iPhone 5, hvor mange GB?

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » søn 23.09.2012 0:04

Hei

Jeg tenker å kjøpe meg iPhone 5 når den kommer, og jeg tenkte å kjøpe 16 GB, fordi jeg er 16 år og har ikke allverden av penger. Men er 16 GB nok? Jeg hører ikke mye på musikk, så kommer ikke til å ha mer enn maks 200 sanger, normal mengde med Apper, normalt mange bilder, men kommer ikke til å ha hele filmer på den. Ikke noe særlig tekstbehandling eller noe.

Litt musikk, en del apper, og litt bilder. Holder det med 16 GB da? Jeg tenker i forhold til programvareoppdateringer osv, vil det ta mye plass?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB!?

Innleggav Dr.Pepper » søn 23.09.2012 0:47

I massevis! Vi har om lag samme bruksmønster. Her har jeg 19 timer med musikk på iPhonen. Bare ha det i bakhodet at video tar mye plass, iPhone filmer i full HD.

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB!?

Innleggav Diddab » søn 23.09.2012 1:40

16 gb er ikke nok med mindre du skal bruke iphonen til å ringe, sms eller spille noen få spill.
Jeg tar noen bilder i ny og ne, har spotify, ingen filmer, 2 sider med apps. Du skjønner sikkert hvor jeg er her, lite av det meste. Men så før du vet ord av det er det fullt. Hvis du tenker langsiktig, å ser at denne telefonen kommer du til å ha i noen år er 32 gb et lurt kjøp. Da slipper du å tenke på plassen du har og kan laaste ned flere apps, ta flere bilder, lagre mer på telfefonen osv.
medlem i 157 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB!?

Innleggav Dr.Pepper » søn 23.09.2012 1:41

Tull! Apps tar ikke mye plass, video derimot gjør.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB!?

Innleggav Diddab » søn 23.09.2012 2:54

tull? hvis du skal ha bra spill ender du fort opp i et sted mellom 500 megabytes og 1 gb. Spill med bra grafikk osv
medlem i 157 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB!?

Innleggav hanharal » søn 23.09.2012 12:44

Det som tar plass er (HD)-video og grafikkintensitive spill. De største spillene tar ca 500Mb-1Gb i størrelse. Men det er jo ikke nødvendig å ha alle spillene inne på en gang.

Jeg har ingen grafikkintensitive spill på min iPad, men de 124 appene jeg har installert tar 6,8Gb.

Hvis du bruker spillelister i iTunes så kan du fint begrense størrelsen spillelistene tar opp for både musikk og video til bestemte størrelser. Jeg abonnerer på video-podcasts og har laget en smart spilleliste som inneholder alle video-podcast fra 2012 som jeg ikke har sett og begrenser størrelsen til 2Gb. Denne oppdaterer seg dynamisk.

Hvis du planlegger å ta mye HD-video med iPhone så bør du beregne å ikke ha alle disse lagret på telefonen men flytte de over til Mac/PC.
medlem i 159 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav xtofferx » søn 23.09.2012 13:54

16gb er for lite..

Har en iPad 2 med 16 gb, ble fort full, ca etter et halvt år. Da det kommer nye og spennende ting i app store hele tiden, musikk fra spotify, bilder osv. (har ingen video)

Men ja, det som tar mest plass er desidert store spill, med god grafikk.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav ddybing » søn 23.09.2012 14:34

Programvareoppdateringer tar ikke ekstra plass - de blir slettet når oppdateringen er ferdig :)

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » søn 23.09.2012 17:51

så selve programvaren tar opp plass på tlf-en fra før, er det derfor det bare er 13-14 GB til bruk når man kjøper en med 16GB? så selve programvaren skrives over den gamle når man oppdaterer? :D

jeg kommer til å ha kanskje 50 apps, MAKS 100, MAX 100 låter, normalt mange bilder, vil jo etterhvert ta over til Macen og slette de fra iPhonen, så kommer vel aldri til å ha mer enn 1.000 bilder på tlf og noen få, kortere vidoeopptak! da bør det vel holde med 16GB, eller mener dere fortsatt jeg bør ha 32 GB?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav ddybing » man 24.09.2012 7:25

Det kommer nok både av som du sier, operativsystemet tar litt plass(700MB-1GB ca) avhengig av enhet og modell. Kommer vel også av dette med at disker aldri blir den størrelsen det står at de skal være når de blir formatert.

Disken min på 640GB, tar egentlig "kun" 596 :(

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav kurka » man 24.09.2012 12:06

Joda - det bør nok holde med 16gb ut ifra det behovet du nå skisserer. Men hvor lenge regner du med å ha den? Bytter du om et år uansett så har trolig ikke behovet endret seg, og 16gb holder nok. Men plutselig kommer nye behov, f.eks. ved at det dukker opp nye apper som du bare MÅ ha, men som trenger mye lagringsplass til data. Sånt er vanskelig å forutse, så da er spørsmålet om det er verdt å spare 800,- for den usikkerheten?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » man 24.09.2012 16:39

kurka, nå er jeg 16 år, jeg jobber, men har ikke allverden av penger, så regner med å ha den i alt fra 2-5 år. tjener jo nok, så blir nok fristet om kanskje 2 år til å kjøpe ny, det vet jeg jo ikke. så det du sier er at det koster bare 800,- mere for 32 enn 16GB, isåfall tror jeg jeg vil kjøpe 32.kan jo fort trenge litt mer plass som du sier! er det slik at jo mer plass man har (og dermed har mer ledig) jo raskere blir den (eller kanskje ikke raskere), men at den kan fortere bli "treg" hvis man har lite ledig minne,du skjønner hva jeg mener? eller gjelder det RAM? hvor mye RAM er det i Iphone 5? varierer det etter 16, 32 eller 65 GB eller er det like mye i alle?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav Traktor » man 24.09.2012 17:07

Slik jeg ser det er 32 GB den minst "lønnsome" å kjøpe. Når jeg først har betalt 900 kr for å få 16 GB ekstra, betaler jeg gladelig 900 kr til for å få ytterligere 32 GB. Om man ikke klarer seg med 16 GB synnes jeg absolut at man burde gå hele veien opp til 64 GB, dersom man har råd da så klart, men de fleste vil vel klare å skrape sammen 900 kr til når man først kjøper en tlf til over 6000 kr.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav wellendorf » man 24.09.2012 17:31

16 gv er absolutt nok for meg. Dette har jeg på iphone og padda. Spiller mest på begge to, bruker spotify samt rundt 400 sanger i tillegg. MYE bilder. Aldri over 10-12 gb
medlem i 164 måneder
 

Re: iPhone 5, hvor mange GB?

Innleggav nosey » man 24.09.2012 18:18

nosey skrev:kurka, nå er jeg 16 år, jeg jobber, men har ikke allverden av penger, så regner med å ha den i alt fra 2-5 år. tjener jo nok, så blir nok fristet om kanskje 2 år til å kjøpe ny, det vet jeg jo ikke. så det du sier er at det koster bare 800,- mere for 32 enn 16GB, isåfall tror jeg jeg vil kjøpe 32.kan jo fort trenge litt mer plass som du sier! er det slik at jo mer plass man har (og dermed har mer ledig) jo raskere blir den (eller kanskje ikke raskere), men at den kan fortere bli "treg" hvis man har lite ledig minne,du skjønner hva jeg mener? eller gjelder det RAM? hvor mye RAM er det i Iphone 5? varierer det etter 16, 32 eller 65 GB eller er det like mye i alle?


Traktor skrev:Slik jeg ser det er 32 GB den minst "lønnsome" å kjøpe. Når jeg først har betalt 900 kr for å få 16 GB ekstra, betaler jeg gladelig 900 kr til for å få ytterligere 32 GB. Om man ikke klarer seg med 16 GB synnes jeg absolut at man burde gå hele veien opp til 64 GB, dersom man har råd da så klart, men de fleste vil vel klare å skrape sammen 900 kr til når man først kjøper en tlf til over 6000 kr.


Okei Traktor, skjønner hva du mener, men nå ble jeg veldig usikker. I utganspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe 16 GB, og så tenkte jeg på 32, og du mener 64 er mest lønnsomt i forhold til hvor mye (som er veldig lite) ekstra man må betale for 4 ganger så mye minne! Må tenke litt på det, skal du ha 64 forresten? Hva bruker du den til, eller heller hvor mye av div sange bilder apper osv?

Vet du noe om det jeg spurte om over, i forhold til RAM, om mengde RAM er forksjellig eller samme på 16, 32 og 64 GB? og også om det er hvor mye RAM ledig man har eller ledig minne som gjør at den blir raskere (selv om man sikkert ikke vil merke det på en ny iPhone!)?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Neste

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]