Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Diskusjon rundt kjøp av iPhone

Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav rattata12 » man 17.09.2012 10:52

Hei, så ingen diskusjonstråd (dårlig emnetittel, jeg vet) rundt iP5 og iOS6. Så jeg lister opp noen punkt:

- Ingen 4G i Norge (Dette gjør at jeg ikke kjøper den uansett)
- Dårlige kart (Man kunne beholdt google som et alternativ, i en overgangsfase)
- Youtube blir borte (Egen app, det vet jeg, men her kunne man også gjort som man budre med Maps, og hatt en overgangsfase)
- iPhonen kan ikke vris slik som iPad (OS'et følger med), jeg ønsker å ha det slik, man burde hatt en funksjon som tillot det.
- Dårlig Mail applikasjon (har ikke testet iOS6), men ønsker meg en bedre applikasjon med bedre kontroll
- Telefonen burde hatt data-samtaler (altså, tale iMessages alternativ over datatrafikk).
- Meldinger appen bør vise tid og klokkeslett på hver melding.
- Telefonen burde kommet i 128GB versjon til dagens 64GB pris.
- NFC burde vert kommet, Apple er i stand til å lage et økosystem, men de skal vel her også ha 30% av prisen.
- Batterilevetiden er på nivå med min 4'er = dritt.
- En ny overgangs plug burde apple ha sagt mnd på forhånd, slik at vi var klar over det, og produsentene ordnet det slik at produkter var støttet bedre ved release. Ikke bare gi oss fingen og "Her er en ny ladeplugg".
- Designen ser ræv ut, den "platen" bak burde vert vekke, og telefonen kunne godt vert breiere, de har uansett ødelagt tlf for bruk i min holder (TomTom GPS) og andre holdere, da kunne de liksågodt fikset litt på bredden, så den ikke ser ut som en lang ja.. ja....
- Kamera er for dårlig specs på om man ser på konkurenter sine tlf.
- iOS er generelt et tregt OS etterhvert, på min 4'er tar det 100 år å får gjort noe som helst...

Med Mac, Apper, iTunes, iPad +++ så er jeg for avhengig av Apple sitt økosystem, det tror jeg mange av dere her også mener. Jeg har ikke prøvd iOS6, så om noen har noe å si meg i mot, så gjerne si i fra! Ellers, fyr løs om hva dere mener!
medlem i 173 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav Dorkfish » man 17.09.2012 11:23

Enig med mye av det du skriver, men: - "Kamera er for dårlig specs på om man ser på konkurenter sine tlf." Den bør du tenke litt over. iPhone 4S har det beste kameraet som finnes på en mobiltelefon med unntak av Nokias Symbian murstein.
Ingen av HTC One X eller Samsung Galaxy S3 kan komme i nærheten av 4S sitt kamera.

Og om du tenker på Nokia Lumia 920, så tror jeg vi skal vente å se hvordan det faktisk er og ikke bare tro på reklamen til Nokia.

Alt i alt har iPhone 4S et strålende kamera som stort sett scorer høyest i alle tester.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav admin » man 17.09.2012 13:54

rattata12 skrev:- Ingen 4G i Norge (Dette gjør at jeg ikke kjøper den uansett)


4G er kun bygd ut i svært begrensede områder og foreløpig kun hos Netcom. 4G er fortsatt mange år unna, men enig i at det selvsagt hadde vært fint om den kunne ha støttet LTE også i Norge. Den eneste telefonen som så langt vil støtte norsk LTE er vel Lumia 920?

rattata12 skrev:- Dårlige kart (Man kunne beholdt google som et alternativ, i en overgangsfase)


Du sier du ikke har testet iOS 6 - hvordan vet du da noe om kartene? Maps i iOS 6 er vesentlig raskere enn Google Maps og satelittbildene er mer oppdaterte. Detaljnivået er muligens noe lavere, men integrasjonen mot Yelp er genial i iOS 6. I tillegg STORT pluss at Apple ikke sender mine bruksdata til verdens største annonseselskap - Google.

rattata12 skrev:- Youtube blir borte (Egen app, det vet jeg, men her kunne man også gjort som man burde med Maps, og hatt en overgangsfase)


Jeg ser ikke hva du mener med overgangsfase? Enten fjerner man YouTube eller så gjør man det ikke. Apple har ikke gjort noe som helst med YouTube-appen de siste årene. Vesentlig bedre at Google lager en bedre app (noe de har gjort) og at det er frivilig å installere denne.

rattata12 skrev:-Telefonen burde hatt data-samtaler (altså, tale iMessages alternativ over datatrafikk).


Det har du gjennom FaceTime. Alternativt må du bruke Skype. Apple er avhengig av et godt forhold til operatørene og kommer ikke til å gå inn på dette området enda.

rattata12 skrev:- NFC burde vert kommet, Apple er i stand til å lage et økosystem, men de skal vel her også ha 30% av prisen.


NFC hadde vært fint hvis Apple samtidig hadde introdusert et økosystem rundt dette og introdusert «lommeboka» vi alle venter på. Siden Apple ikke har gjort dette er det ingen grunn til å legge NFC på telefonen kun for å gjøre det. Er det noen som bruker NFC på Samsung Galaxy S3? Nei.

rattata12 skrev:- Batterilevetiden er på nivå med min 4'er = dritt.


iPhone 5 har da bedre batterilevetid samtidig som den er tynnere, raskere og har HSPDA/LTE?

rattata12 skrev:En ny overgangs plug burde apple ha sagt mnd på forhånd, slik at vi var klar over det, og produsentene ordnet det slik at produkter var støttet bedre ved release. Ikke bare gi oss fingen og "Her er en ny ladeplugg".


De store produsentene av ekstrautstyr har vist dette i relativt god tid, men det tar tid å produsere nye produkter. Apple tilbyr adapter i mellomtiden. Husk at Apple fortsetter å selge produkter med gammel plugg i minimum 1 år til. Denne typen bytter er langsiktige.

rattata12 skrev:- Designen ser ræv ut, den "platen" bak burde vert vekke, og telefonen kunne godt vert breiere, de har uansett ødelagt tlf for bruk i min holder (TomTom GPS) og andre holdere, da kunne de liksågodt fikset litt på bredden, så den ikke ser ut som en lang ja.. ja....


Smaken er som baken, men jeg er veldig, veldig glad for at telefonen ikke ble bredere. Jeg er skeptisk til at den i det hele tatt er blitt større ettersom dette skaper fragmentering i markedet. Bredden er derimot perfekt ettersom du har full kontroll med en hånd - noe som ikke kan sies om telefoner som er mye bredere.

Utseende synes jeg er meget pent. Spennende at vi går tilbake til aluminium på baksiden. Det er et godt materiale. Det minner meg om den første iPhone som hadde den beste følelsen av alle modeller så langt. At den i tillegg blir unibody og er frest ut av et stykke aluminium gjør telefonen mer solid. Dette er designet vi vil ha på telefonen de neste årene.

rattata12 skrev:Kamera er for dårlig specs på om man ser på konkurenter sine tlf.


Den eneste telefonen som ser ut til å kunne være bedre er Nokia sin Lumia 920?

rattata12 skrev:iOS er generelt et tregt OS etterhvert, på min 4'er tar det 100 år å får gjort noe som helst...


Her henger jeg ikke med. iPhone 5 med Dual Core A6 prosessor på 1GHz på iOS 6 slår en Samsung Galaxy S3 med Quad Core prosessor på 1.4GHz. Det er pga. iOS sin effektive ressursbruk i forhold til f.eks. Android.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav rattata12 » man 17.09.2012 14:25

Batteritiden på 5 er lik 4, gå inn på apple og sammenlign alle telefoner så ser du det selv :) Kartene virker som eneste argument for å oppgradere til iOS6. Youtube sin app er ikke innebygd i iOS, noe som gjør det litt mer knotete.

Jeg oppdaterer ikke min iPhone hvert år, noe kanskje dere gjør. Derfor vil jeg ha støtte hardwaremessig som er litt inn i fremtiden (4G som støtter IDAG norsk bånd) + NFC, uavhengig om det er et marked for det eller ikke, så kan det i det minste være der, om dette kommer på en 5S, hurra, da må jeg kjøpe enda en ny iPhone da for å få 4G som er reklamert i 5'ern?

Uavhengig, den ser ikke pen ut så lang som den gjør nå på bilder i vertfall. Aluminium burde vert heltrukket i mine øyne, den hvite ser ikke bra ut slik som den er, men den svarte ser nydelig ut sådan. (forkullet kant ser bra ut).

Telefonen sitt kamera kommer aldri til å bli bra, før man fjerner kun full-auto modus...

Dessuten har iPhone 5 ingen "wow" faktor som flere nettsider har snakket om, og jeg sier meg heller enig, "meh, ryker tlf så kanksje en ny".
medlem i 173 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav oysteinhermansen » man 17.09.2012 21:53

Forstår ikke helt hvorfor noen er så opphengt i om Youtube leveres av Apple eller Google. Youtube app-en som leveres av Apple har stått stille siden IOSv3. Det har vært mindre kosmetiske endringer, men ingen store funksjonsendringer. I IOSv6 har Apple fjernet en ikke-oppdatert-på-lenge applikasjon og latt Google, som eier Youtube, lage en helt up-2-date Youtube app for IOSv6. Sett fra et brukers ståsted må jo dette være bra ? Det at app-en må lastes ned fra AppStore er jo bare et pluss. Da kan Google komme med oppdateringer uten at en trenger å oppdatere IOS.

Når det gjelder kartapplikasjonen har Apple gjort noe av det samme. Kartprogrammet som har fulgt med IOS siden "nesten" starten har heller ikke utviklet seg mye. I praksis måtte denne applikasjonen også byttes ut, og da kunne en velge mellom Google´s eller lage sin egen. Apple valgte, som en hver stor aktør ville gjort, å utvikle sin egen. De inngikk samarbeid med TomTom på kartsiden, og resultatet leveres sammen med IOSv6. Den mangler noen funksjoner, som streetview og satview, men har turn-by-turn og gode navigasjonsfunksjoner. Jeg tror også at Google vil komme med egen oppdatert app for IOS, med både streetview og sat-view. Microsoft/Nokia har gjort det samme med WP 8 (og WP 7.5). De kjøper ikke kartapplikasjon fra Google, men benytter en oppdatert versjon av Nokia Maps.

Alle leverandører ønsker å eie mest mulig av systemet selv. Kjøper en løsninger fra en 3. part betyr dette mindre inntekter. Dette gjelder Apple (med IOS), Google (med Android) og Microsoft (med Windows Phone). Så må en som bruker velge telefon utfra de behov og ønsker en har. Og da tenker jeg ikke bare på hw-spec, men tilgang til funksjoner, applikasjoner og 3. parts ekstrautstyr.

/Øystein
medlem i 177 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav crazysteppy » tir 18.09.2012 9:47

Mange dårlige argumenter på hvorfor du ikke vil ha iPhone 5. Ville gjort litt mer research før du bare spytter ut noen ord om ikke henger på greip =)
medlem i 188 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav Helgenen2 » tir 18.09.2012 11:21

rattata12 skrev:Dessuten har iPhone 5 ingen "wow" faktor som flere nettsider har snakket om

selfølgelig ikke, like spennende som en ny bmw, men likefullt, kjører heller bmw enn kia, selv om kiaen har nesten like mange hestekrefter og større bagasjerom og koster mindre. for bagasjerommet til bmw er stort nok. det er noe med lyden når man lukker døren som koreanerne aldri helt klarer å kopiere. eksteriøret har små endringer fra år til år, men når du ser på sammenføyningene mellom karosseriplatene ser du det er en attention to detail som man ikke har i østen, der alt dreier seg om å lage flest mulig ting i billigst mulige materiale. likefullt interiøret. det er enkelt og stilrent, lite BLING, alt er lett tilgjengelig og det virker. sett en tre år gammel kia ceed ved siden av en fem år gammel bmw3 og se hvem som ser utdatert ut. apple kjører samme linje på design, det er små endringer fra år til år, men det er tidløst. se på hvordan apple holder seg til det opprinnelige designet for feks startskjermen fra den opprinnelige iphone fra 2007, de skifter ikke opp ned på alt som hennes&mauritz-google. samsung beveger mobilen i feil retning, snart er flaggskipet så stort at man begynner å vurdere om den skal bli med på tur eller ikke. det er Feil design for en mobil.
medlem i 166 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav rattata12 » ons 19.09.2012 10:14

Maps i iOS 6 funker jo heller dårlig med min 4'er (Ja jeg har iOS 6 GM).. 3D funker ikke på A4 chip? Herre jesus... Trodde faktisk Maps kunne erstatte min Tom Tom App, men neida...
medlem i 173 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav Joker » ons 19.09.2012 16:37

Jeg lurer på hvilken mobil du heller vil kjøpe fremfor iPhone 5?

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav nosey » søn 23.09.2012 0:01

Joker, det lurer jeg også på. Jeg mener ingen mobil kan matche iPhone 5, eller iPhone i det hele tatt. Jeg kan ingenting om telefoner/teknologi generelt, men den totale pakka, rått design, operativsystemet (så ryddig, nekelt, brukervennlig og rett og slett bare helt genialt med alle de brae funksjonene!), og selvfølgelig det fysiske innholdet som kamera prosessor, chip osv!

Og dere som klager sånn over Maps, hvis dere ikke er helt dumme, så skjønner dere vel at det tar tid å oppdatere en helt ny kartapplikasjon! Maps vil jo bli oppdatert og bli bedre etterhvert, og da vil det være mye bedre enn Google maps!

Må si meg enig i at iPhone 5 hadde blitt vesentlig mye fetere designmessig (den er tøff som den er nå også) om hele baksiden var av aluminium, men grunnen til dette var vel noe med at antennen ikke funket gjennom aluminium. I fremtiden vil det helt sikkert komme en løsning på dette. Apple er jo best når det gjelder alt, spesielt design, så jeg gleder meg alltid til deres nye produkter! :)

Brukerens avatar
medlem i 138 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav texans » søn 23.09.2012 1:54

Jeg tror grunnen til at det er så mange som er skuffet over iphone oppdateringer er all blesten rundt den som starter ca 2 mnd etter den siste er lansert. Alle konsept vidoer/bilder som blir laget med "slik kan neste iphone se ut" og "slik kan den neste iphonen bli".
Jeg er sikker på om det hadde vært like stor blest og interesse for å spekulere i nye Samsung,Htc,Nokia telefoner hadde det vært mye skuffelse over disse produktene også..
Folk som klager er som regel specs ryttere som ikke forstår hva skreddersying av software og hardware gjør med produktet. Man kan se det samme med pc produkter, man finner sjeldent en dell,asus,acer osv som fungerer bortimot som ny etter år med bruk. Win pc´er blir som vel også som regel alltid levert med "bedre" specs enn en mac.

For min del ble Iphone 5 akkurat hva jeg håpet på, ios6 hadde vi fått en forsmak på og jeg er utrolig glad for at apple gjorde det valgfritt å bruke google programvare. Google er en av verdens største personopplysning innsamler sammen med facebook noe som jeg er litt skremt av da jeg lurer på hvordan ting vil være om ti års tid...

Design messig ble den som forventet, mitt inntrykk er at Apple er meget fornøyd med Iphone 4 designet og Apple forandrer sjeldent drastisk på et produkt de er fornøyd med, mao tror jeg Iphone vil se tilnærmet lik Iphone 5 i flere år fremover.

Og jeg er så utrolig glad for at de ikke gjorde noe bredden da det værste jeg vet er å måtte bruke to hender for å trykke på en mobil.

Jeg liker Jailbreaket Iphone best og håper Apple gir litt mer frihet når f.eks ios 7 kommer om det er noe jeg skulle satt fingeren på, 4g og NFC er helt uaktuelt for min del da dette er langt fra ferdigutviklet og jeg er sikker på at Iphone kommer med både 4g/lte og NFC når dette er ferdigutviklet.
medlem i 171 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav Wackhy » søn 23.09.2012 7:19

Successful troll is successful.

Mye av det rattata12 her remser opp er basert på synsing fremfor testing, noe som i og for seg er greit til en viss grad - spesielt siden iPhone 5 ikke er tilgjengelig i Norge enda.

Jeg ser overhodet ikke poenget med NFC i Norge. Ja, kult å ha. Gratulerer med flott teknologi på telefonen som du ikke får brukt noen steder før om kanskje to år. Kjempepraktisk.

Å utvide lisenser med Google for å ha det som i aller beste fall kan kalles middelmådige programmer for YouTube og Maps på iPhone for å ha det i en overgangsfase er ikke bare dumt, det er et dårlig økonomisk valg. Heller Maps fra Apple som har litt startproblemer, men som Apple kan gjøre stadig bedre uten å være avhengig av Google (som forøvrig ikke har noen grunn til å bry seg om Maps på iPhone når de har Android).

Hold deg til iPhone 4 du. Det er en fin telefon. Nei, du får ikke samme funksjoner som du gjør med iPhone 5, men som du selv sier bytter du ikke telefon hvert år. iPhone 4 vil fremdeles være en fin telefon et par år til, så kan du kjøpe iPhone 42 når den kommer (gitt Apple sin kreative nummerering kan det nok fint være neste modell).

Apple har aldri pøset inn masse mer eller mindre nyttige og unyttige funksjoner bare for å ha de. Vil du ha et system med ørten funksjoner som du aldri kommer til å bruke, men som du kan si at du har - ja, da er Android helt supert for deg. Apple tester nok NFC internt allerede nå, og de har garantert en plan for utrulling, men i steden for å lempe ut noe middelmådig bare for å si at man har det pleier de å raffinere det og finspisse det slik at de lanserer noe som faktisk fungerer fremfor å kunne ha en ekstra linje i tech specs.

iPhone 5 og iOS 6 er ikke revolusjoner, det er evolusjoner. Om du forventer at det hvert år skal komme en telefon som snur livet ditt på hodet, stryker klærne dine, går tur med hunden og har et kamera som kan konkurere med RED så har du misforstått.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav Soft » søn 23.09.2012 9:53

nosey skrev:Joker, det lurer jeg også på. Jeg mener ingen mobil kan matche iPhone 5, eller iPhone i det hele tatt. Jeg kan ingenting om telefoner/teknologi generelt, men den totale pakka, rått design, operativsystemet (så ryddig, nekelt, brukervennlig og rett og slett bare helt genialt med alle de brae funksjonene!), og selvfølgelig det fysiske innholdet som kamera prosessor, chip osv!
?- jeg kan ingenting, men iPhone 5 er best -?

Og dere som klager sånn over Maps, hvis dere ikke er helt dumme, så skjønner dere vel at det tar tid å oppdatere en helt ny kartapplikasjon! Maps vil jo bli oppdatert og bli bedre etterhvert, og da vil det være mye bedre enn Google maps!
?- og da vil være mye bedre en Google maps?, igjen, Google maps, core buisness vs Apple must have for iPhone -?

Må si meg enig i at iPhone 5 hadde blitt vesentlig mye fetere designmessig (den er tøff som den er nå også) om hele baksiden var av aluminium, men grunnen til dette var vel noe med at antennen ikke funket gjennom aluminium. I fremtiden vil det helt sikkert komme en løsning på dette. Apple er jo best når det gjelder alt, spesielt design, så jeg gleder meg alltid til deres nye produkter! :)

?- Apple er jo best når det gjelder alt -?

Flott at du er sååå entusiastist!!,men vi trenger nok noen som er litt! Kritiske må og da.
Om ikke ville det ikke være noe som driver utviklingen (hos Apple) videre....

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav Dorkfish » søn 23.09.2012 9:57

nosey skrev:
Og dere som klager sånn over Maps, hvis dere ikke er helt dumme, så skjønner dere vel at det tar tid å oppdatere en helt ny kartapplikasjon! Maps vil jo bli oppdatert og bli bedre etterhvert, og da vil det være mye bedre enn Google maps!



Mener ikke å være vanskelig her, men Apple kartfunksjon er en betaversjon. Betaler jeg 5000 kr for å få en betaversjon? Nei, jeg forventer et ferdig produkt for den prisen.
Akkurat her har Apple bommet kraftig. Det kan sikkert bli bedre etter hvert, men det burde ha vært ferdig når telefonen kom.

Når det er sagt beholder jeg min 4S i utgangspunktet et år til. Skal ikke avvise muligheten for at jeg etter hvert får lyst på iPhone 5, men slik det ser ut nå, er 4S det beste alternativet for min del. Der har jeg kart som funker.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hvorfor iPhone 5 ikke blir kjøpt for min del

Innleggav hanharal » søn 23.09.2012 12:35

Den eneste grunnen jeg ser til å ikke oppgradere til iOS 6 er hvis man er helt avhengig av all den funksjonaliteten som er i Kart-appen under iOS 5 og man ikke er villig til å kjøpe en tredjepartsapplikasjon.

Når det gjelder NFC så ligger Norge langt tilbake. Telenor og DNB gjorde en liten test i fjor med sitt eget system basert på Mastercards Paypass. Dette er ikke kompatibelt med Google Wallet selv om det støtter Paypass. Betalingsterminalene har vel også slitt med at de fra NETS støtter Mastercard mens de fra Point støtter VISA. Selv om Apple hadde lagt inn antennestøtte for NFC så kunne de f.eks. valgt å mplementere sin egen properitære betalingsløsning.

Folk ønsker ikke NFC. Folk ønsker å betale via mobilen trådløst og uten å taste inn kode slik at det blir raskt og enkelt. NFC+NFC-terminaler+betalingssystem er _en_ løsning på dette.
medlem i 158 måneder
 

Neste

Returner til Kjøpe iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]