DVDer fra USA, må jeg betale toll?

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

DVDer fra USA, må jeg betale toll?

Innleggav PoisonID » ons 22.03.2006 4:23

Jeg driver og bestiller 2 stk smale dvd'er fra Amazon USA, og så lurer jeg på følgende: Må jeg betale toll på dem? Er det noen legal måte å unngå den tollen på? Og er de fleste dvd-spillere i Norge i dag sonefrie? En av filmene er det nordamerikansk sone på....

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav WZot » ons 22.03.2006 5:23

Så lenge prisen er under 200 kr (tror det er grensa) så betaler du ikke noe toll. Eneste måten å unngå toll på må være å bestille én om gangen. Men da går det vel opp i opp toll-porto.

Ang DVD-spillere. Det varierer veeeldig på hvilken spiller du har. Men på mange er det mulig å åpne for sone 1 da (noen "hacks").

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav BareTom » ons 22.03.2006 8:16

Så lenge dvdene ikke blir sendt som gave, er tollgrensen 200kr. Blir dvdene sendt som gave, er grensen 1000kr. Bøker er tollfri.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Giltvedt » ons 22.03.2006 8:41

Har grensen på gave økt fra 500 til 1000 kr? Var 500 kr sist jeg hørte om det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav BareTom » ons 22.03.2006 8:49

xagits skrev:Har grensen på gave økt fra 500 til 1000 kr? Var 500 kr sist jeg hørte om det.


Har vært 1000kr siden 2003.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav ondeper » ons 22.03.2006 8:58

Dei fleste seriøse firma vil ikkje krysse av for "Gave" når pakke og rekning går til same adresse, svært sjelden eg har hørt dette lykkes.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Jon » ons 22.03.2006 9:48

ondeper skrev:Dei fleste seriøse firma vil ikkje krysse av for "Gave" når pakke og rekning går til same adresse, svært sjelden eg har hørt dette lykkes.


Jeg har handlet fra flere mer eller mindre seriøse nettbutikker som har gjort dette.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav owik » ons 22.03.2006 10:18

Jeg har handlet fra England mange ganger uten å betale toll. Har da betalt på fprskudd og cdéne har kommet rett i postkassa. Uten toll selv om prisen var over 200

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Incrediboy » ons 22.03.2006 10:35

ikke noe problem. Selv når jeg handler heles sesonger (som 24 eller The OC) fra dvdsoon.com, har de kommet rett gjennom tollen uten det minste spørsmål... Selv med en pris på 60-100 USD

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav BareTom » ons 22.03.2006 10:50

Hver gang jeg kjøper spill for over 200 må jeg betale toll >_<.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav jaknudsen » ons 22.03.2006 10:55

owik skrev:eg har handlet fra England mange ganger uten å betale toll. Har da betalt på fprskudd og cdéne har kommet rett i postkassa. Uten toll selv om prisen var over 200


Incrediboy skrev:ikke noe problem. Selv når jeg handler heles sesonger (som 24 eller The OC) fra dvdsoon.com, har de kommet rett gjennom tollen uten det minste spørsmål... Selv med en pris på 60-100 USD


Poenget er ikke hva men betaler, men hvilken verdi som er skrevet på pakken. På pakker jeg har mottatt med påskrevet verdi over 200, har jeg uten unntak måttet betale moms.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Gitar fra USA...

Innleggav DrBraun » ons 22.03.2006 10:59

Så tollgrensa er 1000 hvis det er gave fra en privatperson også? Vurderer å bestille gitar fra USA, og få en kompis som bor i California til å sende den videre til meg som gave... vil det ha noe for seg? Eller ender man opp med å må betale moms og toll uansett?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Gitar fra USA...

Innleggav BareTom » ons 22.03.2006 11:02

DrBraun skrev:Så tollgrensa er 1000 hvis det er gave fra en privatperson også? Vurderer å bestille gitar fra USA, og få en kompis som bor i California til å sende den videre til meg som gave... vil det ha noe for seg? Eller ender man opp med å må betale moms og toll uansett?


Kan du dokumentere at varen har en verdi under 1000kr ink frakt, slipper du moms.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav DrBraun » ons 22.03.2006 11:13

Kan du dokumentere at varen har en verdi under 1000kr ink frakt, slipper du moms.


Hmmm... det er den jo ikke, nærmere 3.000 vil jeg tro. Er det noen måte å omgå dette på?

Eks.: Hvis jeg bestiller en gitar i kasse fra en nettbutikk i USA - får den sendt til kompisen min i California, også sender han den videre til meg som en gave og setter verdien på pakken til under 1.000 norske kroner.

Må det da fremlegges dokumenter på hva den opprinnelig kostet? Den kunne jo teoretisk sett vært kjøpt brukt - med en verdi under 1.000... og kjøper man brukt får man gjerne ikke med så mye dokumentasjon.

Man vil jo selvfølgelig få et problem med erstatning hvis noe skulle skje under transporten.

Er det noen som har gjort noe lignende?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Incrediboy » ons 22.03.2006 11:20

jaknudsen skrev:
owik skrev:eg har handlet fra England mange ganger uten å betale toll. Har da betalt på fprskudd og cdéne har kommet rett i postkassa. Uten toll selv om prisen var over 200


Incrediboy skrev:ikke noe problem. Selv når jeg handler heles sesonger (som 24 eller The OC) fra dvdsoon.com, har de kommet rett gjennom tollen uten det minste spørsmål... Selv med en pris på 60-100 USD


Poenget er ikke hva men betaler, men hvilken verdi som er skrevet på pakken. På pakker jeg har mottatt med påskrevet verdi over 200, har jeg uten unntak måttet betale moms.


Nettbutikker påfører alltid den summen man har betalt....

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Neste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]