Hvordan te seg på mac1

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Innleggav simen » søn 24.09.2006 2:02

Seig heil. Sorry uttrykket. Men det er min mening om saken. På tide å få en konkurrent :) Fremdeles masse hyggelig folk og moderatorer her. Men syns moderatorene i det siste har blitt litt diktatoriske og strenge.

Man burde for eksempel ha mulighet for å velge hva som vises av nye poster i "Siste fra forumet: " tabellen og slikt. Opptrette en kategori for UNIX/Mac OS X Server og ha mulighet til å velge hvilke tråder man vil ha nyeste av fra hvilken kategori. Umulig for meg å finne interessante tråder lengre. Også i "Vis nye innlegg" tabellen burde dette være mulig. Slik man har i andre forum.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav tactus » søn 24.09.2006 10:54

Nå husker jeg ikke hva jeg har skrevet tidligere i denne tråden. Men strenge, konsise og rettferdige moderatorere er vel det mest effektive for å holde en god dressur på forumer generelt. Det er ikke noe galt i at Mac1 er ett forum med en hyggelig og avslappet tone, men det blir lengere mellom de interessante trådene fordi det er lavere terskel for å poste noe. Sånn er det bare.
:)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav limbo » søn 24.09.2006 11:04

Jeg husker i starten når jeg var her fikk jeg ofte moderert poster/tråder. Så jeg ble rimelig lei, syntes at moderatorer og admin var litt teite. Etter hvert bestemte jeg meg for at jeg ikke gidder å ha det sån, så jeg satte meg ned for å lese regler og det som var. Etter det har jeg hatt det rimelig bra på formuet og syns moderatorer og admin er flotte folk.

Er ikke så vannskelig å følge reglene og de må til for at kvaliteten på mac1 skal være så bra som den er.

En annen ting er de som klager på mod/co-admin/admin er som ofteste de som ikke følger reglene og syns at de er strenge og kjipe.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Betti » søn 24.09.2006 11:22

Finner det litt merkelig at denne tråden som handler om hvordan nye brukere blir møtt blir til en tråd som nesten utelukkende handler om hvordan nye brukere bør oppføre seg.


Jeg synes at mange nye brukere poster unødvendig, men jeg synes også at flere etablerte brukere er forferdelig uhøfflige. Begge deler blir et problem for forumet. Jeg har sett at moderatorer har blitt flinkere til å sette frekke brukere på plass. Forskjellen er at frekke brukere har vanskeligere for å rette seg etter dette en hva de nye brukerene har. Mac1 brukernes alder har sunket ganske dramatisk siden jeg ble medlem, samtidig har tallet "hvordan overtale pappa til å kjøpe macbook pro til meg" tråder steget. Helt naturlig, kanskje ikke like interessant for alle og vanskelig å gjøre noe med uten å ha urimelige regler.

Men tilbake til det egentlig temaet. Mitt standpunkt: Vanligere brukere må prøve å passe tonen i innleggene sine. Moderatorer har en jobb å gjøre, nytter ikke å bli fornærmet om en blir moderert i henhold til reglene.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav mr » søn 24.09.2006 12:27

Kanskje "administrasjonen" må tenke gjennom hvilken profil man ønsker; et snikk-snakk-forum likt 100andre der ute, eller et seriøst fag-forum?

Personlig synes jeg det har blitt MYE snikk-snakk og utrolig mange "elementær-spørsmål" som ENKELT lar seg besvare med et søk, en tit i switche-guiden eller en titt på Apples websider! Det tar bort oppmerksomheten fra de seriøse og interesante fag-spørsmålene!

Foto.no opplevde en lignende utvikling et par år tilbake og ble til slutt tvunget til å dele opp brukerne i klasser: bronse: gratis - sølv; de som er seriøse nok til å ville betale litt - gull; de som er ordentlig seriøse....
Ulempen er at det ikke lenger er et lite intimt forum av likesilte. Fordelen er at man har litt sorteringsmuligheter.

Kanskje en prøve-periode er tingen...eller en mulighet til å merke tråder som strefier utenfor temaet...kanskje et prikke-system, der useriøse folk får en mail med beskjed om å lese reglene.... sikkert mange muligheter.

Poenget mitt er at "administrasjonen" må tenke gjenom disse tingene!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 24.09.2006 12:33

Administrasjonen har allerede tenkt gjennom dette og gjør det fortløpende. Det blir vurdert og fjerne snikksnakk fra siste fra forumet, eller gjøre det valgfritt om man vil vise siste snikksnakk. :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav mr » søn 24.09.2006 12:39

Renget med det ;) ...og jeg synes dere gjør en god jobb!

Kanskje løsningen er å stenge ute denne fra "siste-fra-forumet" ja, og så kan moderatorene flytte tråder som utvikler seg til snikk-snakk til den kategorien...

Kankje den enkleste løsningen kortsiktig?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Macca » søn 24.09.2006 12:44

Det finnes allerede en Snikksnakk-kategori (denne tråden ligger i Snikksnakk). Er enig i at Snikksnakk bør kunne utelukkes fra Siste fra forumet, men etter hva jeg har forstått fra tidligere er det vanskelig å få til, er det ikke?

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » søn 24.09.2006 13:44

En kanskje litt teknisk krevende - men likevel potensielt veldig god - ide:
Ta i bruk poeng-systemet til noe nyttig. Alle tråder som er startet av en bruker med over X antall poeng, blir merket med en stjerne el, og er mer synlig. Så er det også en mulighet å sette f.eks. 3 av de nyeste trådene fra "stjernemedlemmer" øverst i "Siste fra forumet"-lista, eller lage en egen liste til det. På den måten oppfordrer man også nye brukere til å tjene opp poeng, og de som kun er ute etter seriøse poster kan se etter en stjerne foran emnet.

Ideen med at noen medlemmer får mer oppmerksomhet er prøvd ut blant annet på "Det store dyret" (partimedlemmer).
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Betti » søn 24.09.2006 13:48

hmmm.... jeg er ikke helt enig. Dette er mest fordi jeg antar at de med mest kunskap ikke starter så mange tråder. Det de bidrar mest til er nok å svare på mindre erfarne brukeres spørsmål. En tråd er ikke nødvendigvis dårlig fordi den ikke er startet av en som han kunskap nok til å skrive artikkler om mac.


Edit: glemte å få med at mac1 først og fremst skal være en kunnskapsbase slik jeg har forstått det. Derfor tror jeg ikke det er hensiktsmessig med en slik funksjon, de færreste tråder er startet kun for å informere, det er jo det en har artikklene og poengsystemet til.
medlem i 228 måneder
 

Innleggav njadve » søn 24.09.2006 13:55

En annen dårlig ting som kan komme av dette som du foreslår her Arne-Daniel er at det blir jag etter poengene, noe som igjen fører til mye rar og unødvendig posting.

Det ideelle hadde vært å fjernet alle poeng/postcounter fra offentligheten slik at det var kun brukeren selv som så det.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Arne-Daniel » søn 24.09.2006 14:04

Poenget med poengsystemet njadve, er jo å få kvalitet på postene. Rar og unødvendig posting fører ikke til flere poeng.

Forstår godt poenget ditt Betti. Godt mulig det er en dårlig idé, men det kan være noe i det også. "Siste fra forumet" viser jo i praksis siste opprettede poster, ikke siste opprettede tråder. Så si vi bytter ut tråder med poster - kan det være en idé da?

Jeg skjønnner skepsisen rundt idéen. Poenget med den er jo faktisk på en måte å favorisere enkelte brukere. Samtidig tror jeg det kunne vært en nyttig funksjon for alle.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Mr. Data » søn 24.09.2006 15:23

Bra dette temaet ble tatt opp. Har reagert med forbauselse når jeg har sett moderatorer som har påpekt orddelings eller skrivefeil.
Synes det er litt unødvendig. Det er ikke alle som har like gode rettskrivingskunnskaper. Hva med en "stavekontrollsfunksjon" der hvor man skriver svar?

Synes også det er meningsløst å se svar av typen "sjekk søkefunksjonen" eller nedlatende svar til folk som sliter med et problem de ikke finner ut av.

Selvsagt skal man sjekke søkefunksjonen, og sjekke selv på egen maskin ved hjelp av spotlight e.l. dersom det er noe man ikke finner ut av.

Men søkefunksjonen på mac1 synes jeg er dårlig.

Jeg har hatt mac i et snaut år. Jeg kunne det mest grunnleggende om data før jeg switchet. Jeg kan litt om mac, og lærer mer- i hovedsak skyldes dette kunnskapsrike og hyggelige folk her.

Jeg har spurt "dumme" i betydningen banale, enkle spørsmål før, og gjør det ennå. Jeg kan ikke så mye om macen min. Jeg vet hvordan jeg skal bruke den og vedlikeholde den. Når ting ikke funker er jeg sjanseløs.

Derfor spør jeg fra tid til annen om ting manger her på forumet synes er teite. Men: Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar ?

Gidder du/dere ikke å svare meg (eller andre amatører) skikkelig setter jeg pris på om du/dere ikke sier noe overhodet. Sjekk at hjernen er tilkoblet før du snakker

Sarkasme og ironi uttrykt skriftlig, gjerne backet opp av smileys er et tveegget sverd. Det er ikke alle som forstår det, intensjonen til den som skrev det når ikke alltid frem som intendert. Vær forsiktige, folk kan føle seg støtt

Selvsagt er det en grense for hvor banale spørsmål en kan stille. Jeg synes absolutt man bør undersøke litt på egenhånd, google eller lese instruksjonsboken.

Jeg er glad for at moderatorene forsøker å opprettholde et visst saklighetsnivå og unngå dobbeltpostinger, usaklige og misvisende innlegg. Takk for det

Håper det ikke går med mac1 som andre forum, at de vokser seg store og stygge og hatinnlegg og skittkasting florerer. Det hadde vært synd, jeg synes forumet er et flott sted på komme for å søke råd (og gi , i den grad jeg er i stand til å gjøre det)

Hva med å kaste ut folk som ikke har noe positivt å bidra med, men bare er her for å lage helvete. Det er en fin løsning. Da kan de som har noe positivt å komme med samles, og de som ødelegger gå et annet sted
medlem i 223 måneder
 

Innleggav aargh » søn 24.09.2006 15:27

Mr. Data skrev:Hva med å kaste ut folk som ikke har noe positivt å bidra med, men bare er her for å lage helvete. Det er en fin løsning. Da kan de som har noe positivt å komme med samles, og de som ødelegger gå et annet sted

Jeg er så enig. Så hjertens enig.
a

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav smacmac » søn 24.09.2006 15:53

Det har allerede blitt blocket/hevet ut et par brukere herfra. Nettopp de som bare kom her for å krangle om Mac vs. PC...

Utifra måten forslaget [om å kaste ut folk som ikke har noe possivit å bidra med] er formet på hinter det vel til mer utsrakt bruk av den muligheten. Det må jeg virkelig si at jeg ikke ønsker. Det å stenge folk ute ifra en diskusjon uten at de har oppført seg betydelig verre en alle de mac1s medlemmer som jeg har lest noen særlig poster av har gjort synes jeg er en utiing. Håper det ikke var det som var ønsket.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere