Norge følger etter Frankrike

Diskuter iTunes for Mac

Innleggav kattunge » man 27.03.2006 18:06

Tror ikke det er rare greia av musikk man finner til 80 spenn på platekompaniet eller andre cd-sjapper, sammenlignet med nyutgivelser etc.. på iTunes. Musikken har kopisperre, men den er billig.. fair nok slik jeg ser det :-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav lode » man 27.03.2006 18:09

Daniel skrev:
iTMS var jo laget for iPod markedet!


Og hva skjer når iPoden er ødelagt, da har man bundet seg til å kjøpe iPod neste gang også. Det er jo rimeligt kjipt. (ikke iPod, men det å ikke ha valget)

Eller hvis plateselskap A binder seg opp i mot iTMS og selskap B binder seg opp i mot Microsoft sin butikk. Vil vi da trenge to ulike spillere for å kunne høre på musikk fra både A og B? Er ikke det litt urettferdig ovenfor forbrukerene?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Billhater » man 27.03.2006 18:19

lode skrev:
Daniel skrev:
iTMS var jo laget for iPod markedet!


Og hva skjer når iPoden er ødelagt, da har man bundet seg til å kjøpe iPod neste gang også. Det er jo rimeligt kjipt. (ikke iPod, men det å ikke ha valget)

Eller hvis plateselskap A binder seg opp i mot iTMS og selskap B binder seg opp i mot Microsoft sin butikk. Vil vi da trenge to ulike spillere for å kunne høre på musikk fra både A og B? Er ikke det litt urettferdig ovenfor forbrukerene?


Ikke hvis du bruker datamaskinen til å spille av musikken. iTunes finnes for både OS X og Windows.

Slik jeg ser det, er det ikke Apple som er den store, stygge ulven her.

Forresten så har jeg lest om flere som har fått til å overføre filene sine til mp3-spillere fra iTunes.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav kolby » man 27.03.2006 18:20

lode skrev: Vil vi da trenge to ulike spillere for å kunne høre på musikk fra både A og B? Er ikke det litt urettferdig ovenfor forbrukerene?


Jo, men du trenger mange konsoller for å spille av de forskjellige spillene du har kjøpt gjennom årene.

Det er bare så vanskelig å sammenligne musikk med noe annet, fordi man krever alltid mye mer av tilgjengeligheten til musikken enn noe annet. Er sikker på at det er mange som har kjøpt samme album på både vinyl, kassett og CD, og nå kanskje også i AAC. Tilbudene forandrer seg, og det er ikke lett å finne et skikkelig system som tilfredstiller alle parter.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Quagmire » man 27.03.2006 18:24

[quote="Mick_Kolby"][/quote]

Blir vel en litt skjev sammenlikning. Når du går i platesjappa for å kjøpe en CD er det ikke noen klare opplysninger hverken fra selger eller distributør hvilken enhet som skal brukes sammen med produktet.
Blir et interressant paradoks: cross platform musikkutgivelser akkurat som med spill som lanseres på flere plattformer(spill: skikkelig rått at utviklerne bruker directx, en lukket standard, istedet for opengl slik at vi slipper å få flere spill på mac). Dette må jo være musikkbransjens våte drøm.

Jeg synes tiltaket til Giske er utmerket. Musikk ser jeg i dag på som en åpen standard slik som html. Spesifikasjonene for html er åpent tilgjengelig for alle og dermed er grunnlaget for interoperabilitet mellom ulike plattformer tilstede. Dette resulterer i valgfrihet og enkelhet for sluttbrukeren.

Jeg er bekymret over at befolkningen er kommet til den oppfatning at kopibeskyttelse (les: låse brukeren til visse typer enheter) er et naturlig onde ved musikken. Dere er faktisk i ferd med å gi fra dere en frihet; nemlig ta med deg musikken din hvor som helst. I Apples tilfelle er det bestemt at du ikke får ha musikken på mer enn 3 pcer/macer og at den eneste bærbare enheten du får bruke er ipod. Så heldig du er. o_O

Html standarden er åpen for alle men det er forbudt å drive plagiat/tyveri av andres verker. Kanskje vi må starte med kopibeskyttelse på nettsider slik at ikke andre stjeler innholdet. Det finnes jo nettsider som allerede forhindrer høyreklikking -> en form for kopibeskyttelse. Disse sidene er skikkelig gode å bruke; du slipper å høyreklikke for å kan velge "tilbake" fra undermenyen. Dermed slipper du å bli forvirret om du skal bruke tilbakeknappen fra verktøylinja eller fra undermenyen når du høyreklikker.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav jp_tix » man 27.03.2006 18:34

Billhater skrev:Slik jeg ser det, er det ikke Apple som er den store, stygge ulven her.


