Jazz, tips?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav Mmmarcus » ons 20.12.2006 16:58

Disse anbefaler jeg:
Brad Mehldau - Largo (pianojazz)
Charlie Haden/Pat Metheny - Beyond the Missouri Sky (rolig bass og gitar)
Chet Baker - It could happen to you (vokal fra 1958)
Iver Kleive - Kyrie (kirkeorgel)
Jamie Cullum - Twentysomething (popjazz, lett å like, veldig grei for "nybegynnere". Han synger en del cover av de tidligere nevnte)
Jan Johansson - Jazz på Svenska (svenske folkeviser på piano)
The Jazz Mandolin Project - Jungle Tango (Fusion (?), mandolinjazz, sprø saker)
Norah Jones - Come Away With Me (lett å like-jazz)

Ikke alt jeg nevner er like komplekst og avansert som mye annet som nevnes i denne tråden, men kanskje en litt enklere introduskjon til jazz.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » ons 20.12.2006 17:38

Judas skrev:Nightsongs plata til Bugge og Sidsel Endresen er også ei nydelig plate, der spelar Bugge kun ak. Piano. Og Sidsel synger oppimot det vakraste ho nokonsinne har gjort på plate.



Husker jeg tok med en dame på konsert med disse, med skumle baktanker.
Gjett om det funka! Var som å stjele sukkertøy fra unger(undervurdert vanskelighetsgrad). Det har aldri fungert på noen andre konserter.
Magisk.
medlem i 216 måneder
 

Innleggav iMacGyver » ons 20.12.2006 18:57

kallestudioklovn, vi deler syn på Bugges akustiske spill, men vi deler såvisst ikke syn på resten av hans spill. Hvordan kan du si det er grusomme plater? Regner med det var en overdrivelse, men jeg skvatt litt i stolen her nå da jeg leste det. Personlig synes jeg New Conception of Jazz er noe av det bedre innen norsk musikk de siste årene.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » ons 20.12.2006 20:21

New Conception er over ti år gammel så vidt jeg husker, og fascinasjonsmomentet for min del var over allerede rundt 98.

Jeg klarer ikke å ta de greiene seriøst, synes det høres banalt ut.
Ga de et par sjangser live også, men...kjedelige greier.
Også på mislike lista for min del er Nils Petter Molværs plater og ikke minst Eivind Aarseth.
Nå holdt jeg på å glemme Wibutee og Beady Belle!

I årene etter de folka derimot, har det kommet mye fint hva blandinger jazz/elektro etc. i norsk musikk angår Jaga sin første plate var nydelig, Shining, Susanna and the magical, Hanne Hukkelberg etc. etc. Masse fint som har foregått i de siste årene, og som stiller de førstnevnte i et litt dårlig lys.
medlem i 216 måneder
 

Innleggav iMacGyver » ons 20.12.2006 20:59

Hm. Du vet tydeligvis hva du snakker om, men du avskriver en del musikk jeg ikke helt skjønner at du avskriver. Du er tydeligvis noen år eldre enn meg, og jeg hørte ikke New Conception of Jazz før for en tre-fire år tilbake. Nå har jeg jo hørt platene så mye at det friske utbyttet har avtatt, men slik vil det være med stort sett all den musikken vi snakker om her. Det jeg reagerer på, er hvor bipolar du er. Eller virker som. Mener ikke å kverulere her, det var bare en så uventet vinkling. Men når det kommer til Molvær er jeg faktisk veldig enig.

