Hvordan te seg på mac1

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav simen » man 25.09.2006 14:28

ameneon skrev:Jaha? Vis meg ett forum med en brukermasse lik mac1, hvor kvaliteten holder seg god fordi moderatorene gjør minst mulig... Du liker tydeligvis ikke filosofien som det jobbes utfra her på mac1, og det virker ikke som du skjønner den helt heller, men for å si det slik: mac1 kommer aldri til å bli internetts svar på midtøsten.


Se på usenet. Ingen moderasjon der. Funker fett det. Også steder som MacOSXHints og Macnn på UNIX seksjonen har jeg aldri sett noe moderert.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Pandy » man 25.09.2006 14:34

Kan ikke alt summers opp i å bruke god gammeldags folkeskikk? Både når det gjelder nye og mer erfarende brukere. Det jeg gjør når jeg laiser på ett forum og kan ikke huske å ha fått tilsnakk en gang.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav EinarJ » man 25.09.2006 14:43

Moderatorenes handlinger bør vel normalt sett være mest mulig gjennomsiktige, altså, med minst mulige bruduljer rundt modereringen. Moderatorløshet kan du alltids få andre steder, og HOJ det er er morsomt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav kriff » man 25.09.2006 14:44

Uheldigvis varierer forståelsen av folkeskikk fra person til person, men faktum er at jeg har følt meg veldig velkommen her på forumet siden jeg ble medlem. Har stilt mange "dumme" spørsmål, og flere skal det bli :P

Synes jevnt over folk er trivelige og behjelpelige når det gjelder å gi en gammel windows-gutt som meg forståelse i den vakre vene Mac-verdenen. Føler at nedrakkinga og sarkasmen hører til unntakene heller enn regelen.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Pandy » man 25.09.2006 14:47

Ja enig, er også relativt ny her og føler meg velkommen. Er første gang jeg har brukt noe særlig tid på ett forum og jeg trives godt med det.

Men har lagt merke til at unntakene som du snakker om dukker opp oftere.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav veroåtteca » man 25.09.2006 18:23

Noen sier at jo mindre moderatorene gjør, jo bedre blir forumet... Jeg har vært på forum uten en eneste "våken" moderator/admin, og de har jeg fort sluttet å henge på.. Maken til møl :P Synes moderatorene her gjør en bra jobb jeg, synes mac1 er et kjempeålreit forum å henge på, selv om ikke alt er perfekt og det er mange n00bs (som meg ;) ) her. :)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav G-Mac » man 25.09.2006 18:40

Husk at Mac1 ikker er en rett men et privilegium

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav freddjoh » man 25.09.2006 18:52

Vanlig folkeskikk er dessverre ikke så veldig vanlig.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav tactus » man 25.09.2006 20:44

simen skrev:[...] Macnn på UNIX seksjonen har jeg aldri sett noe moderert.


Forum.macnn.com har vært her siden slutten av nittitallet og flere av moderatorene har vært der like lenge, eller lengere enn hele Mac1s levetid tilsammen. Macnn har de samme utfordringene som Mac1 i at de har en såpass stor tilstrømming av nye brukere. Jeg var aktiv der i flere år og moderatorene der visste hva de holdt på med. Nå må det sies at det er ett par år siden jeg vanket der fast, men jeg er overrasket dersom de har beveget seg mot en slepphendt moderering siden den gang. Men det kan hende det varier litt ifra forum til forum, unix seksjonen var jeg ikke så mye innom. (Macnn pleide å ha egne moderatorer på en eller flere seksjoner.)
Sist endret av tactus den man 25.09.2006 20:56, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Lokehue » man 25.09.2006 20:51

Moderering må vel til for at ting ikke skal skli helt ut, men ingen liker å bli moderert. Modererering kan skje med en hyggelig og høflig tone. Det er ydmykende nok å bli moderert i utgangspunktet, det føles verre hvis moderator er respektløs i tillegg.

Generelt gjør moderatorer her en god jobb, synes jeg. Har man leste reglene, så skjønner man hvorfor man blir moderert. Men å gripe inn og tukle med folks innlegg pga av en ordelingsfeil blir selsagt litt vel pirkete...

At det er mye snikksnakk er da bare hyggelig!! Det er ikke allitid man er ute etter tekniske detaljer og løsninger, livet skal være litt sosialt også? Kanskje det kan skilles klarere i kategorier, slik at det er lettere å finne fram til relevante saker? Synes absolutt Mac1 vil tape seg hvis det blir en ren teknisk database (selv om jeg har funnet MASSE nyttig teknisk info her!)

Ingen spørsmål er for dumme!! Det som en person kan mye om, er helt nytt for andre. Alle må starte et sted! (Men det jo lurt å starte med et søk...)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav G-Mac » man 25.09.2006 21:25

De gangene mine poster er blitt moderert er det gjort med et smil. :wizard:
Og de har hentet til hvilke regler som er blitt brutt. Uten moderatorer kan ikke et forum holdes saklig til en hvis grad.

eks:
- Moderert av NiHon -
Årsak: Dobbeltposting/bump fjernet. Les §2.5 i reglene
:-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav simen » man 25.09.2006 21:50

Flere kategorier og muligheter til å velge hvilke kategorier man vil ha i "Siste fra forumet" ville ha gjort flere fornøyde. På MacNN sin UNIX side er det veldig lite liv og snikksnakk, det blir fort et tekniskt sted, og det liker jeg. Så argumentet jeg har blitt møtt med før at det er så få innlegg om dette syns jeg bare dårlig da det ikke alltid er kvantitet jeg som bruker ser etter. Jeg er tech bruker, og det er for mye snikksnakk her som jeg ikke får filtrert ut. Har tenkt på å lage egne script for dette, men da blir dere vel sure og banner IP'en min fordi jeg kjører scripts som belaster servern ganske godt. Gi meg les tilgang til databasen så skulle jeg fikset det selv :) Og sikker på at mange andre kunne laget widgets til dette. Man kan jo også spre denne informasjonen som xml fil på nettet så kan alle med utviklersjel i hjertet lage programmer mot dette så mye man ville.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Ingunn » man 25.09.2006 21:58

Jeg fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å oppføre seg som siviliserte mennesker. Jeg vil tro at samtlige av de aktive brukerne som er her, er her fordi de trenger hjelp/hjelper noen, og fordi de føler de får noe ut av mac1.no. Det er valgfritt å være her, så man får være litt seriøs, eller gå. Det er opp til hver enkelt.

Det er moderatorer her som legger ned masse tid på mac1, og det gjør de ikke fordi de ikke har noe bedre å ta seg til, men forhåpentligvis fordi de trives, og håper at deres hjelp kommer til nytte. Det har da ingenting med å være herskesyk å gjøre, for det får man fint vært andre steder, om det er det som er målet. Tror de fleste har vett nok til å skjønne sånne ting, det er helt enkle greier :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav tactus » man 25.09.2006 22:31

Tror da i grunn man kunne vært foruten "siste i fra forumet", og kanskje kutte antall forumer til de mest essentielle. Det er vel en grunn til at UNIX delen ved macnn trenger mindre moderasjon ettersom det er mindre gjennomgangstrafikk.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Ingunn » man 25.09.2006 22:34

Du har i grunn et poeng... Snikk snakk delen er unødvendig, det syns jeg også, men du og du, så underholdende... 8-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]