Hvem er det da, om ikke Apple?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav njadve » man 27.03.2006 18:38

Det finnes ingen stor, stygg ulv :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Mr Mac » man 27.03.2006 18:44

Det jeg fykter er at iTMS vil trekke seg ut fra Frankrike, Danmark og Norge. Og alle andre land som prøver seg på dette. Det ville vært synd.

Da vil man være nødt til å gå over til fildeling, hvilket er ulovlig.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Quagmire » man 27.03.2006 18:45

[quote="Mr Mac"][/quote]

Da kan de bare dra sin fis for min del så slipper de å tjene så mye penger.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Billhater » man 27.03.2006 18:54

jp_tix skrev:
Billhater skrev:Slik jeg ser det, er det ikke Apple som er den store, stygge ulven her.


Hvem er det da, om ikke Apple?


Det er alle de brukerne, tyddeligvis også en del her i forumet, som nødvendiggjør kopisperre. Hadde folk vært ærlige, hadde det ikke vært nødvendig slik det er nå. Og hadde folk vært ærlige, så hadde også prisen på programvare vært billigere. Dette er enkel logikk, men folk tenker alltid med baklomma si, dvs. hvordan lommeboka skal komme greiest fra det til enhver tid.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav jp_tix » man 27.03.2006 19:01

Brukerne nødvendiggjør kopisperre? Ønsket fra brukerne er å kunne spille av musikken de har kjøpt på utstyret de eier, uansett om det er en iPod eller noe annet. Det er dette Apples DRM beskytter mot, ikke piratkopiering.

Så jeg skjønner ikke resonnementet ditt rent logisk.

Hvis folk hadde tenkt med baklomma, hadde de nok ikke kjøpt musikken fra iTMS.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav ameneon » man 27.03.2006 19:03

Quagmire skrev:
Mr Mac skrev:


Da kan de bare dra sin fis for min del så slipper de å tjene så mye penger.


Hva er det du gjør med quote-funksjonen egentlig? og hvorfor?

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Quagmire » man 27.03.2006 19:09

[quote="ameneon"][/quote]

Sparer plass:) Innlegget mitt er rett under den jeg henviser meg til men ettersom ingen skal ta feil av hvem jeg svarer til gjør jeg sånn.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Billhater » man 27.03.2006 19:14

jp_tix skrev:Brukerne nødvendiggjør kopisperre? Ønsket fra brukerne er å kunne spille av musikken de har kjøpt på utstyret de eier, uansett om det er en iPod eller noe annet. Det er dette Apples DRM beskytter mot, ikke piratkopiering.

Så jeg skjønner ikke resonnementet ditt rent logisk.

Hvis folk hadde tenkt med baklomma, hadde de nok ikke kjøpt musikken fra iTMS.


Så vidt jeg har har forstått, så virker også DRM mot piratkopiering ved at det integreres en signatur i filene du kjøper som viser at det er du som eier dem.

Ellers synes jeg for min del at det faktisk ikke er noe problem med de restriksjonene som DRM innebærer. Har bare en maskin, brenner bare ett eksepmlar og har ikke iPod.

Synes MusicStore er aldeles glimrende.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav jp_tix » man 27.03.2006 19:21

Billhater skrev:Så vidt jeg har har forstått, så virker også DRM mot piratkopiering ved at det integreres en signatur i filene du kjøper som viser at det er du som eier dem.


Ja, det integreres en signatur i filene, men at dette er en beskyttelse mot piratkopiering er ikke tilfelle. Det er bare å brenne en CD av filene, og rippe de igjen, så har du en DRM-fri versjon av musikken. Det er nok at én person tar seg bryet med å gjøre dette, så er musikken tilgjengelig gratis på fildelingsnettverkene.

Så i praksis beskyttes kun salget av iPod, null beskyttelse mot piratkopiering.

Jeg enig i at tjenesten fungerer strålende hvis man enten har en iPod, eller ikke er interessert i å ta med seg musikken ut av hjemmet. Men prinsipielt er det ikke godt nok.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]