Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav nosey » man 24.09.2012 16:24

Hei

Leste i dag en artikkel om at mange opplever riper på baksiden og hakk i skjermen på iPhone 5 når de mottar sin iPhone. Dette gjeder vistnok bare den svarte. det er vel slik at hvis man får en som er ødelagt så får man vel en ny gratis? men litt kjedelig å få den også må den sendes tilbake med en gang. er det noe feil med produksjonen på en av fabrikkene kanskje? eller hva er det som foregår, dette burde jo ikke være tilfelle! men isåfall, kanskje dette vil bli tatt hånd om og fikset, slik at de som kommer til Norge er skadefrie?

Noen som har hørt noe mer om dette?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav Simen97 » man 24.09.2012 17:01

De er nok allerede sendt til Norge :-( En liten trøst er at du får en ny, og skadefri telefon helt gratis..

Ikke dårlig forresten med 162 innlegg på 21 dager.... :)
medlem i 161 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav iBee » man 24.09.2012 17:06

Nosey, hvis du er en av de uheldige som får en skadet iPhone så ta den med til din nermeste iPhone forhandler så skal få en ny en. :-)

Brukerens avatar
medlem i 150 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav nosey » man 24.09.2012 18:12

haha Simen97, hvor ser du det?
Ja er jeg veldig nysgjerrig og spør om selv de minste ting. Klarer ikke å la vær å tenke på ting hvis jeg ikke får svar på de, dette gjelder for det meste om Mac som jeg nettopp har kjøpt meg og iPhone 5 som jeg skal kjøpe når den blir tilgjengelig! :)

Men angående det med riper og hakk i svart iPhone 5, hvis man får en som man ikke finner noen riper eller hakk i, er det fortsatt fare for at det kan være noen bittesmå-feil med den, som man ikke ser, eller som ikke er oppdaget enda? Jeg liker ikke når jeg får vite slikt om Apples produkter. Liker å vite at Apples produkter er helt feilfrie og topp! De er jo det og, men dette med riper og hakk i helt nye iPhones liker jeg ikke. Men sikkert noe feil som har skjedd under produksjon. Håper dette blir rettet opp i! :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav Sercox » man 24.09.2012 18:24

Jeg liker også at overflatene ser strøkne ut når jeg åpner esken. Men så vidt jeg vet, så er dette eloksert aluminium.

På jobben min så lager vi aluminiumsrammer som er sort eloksert (6000-serien, samme som Apple bruker). Vi maskinerer deler her og sender de til et firma som elokserer disse delene. De må da henges opp et sted og de blir senket ned i et bad med diverse "sunne" stoffer. Akkurat der disse blir hengt opp, kommer ikke prosessen til.

Så det kan ha vært partikler eller lignende som har vært akkurat på disse stedene der elokseringen ikke fester seg ordentlig. Dette elokseringslaget er bare 0,007mm (7µ), men det sitter sinnsykt bra. Kan ikke sammenlignes med maling på samme måte.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav nosey » man 24.09.2012 18:33

okei, kult å høre litt hvordan det skjer! :) håper de fikser dette! men du sier det sitter veldig godt, og jeg regner jo med at den gjør det, men den sitter vel så godt at det skal ikke flasse av på en iPhone 5 ved vanlig bruk, uansett hvor lenge man har brukt den? og den tåler vel vann og fuktighet? (regner jo med at den gjør det, det er jo iPhone og Apple vi snakker om, men virket som om du har litt greie på dette! :))

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav Sercox » man 24.09.2012 18:39

Hvis man kutter i u-eloksert aluminium, så får man en nye flater. Så fort disse flatene blir eksponert for oksygen, så oppstår det et veldig lite sjikt med beskyttende hinne.
I en elokseringsprosess så klarer man å fjerne dette sjiket for så å legge på et tilsvarende lag bare med farge. Så per definisjon så kan ikke dette flasse på samme måte som maling. Men regner med at dette bare er enkelttilfeller av flere millioner solgte enheter, så de fleste av oss får nok fine flater :)
Men så fort dette laget blir skrapet opp, så vil du se bart blankt metall under.
Dette tåler selvsagt også vann, men hvis den ligger i vann over tid, så vil det korrodere. Men så langt håper jeg ikke du drar det :p

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav nosey » man 24.09.2012 18:51

takk for godt svar!

men hvis man skulle få en med skader, vil man da se det, eller kan det være en mikroskopisk ripe eller prikk på baksiden som man ikke ser med øyene? isåfall merker man det kanskje etterhvert med at mere vil flasse av?

Men tåler dette laget mye når det gjelder å få riper da? hvis man mister den på bakken går ripene sikkert gjennom? har du ekempel på hvor mye som skal til før det blir riper gjennom dette laget? :)

Dette er noe av det som står i artikkelen på db.no
"Den største andelen av klager skal gjelde riper og hakk i telefonen, og da spesielt på skjermen.Dette skal kun gjelde den svarte versjonen."
"Andre brukere rapporterer om riper og sprekker på overflaten av telefonen."

Kan det være andre ting som kan være galt med den? (at noe inni telefonen er feil med er vel ikke så sannsylig?) og er det flere feil, så blir de oppdaget etterhvert og man blir informert, og får vel da ny tlf, hvis så vil bli tilfelle!?

Det virker som om det gjeder skjermen først og fremst, og ikke baksiden i "lakken" som jeg trodde. Riper, hakk og sprekker! virker ikke dette litt rart, eller er det bare overdrivelser fra misfornøyde kunder eller de som skriver artiklene!?

på itavisen.no nå ligger det en artikkel hvor de har samlet "feilene" på iPhone 5. blandt annet vises det at det er en slags "sprekk" øverst på iPhone 5 svart! og når du har den i mørket ser du at det lyser ut gjennom den sprekken. Når blir iPhoneene sendt til Norge? ifht. om de rekker å fikse opp i disse feilene. vet jo ikke om disse feilene med lyssprekk, hakk og riper i glass osv gjøeder på alle iPhonene som er svarte, men hvis man skulle få en med enten riper eler en sli sprekk, da er det jo litt synd, å evt måtte sende de tilbake. da er det vel bedre at apple sjkker dette frøst og at telefonene evt blir forsinket enn at de mottar hundretusenvis av iPhones som må repareres eller byttes ut...? hva tror dere om det jeg sier her? :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav ralex » fre 28.09.2012 16:42

Hei. Var på Elkjøp i dag og fikk tak i svart iPhone5 :-) De hadde 4 nye igjen, samt en i utstilling og to selgere hadde hver sin, altså 7 stk.
Samtlige hadde mer eller mindre avflassing(hvite flekker på kanten). Jeg tok den med minst på og var omtrent ikke noe, men er spent på hvor godt dette vil holde. Jeg er sykt pirkete så ville vel egentlig ikke ha, men klarte ikke vente lenger hehe.
På den ene selgeren så man tydelig den var slitt og det svarte var slitt vekk. Han hadde hatt den i 1 uke (jobbet for Apple). De visste ikke hva Apple kommer til å gjøre med saken. Dette er jo utrolig trist og veldig IKKE typisk Apple, så håper de retter det på en fin måte for oss kunder.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav kleffa » fre 28.09.2012 17:02

Tok rett og slett ikke sjansen på den svarte. Var den jeg hadde lyst på, men etter alle skrekkeksempler på nett gikk jeg for den hvite.

Er vel ingen tvil om at svarteloksert aluminium holder dårligere enn aleminium som ikke er eloksert. (Når du skraper gjennom dette laget)

Angrer ikke på valget.
Blir spennende og se hvordan de svarte ser ut etter ett år. :-!

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav arildsd » fre 28.09.2012 17:38

Ettersom det er feilprodusert må man vel kunne kreve en erstatningstelefon uten disse feilene. Har jo AppleCare som gjelder også 1 mnd. Hadde for et års tid siden problemer med min egen telefon med at låsetasten sluttet å virke (ikke softwarefeil) og brukte applecare, fikk da en helt ny iphone på garantien. Tok kun 3 dager å få en ny en også :D Den var riktignok bygd opp av ødelagte telefoner men var som ny da jeg fikk den. :)

Og mange av oss bytter vel til den nye modellen nesten hvert år så er vel ingen fare med at den rekker å bli spesielt slitt om man bruker beskyttelse i tillegg ;) Kjøpte meg en svart en jeg ihvertfall og om det er feil på den så kommer jeg til å kreve en ny en. Betaler ikke 5190 kr for en telefon som er feilprodusert!!

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav ralex » fre 28.09.2012 18:28

Ja, etter ett år spørs det om det er svart igjen hehe.
Personlig synes jeg ikke fremsiden på den hvite er så fin, så ble liksom svart eller ikke noe for min del, men har en følelse av at jeg kommer til å irritere vettet av meg dersom den svarte elokseringen forsvinner gradvis. Apple må jo gjøre noe med det på en eller annen måte. Skjønner egentlig ikke at de har sluppet gjennom et slikt problem i produksjon, men nå har det jo skjedd, så vi får se hva de gjør med det. Er vel redd for at svaret blir "ikke noe".
Uansett en grisefin telefon da. Sitter her og koser meg nå. Bare stas og morro enn så lenge :-)
Ja ser jeg noe antydning til avflassing, så skal jeg ha det reparert. Dyre telefoner, så godtar ikke at det slites etter kort tid ved normal bruk.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Svart iPhone 5, feilproduksjon!?

Innleggav nosey » tir 02.10.2012 20:26

Ang dette med skader og slitasjestyrke. Går det an å få en pekepinn på HVOR mye den elokserte baksiden/lakken tåler? Hvis noe skraper på/mot den så skjønner jeg at den slites, men hvis man legger den fra seg på jevne overflater som bord osv, så regner jeg med at den ikke skal ta skade av det, eller gjør den det?

En ting er jo at lakken kan slites lett, lett å skrape bort. men det rare er jo at det er riper i den når de er nye. Det kan jo selvsagt skje, men at det er hakk i enten bakside eller skjerm, det kan jeg ikke forstå. Kan noen bekrefte at de har funnet hakk i en iPhone 5 (svart) eller hvit selvfølgelig. da mener jeg ikke en prikk hvor lakk har forsvunnet , men et HAKK, enten i skjerm eller bakside? :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 


Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]