ANBEFALING: Rockbox for iPod

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

ANBEFALING: Rockbox for iPod

Innleggav Jon » man 17.04.2006 21:39

Hei, tenkte jeg skulle anbefale en opensource ipod firmware, nemlig Rockbox. Den kan installeres på flere ulike spillere, nå også ipod.

Rockbox går bort fra apples less-is-more mentalitet og gir deg flere muligheter:

Key Features of Rockbox skrev: * Support for MP3, Ogg Vorbis, AC3, AAC, Musepack, AIFF, ALAC, FLAC, Shorten, WAV, and Wavpack Sound Codecs
* Gapless Playback
* 5 Band Parametric Equalizer
* High Resolution Volume Control, 82 levels
* Abilty to create your own theme or use one of these.
* Crossfade, Crossfeed, and Replay Gain
* Picture and text viewing
* Calendar
* Doom
* Real Time Clock on the player's that have the necessary hardware
* Tag Database
* Unicode Support
* On The Fly Playlists
* Voice Interface, and Multilingual Interface
* Many Plugins and Games to enhance Rockbox even further.
* Open Source, so Rockbox is constantly improved.


Man er heller ikke avhengig av itunes for å synke musikk heller, er bare å dra over og bruke rockbox sin filbrowser til å spille av. :)

Rockbox krever fat32 som filsystem, så har du en macformatert (HFS+) ipod, så må du konvertere den til fat32. Det ligger noen partisjonstabeller på rockbox sin webside, men finner du ikke til din ipod, så må du plugge den til en windowsmaskin og reinstallere ipod softwaren.

Du mister ikke den vanlige ipodfirmwaren heller, det er bare å holde inne menu i fire sekunder til du får opp en beskjed om at orginal firmwaren blir lastet.

Kan kanskje være litt komplisert å installere rockbox, men følger du guiden for os xpunkt for punkt, så bør det gå fint. :)

Her er et bilde av rockbox på en 4G ipod med default rockbox theme (litt dårlig kvalitet, er tatt med mobilkamera):
Bilde

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav smacmac » man 17.04.2006 21:58

Hvordan er iPodens batterilevetid med Rockbox?
På noen mp3-spoøøere er batterilevetiden med rockbox faktisk bedre enn med den originale firmwaren.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav simeik » man 17.04.2006 22:03

Er det mulig og spille video med det?
 

Innleggav Jon » man 17.04.2006 22:21

smacmac skrev:Hvordan er iPodens batterilevetid med Rockbox?

Jeg får ikke testet det på min, da mitt batteri/ipod er heller ustabil. Det hopper fra 3/4 til tomt innimellom. Jeg vet jeg så et kart over noen ipodmodeller og målt batteritid på rockbox sin side, men jeg klarer ikke å finne den igjen (har forsøkt nå i 10-15 min).

simonivolda skrev:Er det mulig og spille video med det?

Vet ikke, men tviler litt, for ipod støtten er temmelig ny. Det er derimot mulig å spille både doom og half-life på 5g ipod (enten med rockbox eller ipodlinux).

Her er en link som sammenligner apples firmware mot rockbox

EDIT:
Jeg fant ipodbatteri benchmarksiden jeg nevnte. :)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav smacmac » man 17.04.2006 23:00

simonivolda skrev:Er det mulig og spille video med det?


Nei, men du kan jo bruke iPL. (Det går ann å ha både iPL og Rockbox på samme iPod.

Jon: Den baterilevetiden så veldig god ut. Mulighetene for musikkavspilling så også forbausende mye bedre enn den i podzilla/iPodlinux/podzilla2. Kanskje jeg må teste ut dette.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Giltvedt » man 17.04.2006 23:12

Ser jo interessant ut og jeg kunne tenkt meg å prøve, men ser at det ikke
gjelder for iPod 3G.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Jon » man 17.04.2006 23:19

Rockbox bygger delvis videre på ipodlinux, og ipodlinux støtter vel opp til 3g (og eksperimentelt 4g/5g/nano). Så du kan jo forsøke det :)

http://ipodlinux.org/

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav smacmac » tir 18.04.2006 8:25

Jon skrev:Rockbox bygger delvis videre på ipodlinux


Nå har jeg trappet ned min iPodLinux aktivitet, men dette er vel feil. Jeg var sikker på at rockbox var langt eldre enn iPodLinux. Dessuten er vel iPodLinux basert på Linux, mens Rockbox er en helt egen greie.

