Ungdommer tror musikk er gratis?

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav Nikoraisan » tir 07.05.2013 10:39


Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav kurka » ons 08.05.2013 10:52

Saken er at musikk burde være allemannseie. Informasjon bør være
gratis - kunst likeså

Det er opp til de som lager et produkt (ja - kunst er også et produkt) å avgjøre det. Hvis en musiker hadde syntes det var greit at musikken var gratis hadde de jo ikke giddet å prøve å selge den.

En ting er inntekter, men det koster faktisk ganske mye å spille inn en skive om det skal låte bra og i det minste bør en artist kunne få muligheten til å selge nok musikk til å få tilbake penger artisten har lagt ut for at DU skal få musikk å høre på!

Jeg synes jeg skulle fått gratis kaffe på Kaffebrenneriet, men av en eller annen grunn får jeg ikke det.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav kovacs » ons 08.05.2013 12:33

Logikken er ikke helt bunnsolid.

Stensilcase skrev:5. Musikken jeg hører på er ikke alltid tilgjengelig, og ofte vanskelig å finne om jeg skulle kjøpe den.


Men hvis folk begynte å kjøpe den, ville den kanskje være mer tilgjengelig.

6. Jeg liker oftest musikk i fra artister som ikke er så kjente, så om jeg viser musikken til kompiser etc, så føler jeg at jeg reklamerer og utvider artistens "reach"


Men så lenge de også laster den ned gratis, hjelper jo ikke dette artisten noe særlig.

8. Systemet som er nå gjør at artister som har mye penger, kommer bare til å tjene enda mer penger. Synes ikke det er synd på rike artister som mister litt penger på at folk laster ned deres musikk.


...men de artistene du snakker om lenger opp tjener BARE penger dersom DU kjøper musikken deres. Dermed gjør du muligens enda mer skade enn du tror.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav nosey » ons 08.05.2013 13:00

@kovacs: veldig gode argumenter du har der, helt enig! :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav kurka » ons 08.05.2013 14:04

Logikken til Stensilcase er langt ifra "ikke bunnsolid". Den er rett og slett meningsløs.

Hva slags argument er det for å laste ned at man ikke gidder å bruke iTunes eller CD'er? Man stjeler ikke mat hos naboen bare fordi man ikke liker å gå i butikken?

Det skal aldri være opp til en forbruker å avgjøre hva man skal betale for en vare. Man får betale det den koster eller klare seg uten. Det er sikkert noen artister som også mener at musikk skal være gratis, og vil man ikke betale får man klare seg med den. Eller ditto med de som synes donasjoner er greit nok.

Når ble det galt at noen skal tjene mer enn andre? Det er ikke ok å stjele fra de som tjener mye. Folk kan ikke gå rundt og lage regler selv. At man ikke synes synd på noen man stjeler fra er ikke et argument, men en inrømmelse av ens egen mangelfulle samvittighet og mangel på forståelse for hvordan et samfunn fungerer.

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav nosey » ons 08.05.2013 14:14

@kurka: utrolig godt skrevet! :)
+1

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav kurka » tor 16.05.2013 0:26

Musikk er kunst og kunst skal være gratis sies det. Hvorfor skal man betale for konserter?

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav Chiang Mai 1963 » tor 16.05.2013 14:48

Å være musiker er en jobb, derfor er det ikke gratis. Du vil ikke jobbe gratis, du heller. Går jeg ut fra.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav nosey » tor 16.05.2013 16:57

Så sant, så sant. de finnes vel de også, men de fleste ønsker nok å få noe igjen for arbeidet de gjør :p

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav kurka » søn 19.05.2013 22:54

Jeg forventet vel egentlig et svar fra de som mener musikk skal være gratis. Jeg glemte at ironi ikke alltid når frem ;-)

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav nosey » søn 19.05.2013 23:02

jeg forstod det, jeg svarte til Chiang...

uansett, de som mener det skal være gratis har vel ikke noen argumenter å komme med etter alle de gode innleggene over her! :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav Chiang Mai 1963 » tir 21.05.2013 13:31

kurka skrev:Jeg forventet vel egentlig et svar fra de som mener musikk skal være gratis. Jeg glemte at ironi ikke alltid når frem ;-)


Mitt svar var egentlig generelt, ikke akkurat til deg. Ut fra tidligere svar fra deg i tråden var det i grunnen ikke vanskelig å skjønne du var ironisk. :-*

De som forventer det skal være gratis vet vel egentlig at de ikke har noen gode svar. Hvordan kan man forsvare at man stjeler?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Forrige

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere