Avsteming: Hvordan får du tak i musikken din?

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Hvordan får du musikken din?

Kjøper CDer i butikk(platekompaniet o.l.)
63
24%
Kjøper og laster ned fra internett butikk(itunes o.l.)
53
21%
Laster ned pirakopiert musikk
140
54%
Hører ikke på musikk(type Drillo o.l:p)
2
1%
 
Antall stemmer : 258

Innleggav Anders » tor 12.10.2006 23:46

Kjøper litt i iTunes, laster ned noe "piratkopier".

Kopierer også mye av kamerater, men det er mest det som er vanskelig å få tak i lovlig.

Selvom det ikke er lovlig tenker ikke jeg på meg som en forbryter, deler ikke musikk med andre over internett.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav DarkAngel » tor 12.10.2006 23:54

Jeg føler meg heller ikke som en forbryter. Veldig liten andel av cd-pengene som ender opp hos artisten uansett. Men liker å støtte gode musikere, så går mye på konserter og kjøper dvd'er.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav trydl » tor 12.10.2006 23:59

Jeg kjøper CDer på nettet. Vanligvis fra England.
Det er billigere enn å handle i iTS (og andre nettbutikker som selger enkeltspor), kvaliteten er bedre og dokumentasjonen som følger med er fyldigere.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav wigen » fre 13.10.2006 8:04

Da jeg var mindre, 14-15 år, pleide jeg å laste ned stort sett alt. På den tiden hadde jeg ikke så peiling på musikk, og ved å se i anmeldelser for så å laste ned. Nå som jeg har blitt eldre, 18 år, har jeg fått en bedre oversikt over musikk jeg liker, og nå kjøper je stort sett all musikk selv, for så å rippe. Tror ikke musikk-bransjen har tapt noe på meg egentlig.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Iqgutten » fre 13.10.2006 9:35

Twinrehz skrev:BTW: Hva skal man med et musikkbibliotek på over 40 000 sanger??


"Kjekt å ha, kjekt å ha... Ikke kast det, du får no bruk for det en vakker dag! ;)"

Kom det litt musikk med.. Laster selv ned det meste av musikken, og får ofte av andre.. Grunnet at jeg går på internatskole, og alle deler all musikken de har på nettverket.. Og ikke så vanskelig å få meg musikk.. Og naboen har 100gb musikk såå:P..

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav CBlomvik » fre 13.10.2006 9:43

Eg laster ned eit album eller to for å høre kva musikk de egentlig lager, og om eg liker det løper eg til butikken for å ha det i samlinga.
Ikke kom med de antipirat-greiene nå. Hadde eg ikke kunne gjort dette ville eg ikke engang hatt 1/10 av CDsamlinga eg har.
Filmer derrimot, kjøper eg lite av. Med mindre de ikke er fra hollywood

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Lamark » fre 13.10.2006 9:47

Kjøper noe CD og vinyl, laster ned og låner cder på bra bibilioteker som jeg legger inn på maskinen.

Det beste fra alle verdener. :D

-i.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Aphelion » fre 13.10.2006 9:52

Handler på play.com og Platekompaniet. Kjøper nesten bare skiver som er billige/på kampanje, så det blir sjelden dyrere enn å kjøpe på iTS - pluss at jeg får coveret og skiva ;)

Apropos billig, i løpet av sommeren har Platekompaniet hatt nesten hele remasters-serien med Judas Priest til 59 spenn. DET tar seg bra ut i hylla mi nå :)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Luri-Fax » fre 13.10.2006 18:18

DarkAngel skrev:Det er markant forskjell i kvalitet på nedlastet mp3 i forhold til å rippe med standard aac koding! Derfor liker jeg å rippe originalcder, men det går mye i nedlastet. Noen som mener at det er vits å bruke høyere bitrate enn 128kbit/s?

ja. hører forskjell på musikk ihvertfall opp til 192kbit/s mp3, på standard macbook "lydkort" med gode høretelefoner. Noen uenige? :-D

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav tommyeggen » fre 13.10.2006 19:02

Har vel ca. 10 000 sanger i spillelista mi og har skaffet det på litt forskjellige måter.

En del har jeg kjøpt, og en del er lastet ned ved hjelp av torrent.

Hva man skal med 40 000? Jeg driver selv med litt hobbyradio i ny og ne, spesielt når jeg er på lan, og sender radio derifra kan det være kjekt med noen tusen sanger.

Jeg kunne godt tenkt meg 40 000 sanger jeg ja....

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Macca » fre 13.10.2006 19:14

Inntil for en liten stund siden lastet jeg ned det meste, men nå kjøper jeg det jeg kan via iTS, med unntak av plater jeg må ha fysisk. Er det noe jeg ikke finner i iTS blir jeg dessverre "nødt" til å laste ned, men jeg blir stadig overrasket over hvor mye av det jeg leter etter finnes på iTS. Hadde aldri i livet brukt så mye penger på musikk hadde det ikke vært for iTS.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Twinrehz » fre 13.10.2006 19:33

Ganske stor forskjell på kvaliteten på det du finner på internett og det du ripper selv ja. De fleste som deler musikk på nettet er noen skikkelige pøbler som ikke kan skaffe musikken i ordentlig kvalitet, og kjører med 128-192kbps med Joint Stereo. Pøbler hele gjengen... Har fått noen sanger i vanlig stereo faktisk, tyder på at det er noen som vet hva de driver med. (Slet med å få tak i hele albumet "A Day without rain" av Enya, men tror jeg skal kjøpe det snart, for å få musikken i AAC istedet).

Vet ikke hvor stor forskjell man merker på 128kbps AAC og 320kbps AAC, men det får være opp til deg. Selv har jeg gått over til å bruke 320kbps mest, selv om jeg konverterer det til 128kbps når det skal over til iPoden. (4GB, får inn masse musikk om jeg bare tar meg tid til å endre filstørrelsen). Det du eventuelt kan gjøre er å slå på Variabel bitfrekvens for koding i importinstillingene.

BTW: Får man bedre kvalitet på musikken om man laster ned på torrent istedet for på P2P?
    O:-) Moderert av Åsmund
    Fjernet unødvendig sitering.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav mgaston » fre 13.10.2006 19:40

Tobiash skrev:-Er det ikke lov å laste ned til eget bruk i Norge forresten? (Har ikke peiling på dette)

Nei, det er ikke lov. Det er ikke engang lov til å gå til en kompis og laste over noen sanger. Åndverksloven er veldig streng (dette forstår jeg jo, hvis man ser saken fra produsentenes side)
Når det er sagt, så laster jeg ned det aller meste, og ripper CD'er jeg kjøper av og til.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Blomvik » fre 13.10.2006 20:35

"piratkopierer" fra CDer som jeg låner med kompiser og brørdre, eller kjøper CDer selv.
medlem i 227 måneder
 

Innleggav MacPlus » fre 13.10.2006 21:07

Twinrehz skrev:Ganske stor forskjell på kvaliteten på det du finner på internett og det du ripper selv ja. De fleste som deler musikk på nettet er noen skikkelige pøbler som ikke kan skaffe musikken i ordentlig kvalitet, og kjører med 128-192kbps med Joint Stereo. Pøbler hele gjengen... Har fått noen sanger i vanlig stereo faktisk, tyder på at det er noen som vet hva de driver med.


Jeg bare lurer, hvorfor mener du det er negativt med "joint stereo"?

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]