Miami Vice (advarsel; Spoiler!)

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav Kim Steinhaug » lør 28.10.2006 15:12

Åpenbart at jeg har fallt av lasset her, men denne filmen var tragisk dårlig spør du meg. Overraskende ettersom så mange sier den er så bra...

Men det skjer jo ingenting i denne filmen, masse babbel, klining og ingenting... Jeg "tenner" ikke på fine båter og blafrende hår i vinden, det må noe substans i filmen også. Jeg hadde trodd det skulle være litt action her, eller en intelligent story eller noe - neida - hjernedød film.

Dette er tydeligvis en film som du enten liker eller ikke, jeg anbefaler folk ikke å se den, :/

Mvh,
Kim Steinhaug
- - - - - - -
Liste på utgåtte NO domener
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Grape » lør 28.10.2006 15:25

Genial film, gleder meg til den kommer på dvd i slutten av november :-D

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav fredrikhl » lør 28.10.2006 16:31

Michael Mann <3
Denne filmen topper nesten Heat---

Jeg vil ha sånn Sonny-bart.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav BM » søn 29.10.2006 11:08

Når jeg leser gjennom denne tråden, er det et par ting som slår meg:

1. Noen har ikke fått det de forventet - og derfor likte de ikke filmen
2. Andre igjen har sett filmen for det den forsøker å være og likt det de så

Michael Mann er, på mange måter, et lite unikum i Hollywood-systemet. Han lager filmer som på mange måter bryter med mange av konvensjonene til Hollywood, men får likevel penger til å lage film (og også til å leie "store" skuespillere).

Jeg er stor fan av Michael Mann og syns Miami Vice var helt strålende. Den er stilistisk sett ekstremt gjennomført. Bruken av kamera, som er blitt tildels kraftig krititsert, er mye dem samme han gjorde i Collateral (DV, håndholdt). Det bidrar til å g filmene en helt annen karakter enn om han hadde skutt på vanlig 35mm. Resultatet blir filmer som for min del føles veldig "nitty-gritty", de er upolerte på en god måte.

Åpningsscenen i Miami Vice er noe av det råeste jeg har sett på lenge. En kvarter-20 min lang collage, stort sett skutt på DV, lite klipping og ganske kaotisk. Hvem er hvem? Hva skjer? Hvorfor skjer det? Nydelig gjennomført og utrolig at han tør å gjøre noe sånt - risikoen for å feile når man prøver seg på slike ting er stor.

Åpningsscene er også et radikalt brudd med Hollywood-konvensjonene - hvor er rulletekstene? Hvor er navnene på regissøren, skuespillerne, kamerafolkene? Ingenting. Han bare kaster oss rett inn i filmen og tar det derfra.

Jeg tror en annen ting som gjør at mange ble skuffet over filmen er klippingen til Mann. Den er, til acionfilmer å være, ekstremt langsom (også i skytescener). Det bidrar, i mine øyne, til å gi filmen en mye roligere, dvelende rytme som kler filmen ekstremt godt. Dette er en actionfilm hvor du får tid og mulighet til å hvile litt underveis, til å reflektere over hva som har skjedd og til å lene deg tilbake og bare nyte det som skjer.

Filmen handler ikke primært om historien slik den utspiller seg på lerrettet, for min del er Miami Vice en meta-film, altså mer en meditasjon og et essay om sjangeren den opererer innenfor enn en rendyrket actionfilm. Det er en av de store mesterne innenfor sjangere, som gjentatte ganger har bevist at han mestrrer actionsjangeren, som skrur ned tempoet, trekker pusten og går for stil foran substans. I så måte er ikke filmen ulik Jean-Pierre Melville sin like fantastisk Le Samourai (1967), også den er en stiløvelse av de sjeldne.

Jeg storkoste meg med Miami Vice og skulle jeg valgt ut en actionfilm fra Hollywood de siste 5 åra og tatt med meg til en øde øy, hadde jeg valgt Miami Vice foran Sin City, Kill Bill 1 og 2, Ringenes Herre og gud vet hvilket annet møl Hollywood har prøvd å tre ned over ørene på oss (nå mener jeg ikke at de filmene jeg nevnte er møl!). Miami Vice er Michael Mann som beviser en gang for alle hva han er god for og det er ikke rent lite. Klassiker? Nja. Men i hvert fall en fryktelig god film som nok kommer til å figurere på min topp-10 liste over filmer i 2006.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Gjertsen » søn 29.10.2006 12:17

imponerende...

Må nesten dra å se denne filmen da.
=)

Men det som flere sier her, er at de ikke lager gode actioniflmer mer, og jeg må si at jeg er helt enig der. Hvor blir det av slike filmer som Die Hard 3 (jada, veit 4`ern kommer snart), Face Off, The Rock, ja dere skjønner hva jeg snakker om. Jeg vil ha mange sånne!! En ny hver mnd mottas med takk!

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Grape » søn 19.11.2006 21:16

BM skrev:Åpningsscenen i Miami Vice er noe av det råeste jeg har sett på lenge. En kvarter-20 min lang collage, stort sett skutt på DV, lite klipping og ganske kaotisk. Hvem er hvem? Hva skjer? Hvorfor skjer det? Nydelig gjennomført og utrolig at han tør å gjøre noe sånt - risikoen for å feile når man prøver seg på slike ting er stor....osv osv

Veldig flott skrevet og forklart om filmen!
Jeg klarer ikke skrive eller fortelle på den måten selv, men det du skriver er _akkurat_ det jeg føler for filmen :)
Ditt innlegg beskriver filmen på en så god måte at folk burde klare å lage seg et inntrykk at dette ikke er en standard Hollywood-actionflick, og takk for det :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Forrige

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron