iPhone 5, hvor mange GB?

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav Traktor » man 24.09.2012 19:47

Alle modellene er HELT like med unntak av lagringskapasitet, og har 1 GB RAM. Telefonen vil forøverig ikke gå fortere på grunn av mye ledig RAM, ubrukt RAM er som man sier bortkastet RAM, men dersom telefonen går tom for RAM kan det begynne å gå sakte, men dette ordner så klart telefonen selv. Og OSet på iphone er så vidt jeg vet bygd opp slik at alle program "legges ned" når du går ut av det, med unntak av for eks musikk spilleren. Husker jeg prøvde en Nokia til en venn, og tenkte ikke på at man selv måtte gå inn og avslutte programmene, til slutt gikk alt i stå. Og du kan være sikker på at for lite RAM ikke kommer til å bli noe problem, i og med at denne har dobbelt så mye som forgjengeren. Telefonen kan dog bli treg dersom du fyller den HELT opp, på samme måte som en datamaskin.
Personlige har jeg ikke så veldig mye liggende på iphonen min, har i dag en 32 GB 3GS med 10 GB ledig. Kunne nok klart meg med 16 GB også, men greit med ekstra plass. Og jeg ser nesten på det som en investering, skjønt ikke noe rundt kjøp av forbrukerteknologi er en investering, for jeg kjøper 64 GB nå og nyttegjør plassen og får sannsyneligvis igjen mye av dette ekstra utlegget når jeg selger den igjen. Og når du først kjøper en tlf til over 5000 kr er det synd dersom manglende plass skulle bli et irritasjonsmoment. Og som nevnt er det å kjøpe 32 GB uaktuelt for min del. Og istedet for å potensielt bruke 1500-2000 kr for å få iphonen litt tidligere ved å kjøpe låst, kan du jo heller legge disse pengene i mer plass.
Sist endret av Traktor den man 24.09.2012 19:57, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav Haasoer » man 24.09.2012 19:56

Jeg har hatt iPhone 4 siden den kom ut i 2010 og jeg har klart meg helt fint med 16 GB. Jeg bruker for det meste Spotify, Facebook, Twitter, Instagram og et par spill. Har også 1500 bilder og et par filmsnutter. Har som sagt aldri hatt problemer og jeg tror ikke jeg har overskredet 10 GB. Du klarer det nok med 16 GB ;)
medlem i 165 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » man 24.09.2012 20:24

skjønner, takk for gode argumenter og svar Traktor! skal du kjøpe fra aplle.no eller låst, evt hvilket abonnement? og skal du evt bryte?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav kurka » man 24.09.2012 21:35

Det er mulig det er tilfeldig, men min i4 blir merkbart tregere når det er lite (under 1gb) igjen. Synes det virker rart, men sånn er det ihvertfall. Særlig kamera kan bli tregt ved lite plass.

Det er mulig at 32gb er en minst lønnsomme å kjøpe, men om man er usikker på om man trenger 32gb så er det vel temmelig sikkert at man ikke trenger 64

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » man 24.09.2012 22:41

Traktor skrev:Og OSet på iphone er så vidt jeg vet bygd opp slik at alle program "legges ned" når du går ut av det, med unntak av for eks musikk spilleren.


Mener du at denne funksjonen (at programmer lukker seg selv når du går ut av dem) er ny i iOS 6? siden på min iPod touch 4 generasjon så må jeg dobbeltklikke på hjem-knappen og trykke på sånn minus på alle åpne programmer som vises da, for å lukke dem. så du mener at dette fikser seg selv i iOS6, isåfall er jo det helt konge! selv om grunnen til at man må avslutte selv, slik det var før, var vel at apper og programmer skulle åpnes raskere når man åpnet dem igjen. men mulig iPhone 5 med iOS 6 er så rask at den ikke trenger/bruker den funksjonen? :D

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav Traktor » tir 25.09.2012 8:54

Med "legges ned" mener jeg at de settes på vent, og bruker da ikke like mye RAM som når du faktisk bruker dem, men for å lukke de helt må du gjøre slik du sier, ja.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav kurka » tir 25.09.2012 14:55

"Let me be as clear as I can be: the iOS multitasking bar does not contain "a list of all running apps". It contains "a list of recently used apps". The user never has to manage background tasks on iOS."

http://speirs.org/blog/2012/1/2/misconc ... sking.html

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » tir 25.09.2012 17:03

gidde ikke les alt det der på engelsk, okei Traktor, skjønner :)

kurka, så det vil si at hvis man ikke bruker en App som ligger på "vent" i den listen, lukkes den automatisk hvis du ikke bruker den på en stund da, er det det du sier? :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav Traktor » tir 25.09.2012 17:20

Slik jeg forstår det lukkes den med en gang du går ut av appen, så sa det litt feil i stad. Egentlig skjønner jeg ikke hva denne telefonen skal bruke 1 GB RAM til, når det er slik det er.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav Simfo » tir 25.09.2012 17:50

Har litt samme problemstilling.

Hadde en iPhone 4 med 32 GB, fikk aldri brukt opp all plassen.
Er 15 år.
Skal kjøpe iPhone 5 nå, og jeg tenker at jeg bare trenger 16 gb.

Bruker Spotify, som tar lite plass såvidt jeg har skjønt?
Noe apper, for det meste gratis apper, vel og merke. Da går jeg utifra at de fleste ikke er så store, i og med at det ofte ikke er fullversjon pga. de er gratis?
Har tenkt å se noe film, men disse sletter jeg fra iPhone når jeg har sett de, slik at de går fram og tilbake.
Bilder har jeg ikke stort av.

Altså, noe musikk (Spotify), noe film, noe apper. Trenger vell bare 16 GB da?
medlem i 166 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » tir 25.09.2012 22:28

håper det traktor, for da slipper man å drive å åpne den linja for å lukke de helt hele tiden! :) og hvordan/hvor fant du ut dette med at de automtaisk lukker seg med en gang? :)

men kurka, mener du at hvis man åpner en app og ikke bruker den på en stund, så vli den lukke seg selv etterhvert? og at de man nylig har brukt blir liigende i den lille listen på "vent"? :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav kurka » ons 26.09.2012 12:44

Det er sånn det skal fungere ja. Den lukker seg riktignok ikke etterhvert om ingen trenger memory tror jeg. Men når man avslutter en app (homescreen eller bytter til en annen) så blir vel appen liggende aktiv noen sekunder. Om den har noe å gjøre (laste ned, etc) så får den lov å gjøre ferdig det den holder på med. Deretter blir memory frigitt slik at andre apper kan ta memory ved behov.

Husker ikke 100% detaljene her. Men det skal aldri være behov for å lukke en app manuelt ved å klikke på den X'en hvis appen oppfører seg som den skal. Men har man en litt dårlig app med problemer så er det enkleste måten å sikre seg at den er stengt helt ned.

Her kan man lære mye: http://vimeo.com/34660348 (spol frem til ca 09:40 om du ikke vilø se hele. Der er det med hvordan en app som ikke kjøres kastes ut av memory)

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » ons 26.09.2012 17:35

okei ser bra ut dette! :)
men hvis man bare åpner en app og går tilbake til homescreen, og ikke åpner noen andre apper, så vil ikke den ene appen bli lukket? selv om man ikke åpner en ny app på mange timer?

men den tar vel uansett ikke noe CPU, og man bruker jo nesten alltid noen apper, så dea er det ikke nødvendig/da har deti ikke noe å si at den ligger der, når denikke bruker noe minne!

eller blir den ene appen som evt ligger på "vent" avsluttet/"killed" etter en viss tid uten bruk av den appen eller at noen andre apper blir åpnet? :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav kurka » ons 26.09.2012 21:25

Det vet jeg ikke, men det kan jo virke som om den ikke laster ut apps fra minnet annet enn ved behov. Du kan jo teste å starte en app i veld og så sjekke i morgen om den har blitt lastet ut eller ei :) men da må den ikke stå til lading, for da kan vel backup og sånt finne på ting i bakgrunnen som krever minne

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » ons 26.09.2012 21:35

ja jeg kunne testet dette, men nå har det seg slik at jeg ikke har iPhone, min første blir iPhone 5! :( :) kunne du testet det? :D

jeg kan jo også sjekke det når jeg får iPhonen, jeg skal jo selvfølgelig ha den selv om en App ikke lukker seg selv, haha :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron