What the bleep do we know...!?

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

What the bleep do we know...!?

Innleggav Siri » man 17.04.2006 9:46

Jeg prøver meg her i forumet for å se om noen kan komme med anbefalinger til debattanter i etterkant av visning av en popularisert og veldig morsom dokumentar om kvantefysikk. Filmen heter "What the bleep do we know?" og vises på Frogner kino på søndag. Om filmen:

Søndag 23. april kl. 21.00 vises dokumentaren What the Bleep do we know...!?. Hvis du er interessert i popularisering av vanskelig vitenskap som kvantefysikk og nevrale nettverk og ikke får panikk av noe som ligner på New Age er dette en veldig underholdende film. Som filmskaperne selv sier om filmen:

"Discover the endless possibilities for altering your everyday reality".

Filmen har selvsagt egen hjemmeside :-)
http://www.whatthebleep.com/

Og jeg kan anbefale alle å avslutte postpåskeuka med en god dokumentar om kvantefysikk. I det minste for å riste litt løs i hjernebarken nå som det er vår.

Grunnen til at jeg spør om noen vet om noen som kunne tenke seg å diskutere filmen i etterkant, er at jeg nettopp har sett den og satt igjen med haugevis av spørsmål. Dessuten er det en del påstander i filmen som ikke bør få stå uimotsagt (det er ikke til å komme fra at den har et slags vekkelsesaktig preg). Det er mulig det ikke blir noen diskusjon i etterkant av filmen nå på søndag, men Oslo dokumentarkino setter den gjerne opp en gang til hvis man får tak i noen som er flinke nok/kan tenke seg å stille opp i en påfølgende diskusjon.

Noen som vet?


Siri
Sist endret av Siri den man 17.04.2006 14:56, endret 1 gang
medlem i 225 måneder
 

Innleggav hansi » man 17.04.2006 12:16

denne skal jeg se! takk for tipset!

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav hfuhruhurr » man 17.04.2006 12:20

Tok like godt og bestilte filmen. Jeg gidder ikke fly til Oslo for å se den på kino...
Takk for tipset; trenger en dose kvantefysikk og New Age i ny og ne. :-)

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav macrules » man 17.04.2006 12:30

Da har jeg .. bestilt filmen jeg og. :-)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav CBlomvik » man 17.04.2006 12:36

Viss dere klarer å ta filmen seriøst etter brylløpsdansen ...vell (.....) skal jaggu noko til å klare. Dere finner jo dokumentaren på Video.google

Edit; Ahh, den filmen fra netsiden der virker litt mer interesseng og fyldig ja

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav TorbX » man 17.04.2006 12:56

hva er kvantefysikk? Har hørt ordet, men egentlig aldri tenkt over hva det betyr.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 17.04.2006 12:59

TorbX: Søk på quantum mechanics, så finner du forklaringer. Det er alt for avansert til å forklare på forum.. :) Det heter vel også egentlig kvantemekanikk.

Her har du en enkel forklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Basics_of_ ... _mechanics
Sist endret av Åsmund den man 17.04.2006 13:02, endret 1 gang

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Wolfgang » man 17.04.2006 13:00


Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav TorbX » man 17.04.2006 13:25

Ikke noe vi vanlige dødelige kan forstå oss på altså... :-!

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav kallestudioklovn » man 17.04.2006 13:44

Det er vel så nærme en definisjon av "noe man ikke kan håpe å forstå" som man kan komme, tror jeg.
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Siri » man 17.04.2006 14:55

Ikke noe vi vanlige dødelige kan forstå oss på altså...


Joda, på norsk her hos fysikknett.no
http://www.fysikknett.no/kvantefysikk/index.php

Glemte en ting når jeg først var i gang;
Ingen der ute som vet om noen som kunne tenke seg å snakke om filmen i etterkant? Eller ev. vet om et sted man kan spørre om det finnes en kvantefysikkens svar på Knut Jørgen Røed Ødegaard?

Siri

- Moderert av NiHon -
Årsak: Dobbeltposting fjernet. :)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav macrules » man 17.04.2006 21:10

Når jeg omsider har sett filmen så kommer jeg sikkert til å poste mine synspunkter i denne tråden.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav hansi » man 17.04.2006 21:36

her er forresten et klipp fra filmen om elektronets merkelige egenskaper i kvantefysikken (også kjent som Youngs dobbelspalte eksperiment)

se film!


snåle greier! og veldig interessant! (synes jeg da..)

forresten: les mer på wikipedia

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Innleggav Siri » man 17.04.2006 21:55

Morsomt klipp, hansi, men det er ikke fra den versjonen av filmen som vises på søndag. Jeg har skjønt at det verserer flere innspillinger, og jeg aner ærlig talt ikke hvilken som vises på søndag. De siste sekundene av klippet med hun som passerer fontenen er derimot med :-)

Siri
medlem i 225 måneder
 

Innleggav hansi » man 17.04.2006 23:40

Siri skrev:Morsomt klipp, hansi, men det er ikke fra den versjonen av filmen som vises på søndag. Jeg har skjønt at det verserer flere innspillinger, og jeg aner ærlig talt ikke hvilken som vises på søndag. De siste sekundene av klippet med hun som passerer fontenen er derimot med :-)

Siri


ifølge iMDB finnes det to filmer;
What the #$*! Do We (K)now!? og What the Bleep!?: Down the Rabbit Hole

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Neste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]