Det eneste de to har sammarbeidet om har vel vært litt runt bootloaderen (er ikke helt sikker på det en gang), og så har rockboxfolka hjolpet iPodlinuxfolka med noen småting, ettersom de i hvert fall før satt inne med mer kunnskap.

Ellers så må dere ikke tenke så mye på hva som er suported og ikke. iPodLinuxutvilkerne ble bare så lei av alle som ville ha iPodlinux på sin 4g når det enda ikke gikk at de aldri har giddet si at de suporter noe omtrent etter det. Selv om de nye tingene fungerer nesten bedre enn de eldre.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav EinarJ » tir 18.04.2006 9:51

RockBox ga jeg opp å reinstallere i går, etter å ha måtte gjenopprette iPoden for å legge inn iPL, siden Podden da var i HFS+-format, og viste /dev/disk2s3 istedenfor /dev/disk2s2, og på et eller annet vis ga korrupte data til diskdump.

Venter heller til 5g er ordentlig støttet, lydavspilling er alpha i iPL, og heller dårlig i RockBox også, etter min erfaring, dessuten var det hat at RockBox ikke kunne lese iTunes-databasen på iPoden.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Jon » tir 18.04.2006 15:32

Det finnes en OS X installer for 5g ipoden (den tar utgangspunkt i at ipoden er fat32 formatert), og du kan boote opp i vanlig ipod firmware hvis du trenger ipod-databasen. Jeg for min del foretrekker en egen filstruktur så jeg bare kan dra å slippe over uten å tenke noe mer på det. Trenger ikke åpne itunes en gang. Vil du ha det inn i itunes, så er det bare å lage en egen playlist, for så å dra og slippe fra ipoden til playlisten (krever vel at du har skrudd av at itunes skal kopiere inn). Enda en fordel med dette er at andre brukere kan spille av din musikk via sin itunes, noe som ikke går når man bruker vanlig apple firmware.

Mulig jeg tar feil ang. ipodlinux og rockbox. Vet det er flere utviklere som jobber begge steder. De har skrevet en takk til ipodlinux (mulig det kun er for bootloaderen). Uansett, rockbox fortsetter med de ipodgenerasjonene ipodlinux ikke støtter (offisielt i allefall).
Sist endret av Jon den tir 18.04.2006 15:38, endret 1 gang

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav EinarJ » tir 18.04.2006 15:34

Playback på 5g er vel et samarbeid afaik.

Forøvrig har jeg latt iTunes bli min eneste front-end mot MP3-samlinga, og ser svært sjelden på mappestrukturen, synes derfor det er greiere å la metadataene styre alt, noe RockBox ikke takler.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Jon » tir 18.04.2006 15:42

(redigerte inn en link til 5g installeren i posten over)

Ikke helt sant for de har noe som heter TagCache, noe som lar deg browse på samme måte som itunes. :)

Tag Cache is Rockbox's music database system. Using the information contained in the tags (ID3v1, ID3v2, Vorbis Comments, Apev2 etc) in your audio files, Rockbox builds and maintains a database of the music files on your player and allows you to browse them by Artist, Album and Genre.


Har ikke testet den selv, men den høres da ut som å funke på samme måte som vanlig ipod firmware.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav EinarJ » tir 18.04.2006 15:47

Ja, joa, men jeg bruker som sagt iTunes til alt som har med MP3 å gjøre

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Jon » tir 18.04.2006 15:50

Jepp, er vel kanskje ikke ideelt å bytte over da nei. I allefall ikke hvis du kun spiller av formater som ipod allerede takler. Jeg for min del bruker itunes litt, men jeg lar den ikke styre plassering av filer. I tillegg så pleier jeg å bruke preview funksjonen i os x. Merke m3u fila, så får du opp en qt bar som spiller av hele greia som en cd.

For min del så er rockbox genialt i allefall, og skulle jeg trenge den vanlige firmwaren, så er det bare å boote inn i det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav simeik » tir 18.04.2006 19:06

Æsj det var dumt.

Jeg vet ikke hvordan man komprimerer til et støttet format.
 

Neste

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]