Odd Time Signatures?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Odd Time Signatures?

Innleggav mac_Lars » tir 30.01.2007 23:08

Jeg har et lite spørsmål:
Jeg vet det heter Odd Time Signatures på engelsk ( med det mener jeg 5/4, 7/8, 19/16, 11/16 osv, altså, de ''rare'' taktene) men hva heter det på norsk?
Jeg skriver en nynorskstil om musikksmaken min hvis noen lurer! ;)

På forhånd Takk!

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Judas » ons 31.01.2007 0:05

Hmmm. sært. Eg har jobba no som musikar i mange år, men eg trur eg aldri har høyrt eit norsk ord for det, utanom «skeive» takter. Off beat er det som vanlegvis blir brukt. Det finnes nok eit italiensk/latinsk namn for det, med tanke på at det er det universelle språket i musikk er italiensk.
Så alle musikkord er jo ikkje norske, dei er berre blitt fornorska. F.eks. Crescendo, som betyr auke i styrke som endar i eit klimaks. Eller ritardere/ritadando, som betyr å «sakke». Tutti betyr alle og blir benytta av alle dirigentar, både kor og orkester.
Så noko særnorsk vokabular vil du nok ikkje finna.
Lukke til

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav mac_Lars » ons 31.01.2007 0:31

Takk Takk! :D ^^

Men skal jeg bare skrive, ''Skeive takter som..'' osv?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Judas » ons 31.01.2007 0:37

Skeive takter er intervaller som ikkje «går opp». Hjernen har mykje lettare å forhalde seg til f.eks. 4/4 eller 3/3. Dette er fordi dei er «logiske» og kjennes bra ut i kroppen. Men med eingong ein byrjar å knote med fem, ni eller elleve, så «kjennes» det «skeivt» ut. Så bruk skeive taktar eller off beat, som er meir beskrivande, men på engelsk.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » fre 02.02.2007 3:59

Skeive taktarter er det blitt konsekvent omtalt som igjennom min musikkutdanning i allefall.
Off beat, har med plassering i forhold til beatet å gjøre, og er forsåvidt ikke beslektet med skeive taktarter.
I endel andre musikkkulturer er skeive taktarter like vanlige som 3 og 2 baserte taktarter er.
I tilegg til taktartsløs musikk.

Og takter der slagene ikke er like lange, som i vår egen folkemusikk.
medlem i 216 måneder
 

Innleggav edvinpedvin » tor 22.03.2007 11:37

Jeg har hørt det omtalt som odde taktarter.... oddetall og partall er jo gyldige norske ord, så hvorfor ikke...

edv!n

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Zzmukhan » lør 05.05.2007 12:32

Jeg er trommeslager, og har alltid brukt "skjeive taktarter" om 5/8, 7/8 osv. Har aldri hørt noe annet uttrykk for dette. Som nevnt har off beat veldig lite med dette å gjøre. Dette brukes mer om slag som kommer "mellom" slagene i takten. Altså, teller man "1 og 2 og 3 og 4 og", kommer offbeatene på "og'ene".

Har aldri hørt noen si "odde takter", selv om det er veldig logisk.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav mac_Lars » lør 05.05.2007 14:02

Jeg fant ut at jeg skulle bruke Skeive :D
Synes det funka best!

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Judas » lør 05.05.2007 14:17

mac_Lars: Du må korte ned signaturen din. Kun 4 linjer er tillatt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav mac_Lars » lør 05.05.2007 15:26

Beklager! Det skal jeg gjøre Right Away! :O

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Judas » lør 05.05.2007 16:17

Takker og bukker :-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Odd Time Signatures?

Innleggav Mattias » man 07.01.2008 20:16

hei! Jeg skriver en oppgave om bruken av skeive taktarter i prog-rock på 70-tallet i forhold til dagens prog. hadde satt pris på noen forslag om hvordan bruken av det har forandret seg de siste årene. på forhånd takk
medlem i 194 måneder
 


Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron