Progressiv Rock

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav Fantomas » tir 09.05.2006 10:10

Enkelte vil også hevde at Rush er kongene av prog. Tror jeg leste et sted at de var verdens 5te mestselgende band gjennom tidene.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Superman_s » tir 09.05.2006 11:08

Eg heng meg på det meste som er sagt her allereie. Eit heitt tips er å ta kontakt med Harald Are Lund og/eller Thomas Fjeldberg. Dei har vanvitteg peil på det meste av den typen musikk. Anbefalast óg å lytte til programmet dei har måndagar på Petre; Harald Are Lund. Dei kjem ofte inn på gammal Genesis når dei snakkar prog. Uansett; lukke til.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav KayJay » tir 09.05.2006 11:53

Eventuelt kan du sjekke ut Transatlantic, en slags supergruppe med blant annet Mike Portnoy fra Dream Theater, og gitaristen i nevnte Flower Kings Roine Stolt. Vokalen tar han fra Spock's Beard som ble kristen seg av, hva het nå han igjen...

Uansett, Transatlantic er morsomt.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav cannon » tir 09.05.2006 12:18

Superman_s: Ikke uten grunn - Gammel Genesis er vanvittig! Og de er knallbra live, noe man lett kan høre og se på de mange live-opptakene som finnes. Genesis live at Wembley Stadium eller The Way We Walk-turneen, for eksempel. Når de drar fra på instrumentalpartier som varer og varer, og Phil setter seg og spiller trommer sammen med den andre trommisen.. Aiai. To trommiser med to monster-sett som spiller svintøft - kan man ønske mer? :-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Wensell » tir 09.05.2006 12:22

Støtter Aphelion... Spock's Beard! Litt gla-kristen-progrock da, men heldigvis ikke så veldig kristne tekster.
medlem i 222 måneder
 

Innleggav desafio » tir 09.05.2006 12:27

Wensell skrev:Støtter Aphelion... Spock's Beard! Litt gla-kristen-progrock da, men heldigvis ikke så veldig kristne tekster.
Synes ikke det er så nøye med teksten, så lenge musikken er bra, og teksten ikke herper rytmen

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Tarkus » tir 09.05.2006 13:06

Enig med de fleste over her. Det blir nevnt svært mange bra band i denne tråden, men jeg savner mine favoritter for tiden:

O.S.I. Office of Strategic Influence

Mørk melodisk progrock med
Mike Portnoy - trommer,
Jim Matheos - gitarer, tangenter og programering
Kevin Moore - sang, tangenter og programering
Joey Vera - bass (på noen låter)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Smertehyl » tir 09.05.2006 13:08

Sit ute å kosar meg med OSI akkurat nå. meget bra!!! (samt ei og anna Apollo Sunshine-låt)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Thrillseeker » tir 09.05.2006 13:08

King Crimson
Uriah Heep
Deep Purple
Frank Zappa
Marillion
Genesis
Led Zeppelin
Sparks
Camel
Sist endret av Thrillseeker den tir 09.05.2006 13:09, endret 2 ganger.
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Willygdraft » tir 09.05.2006 13:08

Fantomas skrev:Enkelte vil også hevde at Rush er kongene av prog. Tror jeg leste et sted at de var verdens 5te mestselgende band gjennom tidene.


Hvilke Rush plater bør man starte med hvis man ikke har hørt no særlig fra før?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Thrillseeker » tir 09.05.2006 13:12

maxblanco skrev:Jeg vil anbefale deg å høre på Devil Doll. Her dreier det seg om lange progressive låter med symfoniske elementer. Minimalt med tekst også.
Mr. Doctor 8-) Utrolig hvor få som har hørt om DD, enda færre som har vinyl utgavene.. De eksemplarene som ikke ble solgt på konsert ble ødelagt, og hver LP hadde en personlig hilsen fra Mr. Doctor skrevet i blod..
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Indeam » tir 09.05.2006 13:18

Angående Rush:

Permanent Waves og Moving Pictures, så kan du bygge fremover og tilbake i tid fra de.

Såklart her finnes det like mange svar som det finnes Rushfans....

En annen, og kanskje bedre, idè er å kjøpe noen skiver med ganske lang tidsperiode mellom(eventuelt noen av best of eller live skivan) og høre etter, Rush har holdt på lenge og vært innom mye!
jeg anbefaler det siste, alle periodene har mye snadder :)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav trydl » tir 09.05.2006 13:32

Ingen som har nevnt Strawbs enda! Albumet Grave new world er bare konge.

Ellers kan jeg bare støtte de som har nevnt King Crimson og Yes.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ameneon » tir 09.05.2006 15:01

Opeth´s siste skive Ghost Reveries har veldig progressive elementer i seg og er min favorittskive for øyeblikket ! :) anbefales!

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Smertehyl » tir 09.05.2006 15:07

Ja, Mikael Åkefeldt er vel fan av Camel meiner eg å ha lese ein stad.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]