så vil gjerne få høyttalerne i hus fortest mulig.

EDIT: Kan legge til enda en ting. Jeg ser selv at det blir helt håpløst å finne noe som oppfyller alle disse kravene, men tar det med. Innebygd radio hadde jo vært helt maks, men da er kanskje en docking det eneste alternativet? Evt. kan jeg vel streame radio fra Mac/iOS-enhet enten trådløst (hvis høyttalerne støtter det, men det gjør vel gjerne ikke to høyttalere av denne typen, kun mer docking-lignende) eller kablet.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav Chiang Mai 1963 » fre 31.07.2015 16:57

.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav nosey » fre 31.07.2015 21:23

Chiang Mai 1963: Og det betyr?

Stakk innom HiFI-klubben i siste liten før de stengte i dag. Rakk i alle fall å bestemme meg for at jeg ikke skal ha noe alt-i-ett-høyttaler/docking.
Får mer lyd for pengene ved å kjøpe en mini-anlegg/stereo.

Et godt anlegg de hadde kosta 5k og da kan jeg koble de til TV-en, den har bluetooth så jeg kan spille musikk trådløst, eller bruke kabel om jeg vil, og den har innebygd DAB. Vurderer å gå for den, eller i alle fall en slik type løsning da. De B&W-høyttalerne jeg linka til hos Apple Store er nok knallgode, men jeg synes det er bedre å kunne ha radio og spille musikk trådløst enn kun kabling som det blir med bare høyttalere.

Skal dra dit i morgen også, på dagtid. Kom 20 min før de stengte i dag.

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav Chiang Mai 1963 » fre 31.07.2015 21:26

Jeg så det var en eldgammel tråd og tok vekk svaret mitt.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav nosey » lør 01.08.2015 1:22

Du skrev vel svar til innlegget jeg skrev? Hva har det å si at tråden er gammel?

EDIT:

Hadde satt veldig pris på et kjapt svar fra noen med noe som helst peiling :)

Skal ta turen nedover etterpå nå. Vil tro jeg blir fornøyd uansett, men.

Fikk anbefalt dette i går https://www.hifiklubben.no/stereo/kompa ... reosystem/

Denne butikken/kjeden fører jo systemer/høyttalere av de beste produsentene. Skal jeg ha et stereoanlegg av Bowers & Wilkins må jeg litt opp i pris, og tror jeg får mer enn bra nok lyd med dette anlegget.
Jeg har jo ikke greie på lyd, men mener du som har peiling på lyd at dette anlegget er verdt pengene framfor å kjøpe et anlegg på Elkjøp for 2-3k?
Her får jeg AirPlay, kan koble til TV-en, kan bruke kabel om jeg vil, har innebygd radio.
Skal selvfølgelig spørre litt mer på butikken etterpå. Den omtalen en hadde skrevet om B&W MM1-høyttalerne på Apple Store som jeg linka til tidligere, sa at man trodde det var kobla opp en subwoofer sammen med høyttalerne uten at det faktisk var det. Jeg googla subwoofer og fant ut at det er for de litt mer kresne. Altså, jeg har ikke så ekstremt høye krav, og skjønner at man ikke får det beste som finnes for 5k, men om det er ganske god bass i disse høyttalerne uten en subwoofer så er jo det en fordel. Vil jo ha lyden best mulig.
Det står at det er 45W i hver høyttaler. Aner ikke hvor mye det er jeg, da.
Nå har ikke jeg plass til større høyttalere enn disse på rommet, men om jeg skulle hatt større høyttalere; da må jeg antagelig ganske mye opp i pris for å få tilsvarende kvalitet på lyden? Jeg tenker at større høyttalere først og fremt gir muligheten til å spille enda høyere volum, og at man må vesentlig høyere i pris for å i tillegg oppnå samme kvalitet som på dette mini-anlegget, fordi man kan vel få rimelig bra kvalitet på et sånt mini-anlegg som dette?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Hvilken høyttaler?

Innleggav Chiang Mai 1963 » lør 01.08.2015 16:16

Jeg svarte på innlegget til trådstarter, men regner med at han hadde greid å bestemme seg på fem år. :D Derfor tok jeg vekk innlegget mitt.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 


Returner til iPod ekstrautstyr



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]