Stage piano

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Stage piano

Innleggav ask » tor 08.06.2006 10:43

Nok et spørsmål som ikke har spesielt mye med Mac å gjøre, men jeg er overbevist om at det er en god del musikkinteresserte her på forumet ;)

Er ute etter et stage piano i prisklassen 10 000 - 15 000. Hundrevis av rytmer og merkelige fancy lyder er ikke nødvendig. Det må ha god pianolyd, gjerne noen el-piano og orgellyder og kanskje noe strings. Trenger ikke så mye effekter, men noe reverb og en enkel equalizer bør det være. Høyttalere er ikke helt nødvendig, men selvfølgelig greit å ha. Det viktigste bruksområdet vil være ren pianolyd, og det er derfor viktig at den er god og at tangentene føles som på et ordentlig piano. Ønsker ikke å kjøpe brukt.

Er det mulig å få noe til den prisen? Noen som har noen anbefalinger?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Torje » tor 08.06.2006 11:43

Jeg kan lite om forskjellige synther, men er selv pianist. Personlig ville jeg gått for en Clavie Nord Electro. Pianolyden er rimelig god. Den har ikke høytalere. Den er fantastisk på Rhodes, Hammond, Wurlitzer o.l. Den er veldig mye brukt blant profesjonelle musikere (bare se etter de røde synthene på scenen!) Stage modellen, har også veldig bra pianolyd!, men den er kanskje litt for dyr.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav desafio » tor 08.06.2006 11:46

Clavie Nord Electro er fantastisk :) Gå for det om du skal ha bra saker

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Torjze » tor 08.06.2006 11:48

Du kan være heldig å få tak i en NordStage brukt. Dette er et meget godt el.piano som anbefales på det aller varmeste.

sjekk ut http://www.clavia.se
medlem i 217 måneder
 

Innleggav ask » tor 08.06.2006 12:01

Takk for forslag. Har hørt mye bra om Clavia Nord. Problemet er vel egentlig prisen. Det bør koste maks ca 15 000 og ikke brukt. Har hørt at tangentene på Clavia Nord ikke er kun for piano og at de derfor ikke har den samme "pianofølelsen". Som sagt er det pianolyden som er viktigst.

Flere forslag?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav pawnboy » tor 08.06.2006 12:05

Yamaha P-140 likte jeg veldig godt da jeg prøvde det... Det var vel 3 gode pianolyder på det. En av lydene som var ganske typisk Yamaha; skarp diskant og grombass, og en rund, myk og fin pianolyd som var bra å improvisere på, spesielt jazz.

Keith Jarret avatar?:)
Sist endret av pawnboy den tor 08.06.2006 12:06, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Bosse » tor 08.06.2006 12:05

Litt off topic, men er det Carlos Sanatana du har på avateren din? :-D

Edit: OBS: En "a" for mye

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Dorian » tor 08.06.2006 12:58

Undersøker akkurat det samme for tiden, og mine to favoritter er Yamaha P140 og Roland FP-5, med kanskje en liten knapp på Yamaha for ørlite bedre tangenter og pianolyd. Men Rolanden har bedre tilkoblingsmuligheter til alt mulig. hmm
medlem i 237 måneder
 

Innleggav mortenster » tor 08.06.2006 13:10

Har en nord electro og en roland fp 5 stående hjemme nå.
Er veldig god piano lyd på nord electron, og digger orgel og rhodes delen. Men den har ikke ordentelige tangenter.
FP5 har innebydge høytalere og jeg liker bedre spille på den pga tangentene. Har ennå ikke prøvd denna til innspilling så jeg veit ikke hvordan den låter i forhold til nord electro. FP ligger vel rundt 13000 ny nå hvis jeg ikke husker feil.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav ask » tor 08.06.2006 14:28

pawnboy skrev:Keith Jarret avatar?:)

Jepp. Det forteller vel noe jeg burde sagt: Jeg kommer til å bruke stage-pianoet for det meste til jazz.

Ser ut som det lander på Yamaha P-140 eller Roland FP-5. Men kom likevel med flere forslag om noen har noen.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav jp_tix » tor 08.06.2006 14:48

Du har ikke vurdert et vanlig akustisk piano, da? Med litt flaks får du noe helt supert for 10-15000 kr, og hvis du ikke skal drasse det rundt er det helt klart å anbefale foran et el-piano.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ask » tor 08.06.2006 15:18

Jeg har akustisk piano, men trenger et el-piano til å ha med meg rundt på konserter og liknende, i tillegg til at jeg og noen andre har begynt å lage et øvingslokale der vi ikke har mulighet til å ha akustisk piano.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav ask » fre 17.11.2006 20:42

Vekker denne tråden til liv igjen ;)

Det ble ikke noe kjøp, da vi fikk et nytt øvingslokale med piano. Men nå må vi ut derfra, så nå blir jeg nødt til å kjøpe et stage-piano.

Har sett litt på M-Audio ProKeys 88. Ser at det har fått veldig god kritikk hos mange, men også slakt fra noen. Har noen her noe erfaring med det stage-pianoet? Og er det noe sted i Norge man kan prøve det?

Det står nok mellom M-Audio ProKeys 88 og Yamaha P140. M-Audioen er betydelig billigere, og ligger sånn sett godt an, men jeg vil vite hva jeg kjøper ;)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Mortlar » fre 17.11.2006 20:45

Prokeys har i mine øyne ikke like gode tangenter og en litt mindre autentisk feeling, men det er close. Yamaha er det tryggeste å gå for. :) Digger yamaha-pianoer, men det er jo en personlig preferanse.

Sjekk litt i en pianoforetning. der kan de ofte sakene. ;)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav ask » fre 17.11.2006 20:51

Skulle gjerne vært i en pianoforetning, som du sier. Problemet er at jeg bor i Levanger, og i nærmeste "storby", Trondheim, har jeg inntrykket av at det ikke er så mange musikkbutikker, og at de musikkbutikkene som er der ikke satser så mye på stage-piano. Hvis det er noen butikker der som har litt utvalg av stage-pianoer, så si ifra ;)

Du skriver at tangentene ikke er like gode. Det jeg har lest om det er at de spretter for mye tilbake. Stemmer dette, og er det veldig plagsomt/ulikt et ordentlig piano?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Neste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]