Reparatørsnoking!

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Reparatørsnoking!

Innleggav sevjemannen » fre 09.08.2013 20:21

Hei.
Jeg er ny her og det var en opplevelse jeg ville dele med dere.

Batteriet i MacBook'en min har gradvis blitt dårligere.
Jeg har ignorert advarslene om at det burde på service og forrige helg var det helt dødt.
MacBook'en er fra 2009,så jeg får ikke byttet det selv.
Jeg kontaktet iRep.no da jeg regnet med at det kunne ta lang tid hvis jeg levere in Mac'en på Eplehuset,litt lenger borte i gata.

Batteriet var helt dødt da jeg overlot maskinen til reparatøren.
Etter en halvtime fikk jeg den tilbake.
Han hadde sjekket maskinen og funnet ut at det var en del feil med den,at jeg burde gjøre en re-installasjon og at jeg evt kunne få hjelp med å installere et nytt batteri.
Vel og bra.
Da jeg kom hjem oppdaget jeg noe skikkelig guffent,og dette er igrunn årsaken til at jeg registrerte meg på dette forumet :

Fremme på skrivebordet lå den mappa med de aller mest private bildene jeg har.
De bildene jeg ikke viser til noen.
For å sjekke batteriet på maskinen trenger man ikke å åpne noen bildemappe.
Dette fikk jeg bekreftet noen dager senere da jeg leverte inn maskinen
på Eplehuset.
Det føles litt som å gå til doktoren med en brukket tå,for så å bli grundig undersøkt i endetarmsåpningen.
Veldig kjipt.
Jeg rakk ikke å fjerne bildene før jeg leverte maskinen fra meg,og det skal vel heller ikke være nødvendig hvis reparatørene gjør jobben sin.
medlem i 128 måneder
 

Re: Reparatørsnoking!

Innleggav petrus764 » fre 09.08.2013 20:43

Det var ikke du som hadde lagt bildene i mappa på skrivebordet?

I så fall er det bare å politianmelde.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Reparatørsnoking!

Innleggav Lars A. Gundersen » fre 09.08.2013 21:34

Kjipt, uten tvil.
Til andre som har slike veldig private bilder eller annet svært privat eller på annen måte ømtålig på maskinen: FileVault er lurt, det krypterer hele disken og gjør innholdet utilgjengelig om man ikke er logget på. Slås på i valgpanelet Sikkerhet.

Et annet alternativ er å lage krypterte diskfiler, dette er ganske rett fram og blir omtrent som å ha en kryptert mappe. Gjøres i Diskvertøy-programmet. File-menyen -> New -> Blank Disk Image. Sett kryptering til ett av de to valgene som tilbys og lag et lese/skrive image av passende størrelse som du lager i en passende mappe.

Når du har gjort det kan du dobbeltklikke på imaget du har lagd, oppgi passordet og det blir da montert som en disk med et vindu som du kan dra de aktuelle filene inn i. Når du 'mater ut' den igjen må du oppgi passordet igjen for å få den montert og vise innhold.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Reparatørsnoking!

Innleggav sevjemannen » tir 13.08.2013 10:36

Takk for tips!
medlem i 128 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron