Apple lanserer CarPlay

Apple lanserer CarPlay

Innleggav admin » man 03.03.2014 15:30

Apple lanserer CarPlay

Apple lanserte i dag CarPlay, et nytt navn på funksjonen som tidligere har vært kjent som «iOS in the Car». CarPlay vil integrere din telefon med din bil. Med CarPlay skal du kunne bruke apps, spille musikk, navigere og få tekstmeldinger rett inn på bilens innebygde skjerm.


Under årets WWDC og lanseringen av iOS 7 introduserte Apple for første gang funksjonen «iOS in the Car» og Apple tok dermed et stort steg inn i bilverden. Ved lanseringen av iPhone 5s og iPhone 5c lettet Apple litt mer på sløret og bekreftet at «iOS in the Car» var veldig viktig for selskapet og at en rekke store bilmerker var med.

Så ble det stille, veldig stille. Ryktene om problemer med «iOS in the Car» dukket opp og iOS 7 kom helt uten noen slik funksjon. I dag offentliggjorde Apple hva som har skjedd med denne funksjonen og den største nyheten er nok at Apple har byttet navn.

«iOS in the Car» har nå blitt CarPlay og navnemessig er CarPlay en åpenbar utvidelse av AirPlay, men Apple sier CarPlay er bygd opp helt fra grunnen av for å integrere seg med bilmerkenes egne skjermer. CarPlay gjør det nemlig for bilenes skjermer å kommunisere med din iPhone og gir deg et iOS-grensesnitt direkte i bilen.

Apple lanserer CarPlay

Grensesnittet støtter både touch-håndtering (hvis skjermer i bilen støtter dette) og navigasjon ved hjelp av knapper og hjul som er mer normalt i dagens biler. Med CarPlay skal du kunne styre musikken, lese og svare på SMSer (ved hjelp av Siri), navigere med Apples kart eller kjøre spesifikke apps.

Apple har nemlig også gjort det mulig å bruke en del tredjeparts applikasjoner med CarPlay og nevner spesifikt Spotify, Beats Radio, Podcasts, iHeart Radio og Sticher. Om Google Maps og andre kartapplikasjoner enn Apples egen kartløsning støttes vites ikke og hvordan prosessen for å få en applikasjon til å støtte CarPlay er også uklart. Forhåpentligvis er dette en API, men det kan også være en «lukket» prosess hvor kun utvalgte applikasjoner får muligheten.

Apple lanserer CarPlay

CarPlay fungerer selvsagt ikke på alle biler, men en rekke kjente bilmerker har allerede meldt sin interesse og i følge Apples pressemelding vil noen biler fra Ferrari, Mercedes og Volvo ha støtte for dette denne uka. Om dette gjelder eldre modeller vites ikke, men dette vil det nok komme mer informasjon om i løpet av kort tid.

I tillegg til disse bilmerkene har også BMW, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Kia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot , Citroën, Subaru, Suzuki og Toyota i følge Apple også blitt enige om å tilby CarPlay «down the road». Interessant nok er Honda, Huyndai og Jaguar nevnt på nettsiden til Apple som biler hvor dette vil bli tilgjengelig i 2014, men i pressemeldingen er de samme merkene omtalt som «down the road». Bildene Apple bruker på sine nettsider er fra en Honda.

Denne uka starter det velkjente bilshowet i Sveits hvor alle åretes (og neste års) bilnyheter vil bli avslørt. Mer informasjon om hvilke biler som vil støtte CarPlay vil sannsynligvis være tilgjengelig i løpet av kort tid.

Du kan lese mer om CarPlay hos Apple.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Et av ytterst få

Innleggav shimanowallmark » man 03.03.2014 15:47

Et av ytterst få Apple-produkter jeg ikke helt får tenning på.
medlem i 137 måneder
 

Etter å ha brukt en del

Innleggav LaStrada » man 03.03.2014 16:08

Etter å ha brukt en del integrerte systemer i forskjellige biler, er dette noe jeg absolutt gleder meg til. Kjører selv taxi og er IKKE fornøyd med de forskjellige løsningene som finnes. Kjører selv mercedes og den er ikke spesielt glad i iPhonen min om jeg velger musikkavspilling. Å streame film er hvertfall bare å gi opp.

Håper produsentene går for en løsning som ikke tvinger brukerne over på iOS plattformen, men også kommer med støtte for andre operativsystemer i tillegg.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Flisespikking: Ferrari og

Innleggav SeaLion » man 03.03.2014 16:43

Flisespikking: Ferrari og Peugeot er stavet feil i artikkelen.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Apple lanserer CarPlay

Innleggav jerry.c.bush » man 03.03.2014 19:25

Pyssjå ;)

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Opel lanserte dette på sine

Innleggav anserigs » tir 04.03.2014 22:34

Opel lanserte dette på sine 2014 modeller så eg ser ikkje korleis dette er så veldigt nytt. Men absolutt en gledelig nyhet :) skulle gjerne skifta bil i år men det er nok dessverre altfor dyrt.
medlem i 198 måneder
 

Lit usikker på denne. Når

Innleggav jag » ons 19.03.2014 18:03

Lit usikker på denne.
Når jeg kjører bil, liker jeg å ha fokus på trafikken og hvor jeg kjører.

Dersom jeg "tukler" med radion, så gjør jeg dette uten å ta blikket fra vegen.
Med en touch skjerm, må jeg se på skjermen for å se hva jeg trykker på.
Dette fører til distraksjon for sjåfør. Fysiske knapper er å foretrekke, da er det enklere å ha full fokus på kjøringen.

/Jan
medlem i 185 måneder
 


Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere