Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Diskuter iTunes for Mac

Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Innleggav JimmyQ » søn 26.06.2011 19:25

Hei

regner med det er en del her inne på forumet som har erfaring med å selge apps i App Store. Vi har nå laget en app som er klar til å sendes inn for submission.

Mitt spørsmål er om dere selger appen gjennom et AS, enkeltmannsforetak, NUF eller som vanlig privatperson?

AS er jo det ryddigste, man har begrenset ansvar, men det krever jo også en del kapital for opprettelse. Det enkleste er jo bare å selge som privatperson, men da har men vel også alt ansvar på seg i forbindelse med f.eks et søksmål dersom informasjonen i appen ikke er korrekt, noe som fører til at brukeren får økonomiske følger (det kan skje med appen vi lager). Selvfølgelig har vi en disclaimer som tar høyde for dette, men allikevel...

Dersom noen har erfaringer, synspunkter og kommentarer hva som lønner seg settes det det stor pris på.

Takk!
medlem i 224 måneder
 

Re: Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Innleggav oysts » man 27.06.2011 13:00

Jeg tror du får mer fornuftige svar på et advokatforum :)

I enkeltmannsforetak har eier samme juridiske ansvar som ved privat salg. LTD eller AS er vel de beste selskapsformene om du er på jakt etter minimal personlig risiko....

Øystein

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Innleggav dundee » man 27.06.2011 13:55

Vær obs på at du som styremedlem i et AS har et personlig ansvar, og kan holdes økonomisk ansvarlig.
Dersom du har en app som potensielt kan ha større økonomiske konsekvenser for brukeren er nok det smarteste å bruke noen lapper hos en advokat for å få svar. Norsk lovgivning generelt legger lista ganske høyt for at noen skal kunne gå på deg for tapet appen din har påført dem, men det er avhengig av hva den gjør. Det er også lagt opp slik at å opprette et AS fritar deg ikke fra ansvar, det skal først og fremst sørge for at aksjonærene ikke holdes ansvarlig for de beslutninger styret og ledelse tar i driftsspørsmål.
medlem i 174 måneder
 

Re: Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Innleggav JimmyQ » man 04.07.2011 0:31

Takk for gode svar, begge.

Men, det jeg lurer mer på er om dere som selger apper selger som privatpersoner eller om dere har opprettet et juridisk selskap?
medlem i 224 måneder
 

Re: Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Innleggav oysts » ons 06.07.2011 11:01

Jeg har opprettet enkeltmannsforetak fordi jeg vil trekke fra utgifter før jeg skatter av fortjenesten.

Øystein

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Innleggav pettergutten » fre 02.12.2011 2:30

Jeg forsøkte meg akkurat som enkeltmannsforetak og registrere meg hos Apple, men fikk avslag med begruynnelsen at de ikke godkjente 1-mannsbedrifter....
medlem i 192 måneder
 

Re: Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Innleggav Beldor » fre 02.12.2011 14:35

Jeg selger som privatperson i appstore enn så lenge. Var mest for å prøve det ut og det var enklest å sette opp. Er en del mere ting man må sende inn såvidt jeg har forstått skal man være der som ett selskap. Man kan derimot "oppgradere" til selskap senere, men kan ikke gå andre veien. Minnes iallefall det var slik når jeg undersøkte det.

Når det gjelder hva som er best med tanke på ansvars fordelig og slikt så tror jeg det avhenger av hva som eventuelt vil være problemet og omfanget. Tror nok det lønner seg å ta en prat med en advokat hvis dere er bekymret for dette. Har dere en disclaimer så må dere vel også ha det sånn at brukeren skal akseptere denne før han kan bruke programmet. Koster programmet deres penger så er det kanskje litt kinkig, men er mulig det kan legges inn før man får kjøpt det også.

AS trenger forøvrig bare 30.000 fra tidelig 2012 for å opprette så det er litt mere overkommelig nå enn hva det var. Er mere papirarbeid ved å kjøre det som ett foretak men sånn ryddighetsmessig er det nok best, spesielt hvis man er flere.
medlem i 186 måneder
 

Re: Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Innleggav oysts » man 05.12.2011 14:24

Jeg fikk gjort om min konto fra personlig til firmakonto for enkeltmannsforetaket mitt i 2010 uten problem. Det kan selvfølgelig være de har endret reglene/retningslinjene siden den gang.

Øystein

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Selge app i App Store - hvilken selskapsform?

Innleggav siggen9 » fre 15.11.2013 11:18

Litt seint ute, men jeg lurer på hvordan utbetalingene skjer. Sender man faktura til Apple? Eller overfører de bare til konto, så lager man en fiktiv faktura?

Håper noen vet :)
medlem i 174 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]