For kuriositetens skyld, hvordan vil du sammenligne Wibutee og Jagas siste skiver?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav jp_tix » ons 20.12.2006 21:07

«Hvordan kan du si at Bugges skiver ikke er bra»? Det er noe med det å i det hele tatt reagere på at folk ikke har samme musikksmak som en selv som forundrer meg. Live and let live osv.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav iMacGyver » ons 20.12.2006 21:13

Men vi har jo samme musikksmak. Det er det som forundrer meg. For all del, folk skal få synes hva de vil, jeg mener bare at oppfattelsen her var litt motstridende. Men jeg hører at dette ikke fører noen vei, så jeg sier stopp der. Har fått sagt hva jeg synes.
Sist endret av iMacGyver den tor 21.12.2006 12:15, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav veparma » ons 20.12.2006 21:53

Tusen takk for mange gode tips :-P

Etter å ha lest tråden vil jeg bare si at det gir lite til tråden å kjøre debatter som handler musikksmak.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav MacPetrus » ons 20.12.2006 22:32

hei ja..

så at jamie cullums twenty something var anbefalt, kan også nevne hans siste catching tails... jamie gjorde to knall konserter i norge i sommer. er selv stor fan av hans miks av pop og jazz... han er en moderne piano entainer av rang...

ellers så finnes det joe en knall label i norge som heter jazzland. det er bugge weseltoft sin "baby" hvor du finner artister som bugge selv, atomic, audun kleive med flere...
medlem i 226 måneder
 

Innleggav sungame » tir 02.01.2007 11:41

Skal man først begynne med lett "popjazz", synes jeg Diana Krall må trekkes fram. Flott vokalist og relativt dyktig på piano også.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav kjetil02 » tir 02.01.2007 12:26

Her må jeg svare: Jamie Cullum er popjazz, men det er slett ikke Diana Krall. Hun er ekte vare. Dyktig jazzmusiker. Jamie er pubmusiker gone CD. På samme måte er Robbie Williams' storbandplate ikke jazz - dvs. bandet er utvilsomt noe av det hippeste du finner, men Robbie selv er popvokalist.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav krøllkrøllesen » tir 02.01.2007 12:36

om du likar jazz med litt elektronikkinspirasjon kan eg anbefala alt som er gitt ut på Smalltown Supersound.

Elles har dei ei avdeling for nestan berre frijass: Smalltow Superjazz.

Lars horntveth
Kim Hiorthøy
The Thing - live at blå
Tussle

Jazzland har óg mykje bra, blant anna Atomic og Wibutee.

Supersilent.

Elles vil eg støtte dei som har skrive Pat Metheny, Steely Dan, Miles Davis.

Otis Jackson jr. (òg kjend som Madlib og Quasimoto) har masse bra jazzprosjekter. Yesterday's new quintet, og plata "Mind fusion vol 3. Jazz funk soul"

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav sungame » tir 02.01.2007 13:59

@kjetil 02: Du har helt rett, og det er vel derfor jeg anbefaler Diana Krall. Hun er ganske riktig mer jazzaktig enn Cullum, og i mine ører også adskillig bedre. Likevel er musikken hennes i den "poppa" enden av jazzspekteret, og bør være ganske enkelt tilgjengelig også for folk som ikke har hørt særlig mye jazz.

Ellers synes jeg Williams' forsøk på storbandjazz er helt ok. Overraskende bra, faktisk. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Astronaut » tir 02.01.2007 15:48

For fantastiske hammond-grooves kan jeg anbefale Jimmy Smith og Jimmy McGriff.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » tir 02.01.2007 16:15

iMacGyver skrev:For kuriositetens skyld, hvordan vil du sammenligne Wibutee og Jagas siste skiver?


Da sammenligner vi Wibutees beste og Jagas dårligste. Hva med uavgjort? :-) Wibutee nå føler jeg driver med mye av det samme som jaga drev med i ca. år 2000 eller noe slikt.

Var på konsert med wibutee for ikke lenge siden, og likte det ganske godt faktisk.
Men var akkurat passe magisk rødvinsfull og glad i verden akkurat da, så det skyldes muligens dårlig dømmekraft O:-)

Ellers må jeg si at det er vanskelig å debattere musikk UTEN å dra inn musikksmak, da musikk er utelukkende en subjektiv disiplin. SANNHETENE finnes ikke. Og det MÅ legges til grunn når en leser svar.

OK, kanskje sannheter i forholdet Sputnik vs. Coltrane, men det er vanskelig å trekke det særlig mye lengre enn det.
Vitenskap og musikk hører iallefall ikke sammen.
medlem i 216 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]