Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Diskuter eldre iPod-modeller

Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Innleggav estoyva » søn 18.11.2007 20:40

Hei!

Har en iPod (tror det er 3G) på 40 GB. Siden i dag av har jeg ikke fått den opp i iTunes når jeg kobler den til. Får heller ikke til å formatere den med Diskverktøy (den vises der, men ikke som aktivert). Når jeg kobler den til veksler den mellom å "gå av" og "gå på", hører det godt da harddisken surrer litt mer enn den skal.
Det jeg klarer er å bruke den på vanlig måte ved å spille av musikk, men den spiller bare korte snutter av musikken jeg setter på. På infoen står det at den er formatert i Windows-format, noen den har vert før, men ikke er nå.
Har foressten ladet den opp med vanlig strømadapter, om det skulle ha noe å si.

Noen som kan jeg hjelpe meg?
medlem i 218 måneder
 

Re: Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Innleggav admin » ons 21.11.2007 0:00

Høres ut som klassisk iPod 3G feil - nemlig ødelagt harddisk.

Ta kontakt med Eirik på iPodbatteri.no hvis du ønsker å få den reparert, ellers tror jeg du nok dessverre kan pensjonere iPoden.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Innleggav estoyva » ons 21.11.2007 0:10

Har omsider klart å få gjennopprettet den i iTunes etter at jeg koblet den til når jeg var i Windows. Fikk foressten error 1429i iTunes en stund før jeg klarte å gjennopprette den. Fikk tips om å koble av alle usb- og firewire enheter, og da gikk det.
Men jeg får fortsatt ikke til å formatere den i Diskverktøy (input/output error).
Går foressten veldig seint å kopiere over sanger, så jeg tror på at det kan være harddisken som begynner å synge på siste verset...
medlem i 218 måneder
 

Re: Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Innleggav admin » ons 21.11.2007 0:11

Jepp, det høres veldig slik ut - spesielt det at den hopper over sanger og kopierer data veldig sakte.

Uansett om du får gang i iPoden igjen, så lever den nok ikke lenge. Jeg ville i hvertfall ikke lagt noe på iPoden som du er redd for å miste.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Innleggav iBjorn » ons 21.11.2007 0:12

Jeg hadde akkurat samme problemet med min 4G iPod 20GB. Litt ekstensiv resetting og oppdatering av FirmWare, så var den på stell igjen. Den har surret og gått i månedsvis etterpå.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61705-no
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61711-no
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61771-no
http://www.apple.com/no/support/ipod/five_rs/

Til å begynne med.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Innleggav estoyva » ons 21.11.2007 0:17

Thanks! Skal ta en titt:D
medlem i 218 måneder
 

Re: Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Innleggav iBjorn » ons 21.11.2007 0:24

Gjør det, men jeg må si meg enig med admin i at det nok er lurt å ha backup av alt du heretter måtte finne på å legge inn på iPoden. Dette gjelder vel forresten alltid, da det faktisk har skjedd at folk har blitt frastjålet en og annen iPod, tro det eller ei.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Innleggav estoyva » ons 21.11.2007 0:28

Musikken på iPod'en er nok tapt for lengst, men den er ikke stor nok for en fullstendig bakcup uansett så jeg har ordnet det med en ekstern HD ;)
medlem i 218 måneder
 

Re: Har iPod'n min tatt kvelden for godt?

Innleggav estoyva » ons 28.11.2007 21:34

Hei igjen folkens!

Nå har jeg endelig fått liv i iPod'en min igjen. Har slitt i det siste med at den kopierer musikken over veeeeldig sakte, samt at den må gjenopprettes titt og ofte. Like før jeg la den i skuffa for godt!
Men så fikk jeg et tips om å åpne den og koble fra batteriet. Det gjorde jeg, og nå funker den perfekt! På youtube finner dere hjelp til hvordan den skal åpnes og hvordan dere kobler fra batteriet om dere trenger det noen gang. Tipper dette trikset funker for de fleste iPod's som har hengt seg skikkelig opp...
medlem i 218 måneder
 


Returner til Eldre iPod-modeller



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]