Bestilling av iPhone!

Diskuter alt omkring Apples iPhone

Bestilling av iPhone!

Innleggav iBendik » fre 10.08.2007 19:18

Har søkt litt rundt men fant ikke en spesiell tråd om akkurat hvor dere har bestilit den fra.

Har lest at noen har fått folk i USA til å kjøpe den og så sende den, men det jeg gjerne vil ha hjelp til er å finne ut om det lønner seg å kjøpe fra ebay, eller om du rett og slett skal bare bestille den fra apple.com.

Jeg lurer litt på det med garantier. Hva hvis f.eks jeg bestiller en iPhone fra ebay, og det viser seg at den har et problem, som f.eks døde piksler, eller andre problemer. Kan jeg da sende den inn til apple hvis jeg har kjøpt den fra ebay? kan jeg det hvis jeg kjøper den fra apples hjemmesider, eller er det ikke noe vits siden det er i Norge.

Har lest rundt på forumer at folk i usa har fått byttet ut telefonen hvis det var noe galt. Vil det fungere i Norge (dvs. å sende den til apple) eller er det spesielt i USA.

Har vært innpå apple.com og der står det free shipping. Skjønner at dette ikke gjelder til Norge, men når jeg går på utsjekking (for å sjekke) kommer det ikke opp en valgmulighet om å få sendt den til andre land enn USA.

Så egentlig spør jeg vel om: Hva er deres meninger om hvor jeg bør bestille fra og deres erfaringer?

Har sett på eBay men ser ut som om prisen går høyt på slutten at du ikke sparer noe særlig på å kjøpe det der, spesielt ikke når frakt kommer i tillegg. Ser også at noen selgere ikke sender utenfor US.

Takk for svar og for et flott forum for norske apple- interreserte!

Mvh Bendik

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav Gaijin » fre 10.08.2007 19:26

Velkommen til Mac1 forumet!

Du får ikke bestilt den på Apple Store USA og sendt den til Norge. Ikke mulig.

Er det ikke bedre å vente til den faktisk kan brukes som telefon i Norge da? Og ikke bare som en dritdyr iPod.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav iBendik » fre 10.08.2007 19:30

Ok, takk for svaret.
Tror jeg skal kjøpe uansett og bruke unlocken. Uansett er den kul og har mange kule funksjoner.



Mvh Bendik

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav hkarslen » fre 10.08.2007 20:17

Apple har 1 års internasjonal garanti på alle sine produkter slik jeg har forstått, derfor vil det ikke være noe problem å få fikset ting det første året. Etter det er du fucked :). Norsk kjøpslov er andre saker. Her kan du reklamere på produktfeil (feks at skjermen svikter eller at batteriet dør) i opptil 5 år, da iPhone må regnes som et såpass dyrt produkt som skal vare så lenge (jmf mobiltelefoner). Dermed mener jeg at det man evt sparer på kjøp av macprodukter, taper man på å ikke få denne særnorske goden.

Kjøper man applecare i tillegg, så er man helt safe. Selv om 2 av mine venner har fått henholdsvid 1 ipod og 1 macbook når de reklamerte, flere år etter originalkjøpet i Norge, måtte de jobbe i flere uker for at applefolket skulle gi seg.

Unlocking er vel kun på det eksperimentelle stadiet foreløpig, med simkloning og andre lure ting..
medlem i 223 måneder
 

Innleggav iBendik » fre 10.08.2007 20:58

Tusen takk for svaret, veldig informativt! satser jo på at dev teamet får til en unlock uten bruk av sim brenner og andre lure ting ;) De sier selv at de satser på å ha en unlock klar i løpet av et par uker nå :-D *håpe*

Men tilbake til problemet: "Hvor få kjøpt iPhone?" :-)


Mvh Bendik

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Innleggav iBendik » fre 10.08.2007 21:23

Jepp takk. Har merket av mange interresante auksjoner. Men er eBay eneste mulighet da? Har dessverre ikke noen venner i USA som kan kjøpe til meg. Tusen takk for gode og raske svar!


Mvh Bendik

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav magnerlu90 » fre 10.08.2007 21:31

Jeg har heller ingen venner i USA, men jeg har kjøp iPhone derfa, iPod, PSP, Nintendo DS og masse mer.
Kjør på!

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav iBendik » fre 10.08.2007 21:46

Jepp, skal nok gjøre det! Takk igjen for raske svar.

Mvh Bendik

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav Polymorph » fre 10.08.2007 22:18

Mobiler har 5 års levetid i Norge ifølge loven.

Venter du ett år (tipper telefonen er her innen da) vil du kunne klage på den i 5 år. Kjøper du den i USA har du bare ett.

Jeg tror de 4 åra er verdt ventetiden.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » fre 10.08.2007 22:21

Polymorph... Den setningen der er bare tull. Du har fem års reklamasjonsrett på en mobiltelefon, og det er i følge en dom som er blitt anket og dermed er saken fremdeles pågående. Om du skal komme med lovreferanser, ser jeg gjerne at du trekker frem loven du snakker om også.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Polymorph » fre 10.08.2007 22:22

Det er ikke sant, med andre ord. Likevel sier du det samme?

Visst for øvrig ikke at den var anket.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav iBendik » fre 10.08.2007 22:53

Et lite innspill bare. Hvis jeg hacker/ åpner iPhonen og etter det får problemer (som er relatert til hardwaren) kan jeg sende den inn til reparasjon/ utbytting hos Apple? Og de bryr seg ikke om at den er hacket?

En ting til: Når jeg kjøper den på eBay, må jeg da ha med kvitteringen for at garantien skal gjelde?


Mvh Bendik

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav Incrediboy » fre 10.08.2007 22:54

Jeg kan kjoepe iPhone for deg om du oensker. Bor i SF. Tar litt for jobben. PM meg om du er intr.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Kjøp av iPhone fra USA

Innleggav daghe » fre 10.08.2007 22:57

Du kjøper denne på http://www.apple.com. Det er mulig du må ha amerikansk kredittkort, men det tviler jeg egentlig på for telefonens del. Jeg har vanligvis benyttet et norsk kredittkort når jeg har handlet hos Apple i USA.

Du må registrere en konto på http://www.jetcarrier.no. Der får du en remaillingadresse i NJ som du oppgir som shippingadresse hos Apple.

iPhonen sendes dit og videresendes til deg i Norge i løpet av 10 til 14 dagers tid. Du må betale for 25% norsk mva i tillegg til kjøpsprisen (ex frakt) hos Apple. I tilegg kommer frakt til Norge som er relativt rimelig. Dette blir fakturert ved mottak av pakken.

Reklamasjon må inntil videre skje til Apple i USA, det vil nok endre seg etter lansering i Europa.
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til iPhone



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]