iPod med DRM i høretelefonene

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav kajac2 » man 16.03.2009 11:54

Dere som kan forsvare dette, bør seriøst oppsøke lege.
http://itavisen.no/807744/hodetelefon-drm-i-nye-ipod

Det skulle ikke vært lovlig å tvinge folk til å kun benytte én type headset.
medlem i 197 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav admin » man 16.03.2009 12:44

Du har ikke fått med deg at dette er "Made for iPod"-systemet?

For å produsere ekstrautstyr til iPod som garantert fungerer på iPoden må utstyrsprodusentene følge en rekke spesifikasjoner. Gjør de det får de selge sitt produkt som "Made for iPod" og Apple går dermed god for at dette produktet vil fungere på iPoden.

Siden den nye iPod shuffle ikke har noen knapper, er den dermed 100% avhengig av et headset som fungerer. Apple har inkludert en DRM-chip på nøyaktig samme måte som de har i sine iPod-dock connector for å garantere at headsettet har knapper som fungerer med iPod shuffle. Apple unngår dermed at folk kjøper headset som ikke fungerer med iPod shuffle, værre er det ikke.

Alle som ønsker å produsere headset som fungerer, må følge spesifikasjonene til Apple. Man trenger ikke å oppsøke lege for å forstå at dette faktisk er en fordel for forbrukere som ønsker å kjøpe ekstrautstyr. Det største problemet med denne chippen er at Apple nå vil ta seg betalt royalties for alle som lager headset til shuffelen.

Om det er smart av Apple å lage en iPod shuffle helt uten knapper bør heller være diskusjonen, nettopp fordi du er 100% avhengig av headset med knapper på. Jeg er ikke så sikker på akkurat det, men jeg dømmer den ikke før jeg har fått testet.

Forøvrig er det vel verdt å nevne at vanlige headset ser ut til å fungere, men uten noen måte å styre musikken på.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav epifant » man 16.03.2009 13:47

Bah, "Made for iPod" meg i hekken. Det er absolutt ingenting i veien for at Apple kan implementere en helt normal minijack-utgang i sin egen Shuffle-fjernkontroll. Dette er bare pengegrisk idioti.

Det er slett ingen "fordel for forbrukerne". Forbrukerne hadde ikke behøvd å kjøpe ekstrautstyr dersom bare Apple gjorde jobben sin.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav kajac2 » man 16.03.2009 14:22

admin, er du hjernevasket av Steve Jobs & co? Det er på ingen måte noen som helst fordel for oss forbrukere hvis vi bare kan bruke godkjente headset. Jeg som forbruker vil kunne bruke mitt eksisterende headsett til min nye shuffle, og det er en umulighet. Apple kunne da for pokker bare inkludert en overgang fra iPod til mini-jack med fjernkontrollen på. Men neida, de vil at vi skal bruke Apples egne headset. Dette er helt klart laget med tanker på 3 ting. Penger, penger og ikke minst penger.

Uansett, noen burde saksøke Apple nå.
medlem i 197 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav kvasbo » man 16.03.2009 14:42

Jeg er en god kunde hos Apple og kjøper stadig nye maskiner, men det gjør alltid litt vondt. For selv om Apple har utrolige produkter er de kanskje det aller verste firmaet av dem alle når det gjelder lock-in og dårlig behandling av kunder. Denne saken her er jo bare en i en lang rekke - det er ikke komplisert å lage en fjernkontroll, og dersom Apple ville gjort det lett for andre å lage kompatible headset kunne de bare ha publisert spesifikasjonene. Ferdig arbeid. At Apple heller vil ha en Apple-skatt på alle kompatible headset er ren ondskap, siden det eneste som gjør ikke-kompatible headset ikke-kompatible er at produsenten ikke har betalt penger til Apple. Så enkelt er det faktisk.

Og all hyklingen om DRM på musikk må virkelig slutte nå. Apple kan ikke snakke om DRM som en ulempe plateselskapene tvinger på kundene når de er like ille eller verre selv. Det blir bare for dumt.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav admin » man 16.03.2009 14:56

Jeg er ikke hjernevasket, men jeg har i motsetning til deg faktisk satt meg inn i saken ;)

Du har INGEN problemer med å bruke et hvilket som helst headset på den nye iPod shuffle. Alle headset som har en helt vanlig mini-jack fungerer som vanlig og fullstendig brukbare til på Apples iPod shuffle. Du kan med andre ord koble på en iPod shuffle til hva som helst som har en vanlig mini-jack.

Problemet er derimot, som jeg skrev i mitt første svar, at Apple har fjernet alle knappene på iPod shuffle. Denne beslutningen er i mine øyne relativt idiotisk, da vi nå MÅ benytte headset som har fjernkontroll for å i det hele tatt kunne bruke den nye iPod shuffle. Dette har derimot ingenting med DRM-chippen som du lenker til i første innlegg.

Akkurat nå kan du kun bruke Apples sitt headset, men Apple har "Made for iPod"-systemet nettop for at ekstrautstyr leverandører skal kunne produsere ekstrautstyr som garantert fungerer på iPod. Made for iPod er en fordel for forbrukere fordi de enkelt kan finne ut om et headset med fjernkontroll fungerer eller ikke fungerer på Apples forskjellige produkter.

Om Apples royalties på produksjon av ekstrautstyr er bra eller ikke er en helt annen diskusjon. Fordelen er at vi får garantert kompatibelt ekstrautstyr, ulempen er at prisen på ekstrautstyr stiger.

Anbefaler forøvrig å lese testen til iLounge som slakter iPod shuffle, men besvarer de fleste spørsmål angående headsets:
http://www.ilounge.com/index.php/review ... generation

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav kvasbo » man 16.03.2009 15:09

Det er absolutt ingen sammenheng mellom DRM-chip og "made for ipod", det er bare pr-tull fra Apple for å forsvare royalties.

En løsning kunne f-eks være å kjøre et sertifiseringsprogram for utstyr, og kun latt utstyr som var testet og funnet 100% kompatibelt få stempelet. Men - og dette er poenget - det er ingen teknologiske grunner i hele verden til å putte inn en proprietær sperre mot utstyr som ikke er godkjent. Det er det som er det store problemet her.

Ingen skal nekte Apple å ta royalities for å få et godkjent-stempel - problemet er at de hindrer alle andre å lage kompatibelt utstyr selv om det overhodet ikke finnes teknologiske grunner for dette. Og at dette er en fordel for kundene kan da umulig admin påstå!?

Jeg hadde planer om å kjøpe en ny shuffle, men har nå funnet ut at Samsung Pebble er en vel så bra MP3-spiller. Billigere er den også.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav epifant » man 16.03.2009 15:29

admin skrev:Akkurat nå kan du kun bruke Apples sitt headset, men Apple har "Made for iPod"-systemet nettop for at ekstrautstyr leverandører skal kunne produsere ekstrautstyr som garantert fungerer på iPod. Made for iPod er en fordel for forbrukere fordi de enkelt kan finne ut om et headset med fjernkontroll fungerer eller ikke fungerer på Apples forskjellige produkter.


Sludder. Det eneste Apple behøver å gjøre er å putte minijack-utgang på den eksisterende Shuffle-fjernkontrollen som allerede følger med i esken. Det er ikke mange kompabilitetsproblemer forbundet med en stereo minijackutgang... :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav JAB » man 16.03.2009 15:43

Er det noe verre å ta betalt i form av royalities på produkter som skal brukes til et Apple produkt, enn å ta 30% for programmmer som selges på app store?
medlem i 224 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav win_xp » man 16.03.2009 15:56

Så den første som lager en ledning med "fjernkontroll på) og kun minijack i andre enden vil lett kunne tjene penger og selge masser.

Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: iPod med DRM i høretelefonene

Innleggav epifant » man 16.03.2009 16:21

JAB: hvordan tror du man ville reagert om f.eks. Ford kun produserte biler med senterbolt og begynte å kreve royalties av felgprodusentene for å få lov til å lage felger som var "Ford-godkjente", når de egentlig bare kan fortsette å lage biler med normale boltsirkler?

Sammenlikningen med App Store er litt tynn i mine øyne. Alle butikker som videreselger varer har en liknende forskjell på innpris og utpris. Dessuten gjør App Store det enkelt for forbruker med masse programmer på ett sted i et enkelt brukergrensesnitt for nedlasting/kjøp, og enkelt for softwareutviklerne, som sannsynligvis får LANGT høyere salgstall i de fleste tilfeller og et enkelt brukergrensesnitt for nedlasting/kjøp.

win_xp: jepp, og jeg tror kanskje det er noe av grunnen. iPod hadde sannsynligvis ikke vært der den er i dag uten det massive utvalget av tilbehør. Og derved har Apple en fordel av å "klø tilbehørsprodusentene på ryggen".

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 


Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]