Metallica

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Metallica

Innleggav ggt667 » tir 09.09.2008 19:09

Metallica: «Death Magnetic»
09.09.2008 kl. 18:07

Metal (Universal)

Majestetisk og autoritær?

Metallica blir Metallica igjen - overveldende, majestetiske og autoritære — nesten.

Hjerteslagene som åpner «That Was Just Your Life», og dermed hele den første Metallica-platen på fem år, kan godt symbolisere at det fremdeles er liv i det progressive metalmonsteret som dominerte åttitallet med med noe av det største musikalske verden har opplved siden Mozart.

Der foregående «St. Anger» dro fordeler av å være et håpefult friskt pust i riktig retning etter en tid da Metallica var nær ved å opphøre som band, er «Death Magnetic» - med Rick Rubin i produsentstolen - et balansert overskuddsprosjekt med alle tentakler pekende tilbake på bandets egen, gylne historie; spesielt «Black Album» og «... and Justice for All».

«Death Magnetic» fremstår som en våt drøm for alle Guitar Hero-fans, for dette er først og fremst Kirk Hammett og James Hetfields plate. En utmerket musiker som bassist Robert Trujillo er dessverre nesten fraværende i miksen, men både de halsbrekkende gitarsoloene og mitraljøseriffene er tilbake med en angrepsvilje som tar pusten fra deg, jaja det er vel omtrent som på «One»-nivå, ikke minst i en klassisk Metallica-låt som «All Nightmare Long».

Den fremstår nesten som hentet rett ut av guttas nittitallskatalog, noe som også kan sies om mange av de andre låtene her. Med ett unntak er de mellom seks og halvt og åtte minutter lange, samt en god, lang instrumental - «Suicide & Redemption» - som klokker inn på knappe ti, etter min smak er mellomspillet i denne instrumentalen det beste på hele skiva, men selv den blir som kald graut dagen derpå, tatt i betraktning at dette bandet har levert «Orion».

Dette betyr at den progressive låtoppbygningen med sine takt- og melodiskifter er godt på vei i riktig retning, hvis dem ønsker å komme tilbake til sitt eget 80-tall - et kroneksempel på det er «The End Of The Line», platens kanskje ypperste spor og en garantert livefavoritt når hovedriffet rulles frådende tungt ut over publikum.

Unforgiven I og II er noen dyptgravende ballader, som tar for seg det dem nå har skrevet ei egen låt om; The Judas Kiss, og har fått en uverdig oppfølger i «The Unforgiven III» - den tredje i historien - mildt sagt overflødig, men det viktigste er at Metallica avslører at de er sammenvevd som band igjen. Og det har dem på sett og vis klart ved å ta frem det beste i seg selv og sin historie nesten til bake til ... and Justice for All.

«Death Magnetic» er på flere måter et mer eller mindre vellykka forsøk på å komme seg tilbake til Black Album, men helt tilbake til Master of Puppets, har dem ikke klart, jeg undres over om en vesentlig del av Metallica døde med Cliff Burton( http://en.wikipedia.org/wiki/Cliff_Burton )...

Jeg kan strekke meg til å si at enkelte av låtene er helt greie, og mye er som et forsøk på å slå sammen Black Album og ... and Justice for All, ikke noe å hoppe i taket av, men langt bedre enn load og reload...

Anbefalte kjøp fra denne plata? «That Was Just Your Life», «Suicide & Redemption», «All Nightmare Long» men «My Apocalypse» har jeg vel hørt før? Bare med annen tekst?

Anbefalte kjøp «Master of Puppets», «Orion», «Welcome Home», «For whom the bell tolls» og «(Anesthesia)-Pulling Teeth»

PS: I salg førstkommende fredag

Den første MCen jeg kjøpte het «Master of Puppets», platespiller fikk jeg året etterpå og da ble det «Kill’em All» og «Ride The lightning også»



Sammendrag: fomlende søkende etter sin egen success.

Terningkast? Det er vanskelig å gi, når man vet hva dem har levert før 2/6, skal man tenke på hva dem har klart å gi ut av ræl, burde dem fårr 6/6 i forsøk på å manøvrere tilbake til det gode 80-tallet.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Metallica

Innleggav Dorkfish » tir 09.09.2008 19:28

Kun et par låter fra denne som er sånn skikkelig brukbare. Har hørt på den i ca en uke, og jeg er ikke spesielt imponert. Mye bedre enn St Anger, men så promper jeg bedre melodier enn St Anger også.

Terningkast hos meg = 3

Hos meg er "Black" plata den aller beste, med Master of Puppets på 2 plass.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]