Tips til valg av bassgitar

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Tips til valg av bassgitar

Innleggav Dozerbabar » man 15.01.2007 23:44

Hei godtfolk.

Det er tid for innkjøp igjen og denne gangen er det den gamle bassgitaren som skal til pers. Jeg har hatt noen basser nå, men bli jo aldri fornøyd, så tenkte jeg skulle få noen forslag fra dere :)

Jeg vil gjerne ha en allsidig bass som har god sustain, gjevn bunn og fin "topp". Jeg er ikke ikke for glad i basslyder med FOR mye mellomtone, er mer glad i den tighte "moderne" lyden. MEN det må være trøkk i den.

Jeg selger unna en Fender Artist Mark Hoppus (mexico) nå. Har hatt en G&L L-2000 tribute som jeg egentlig var veldig fornøyd med, så er kanskje litt sugen på den orginal G&L-versjonen av denne. Noen som har erfaringer med denne bassen? Noen forslag til basser som kan være aktuelle å teste ut?

Takker for forslag :)


- Moderert av NiHon -
Årsak: Flyttet til musikk. Lydkategorien er for programvare. Ikke instrumenter.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav sortebill » man 15.01.2007 23:54

Rickenbacker!

Rockens arbeidshest, verdens kuleste bass.. Sier bare Lemmy jeg

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Judas » ons 31.01.2007 15:29

sortebill: Rickenbacker når trådstarter liker moderne, tight basslyd? o_O
Well done.
Trådstarter: Har du sjekka ut warwick? Eg jobbar med ein bassist som spelar på ein warwick thumb bass på eit SWR stack. Låter heilt fantastisk, tight som fy med rund og fin lyd.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Dozerbabar » tor 01.02.2007 9:58

Takk for "alle" svarene :rolls eyes:

Jeg har gått til anskaffelse av en G&L L-2500. Regner med at den skal holde i lange baner og er superfornøyd!
medlem i 215 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » fre 02.02.2007 4:01

Judas,
Trådstarter spurte etter bass.

Det betyr at den har 4 strenger, og at det står Fender, Rickenbacker, Music Man, Höfner eller Gibson på hodet.

Warwick er ikke moderne. Warwick er 1991.
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Dozerbabar » fre 02.02.2007 10:27

Hehe, hva med G&L da Kalle? Har du noen erfaringer?
medlem i 215 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » fre 02.02.2007 13:48

G&L har det til felles med Music Man at det er selveste Leo Fender som har designet bassene.

Og i music man sitt tilfelle betydde jo det suksess.

Bortsett fra at han etterhvert valgte å putte inn en del forferdelig aktiv elektronikk i dem.

G&L(George & Leo) har jeg bare så vidt sett og prøvd.
Og de er sikkert helt fine.
Men det er instrumenter designet av en noen og sytti år gammel mann med parkinson.

Og de fleste har vel aktiv elektronikk?
Det er jo ikke så fett.Men, kos deg med G&L, det kommer flere sjanser i livet til å kjøpe seg ordentlig bass :bitchin:
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Dozerbabar » fre 02.02.2007 14:00

Men, kos deg med G&L, det kommer flere sjanser i livet til å kjøpe seg ordentlig bass


Hehe, takk for den du ;)

G&L er både aktiv og passiv alt ettersom. Du kan velge om du vil ha humbuckere i serie eller parallell osv. Det er i det hele tatt et hav av muligheter og du får den til å låte som alt fra music man til jazzbass til precision.

Tipper jeg blir fornøyd jeg :rolls eyes:
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Judas » fre 02.02.2007 14:05

Hihihihi :-D
Venta på at kalle skulle dukka opp og kaldkverka warwick tipset mitt.
Grattis med ny øks Dozerbabar, slit´an :-)
Blir av ein eller annan grunn alltid i godt humør når eg ser Kalles rasering av andres tips, med ein stor porsjon humor.
Keep it up Kalle :-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Dozerbabar » fre 02.02.2007 14:09

Takker takker :-D Den føyer seg inn i rekken av gitarer som hoper seg opp til min samboers store fortvilelse (men såpass kustus må man jo ha på damene ;) ).
medlem i 215 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » fre 02.02.2007 14:39

Takk for den, Judas!

Fronten mellom 6-strengs frettless pedulla tilhengere, og de som liker fender prec. er vel sånn omtrent på samme nivå som PC vs. Mac-debatten.

Må dog si at jeg faktisk helt gjennomført har dårlige erfaringer med "moderne" basser i både på inspilling og live, hva angår lydmessige forhold.

Fender/Rick både blender bedre i en mix og låter bedre alene, synes jeg.

Nå er vel årsaken til at G&L aldri tok helt av nettopp at den ble sett på som litt gammelmodig på tidlig 80-tall, omtrent på samme tid som folk begynte å synes Floyd Rose var en god idè på gitarer.
medlem i 216 måneder
 


Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]