Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Diskuter iTunes for Mac

Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav Snuppiscnapp » tir 10.05.2011 12:49

Jeg har kjøpt meg en iMac og vil flytte eller kopiere over sangene i fra MBP til den nye maskina. Dette er rimelig mye ca 160 GiB. Jeg har en ekstern HDD som er stor nok for oppgaven.

Hvordan flytte over låtene mine? Jeg er veldig amatør på dette så en enkel guide hadde vært greit.

En gang tidligere så markerte jeg en del sanger i iTunes og dro disse rett over på en minnepinne 16 GiB, det gikk helt greit. Hvis dette går med alle sangene mine, isåfall hvor finner jeg valget for å markere alle med et klikk? :-)

Eller finnes det en enklere måte å gjøre dette på? Har en TM kopi av MBP om det skulle være til hjelp. :-)
medlem i 213 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav HenrikWL » tir 10.05.2011 13:14

Det enkleste er å gå inn i musikkmappen din (ligger i hjemmemappen), og så bare klikk-og-dra «iTunes» mappen over på iMacen.

Edit: dette forutsetter dog at du har krysset av på at iTunes skal organisere musikkmappen og at iTunes skal kopiere musikken inn i biblioteket når du legger det til.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav m4rius » tir 10.05.2011 13:41

Det forutsetter kun at du har krysset av på at iTunes skal kopiere musikken inn i biblioteket når du legger det til, ikke at iTunes organiserer musikken din.
medlem i 186 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav HenrikWL » tir 10.05.2011 13:51

Sant... :-!

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav Snuppiscnapp » tir 10.05.2011 18:03

Så hvordan får jeg iMac'en til å koble seg til iTunes på MBP? :-)
medlem i 213 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav m4rius » tir 10.05.2011 18:28

Snuppiscnapp skrev:Så hvordan får jeg iMac'en til å koble seg til iTunes på MBP? :-)


Skulle ikke du kopiere dette inn på din iMac da ?

I så fall kopierer du hele iTunes mappen fra MBP til iMac, mappen ligger under /Brukere/dinbruker/Musikk
medlem i 186 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav Snuppiscnapp » ons 11.05.2011 19:59

Fant ut av det tilslutt, med hjelp av YouTube. :-) Jeg gikk inn på Finder -> Brukernavn -> Musikk -> iTunes -> iTunes Music.

Der lå all musikken, markerte alle filene og dro disse over til en ekstern HDD. Plugget så den eksterne HDD'en i iMac'en, markerte alle filene på ekstern HDD og dro disse rett inn i iTunes!

Voilá.. det virka dønn..!!

:-)
medlem i 213 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav vintris » ons 11.05.2011 21:39

Får man også med coverbildene ved å bruke denne metoden?
medlem i 188 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav HenrikWL » ons 11.05.2011 22:00

Nei, man får ikke med coverbildene da. Da må man ta hele iTunes mappen, og ikke bare iTunes Music mappen.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav Snuppiscnapp » ons 11.05.2011 23:52

HenrikWL skrev:Nei, man får ikke med coverbildene da. Da må man ta hele iTunes mappen, og ikke bare iTunes Music mappen.


Jeg fikk med mine album bilder iallefall! :-)
medlem i 213 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav HenrikWL » tor 12.05.2011 8:54

Nja, noen av dem lå kanskje i selve filene, mens andre ble lastet ned av iTunes når du importerte alle låtene på nytt.

Hadde du tatt hele iTunes mappa i stedet for bare iTunes Music hadde du i tillegg fått med alle låtrangeringer, antall ganger avspilt, spillelister, osv. også, så jeg vil fortsatt anbefale at man tar hele iTunes mappa. ;) Så slipper man også å importere noe som helst, man bare starter iTunes på den nye maskinen og så er alt der med en gang.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav Los Blancos » tor 12.05.2011 12:22

Lurer på en ting;
Neste gang jeg kjøper en mac (håper min holder noen år til) og skal overføre musikk fra en mac til en annen. Er det noen måte jeg kan få med "antall avspillinger" over på ny maskin? Synes denne statestikken er litt moro å ha med seg.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav HenrikWL » tor 12.05.2011 12:29

Ja – du kopierer over iTunes mappen som ligger under /Users/dinbruker/Musikk

;)

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav Los Blancos » tor 12.05.2011 12:42

Jeg gjorde dette forrige gang, men da ble listen "25 mest spilte" nullstilt. Så jeg tror ikke det er så lett som du sier.

Brukerens avatar
medlem i 174 måneder
 

Re: Flytte iTunes biblioteket i fra gammel maskin til ny.

Innleggav HenrikWL » tor 12.05.2011 13:10

Så vidt jeg vet lagrer ikke iTunes noe som helst metadata om biblioteket andre steder enn i iTunes mappa, så da vet jeg ikke hva som har skjedd i ditt tilfelle.

Edit: sjekket nå. Informasjon om play count ligger i /Users/dittbrukernavn/Music/iTunes/iTunes Music Library.xml

Så da må det ha vært noe annet som gjorde at den spillelisten din ble tom.

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Neste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]