MP3-kodeken til iTunes

Diskuter iTunes for Mac

MP3-kodeken til iTunes

Innleggav Twinrehz » fre 10.03.2006 9:05

Hva heter MP3-kodeken til iTunes, og går det ann å få byttet ut den med LAME-enc istedet?
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Sakalav » lør 11.03.2006 21:08

Kan ikke svare deg på hva kodeken til iTunes heter, men for spørsmål 2 så kan du laste ned en lame kodek som integreres med iTunes. Den finner du her:http://www.blacktree.com/apps/iTunes-LAME/
Håper dette hjelper deg. :-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav jp_tix » lør 11.03.2006 21:17

Er det lov å spørre hvorfor?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Sakalav » lør 11.03.2006 23:32

Jeg vet ikke hvorfor trådstarter vil det da, men jeg har en anelse.
Jeg må presisere at dette ikke er noe jeg kan bekrefte, men jeg har hørt og lest at lame skal gi bedre kvalitet enn det iTunes gjør på samme codec og bitrate.
Må si at jeg også er litt interessert i akkurat det siden jeg står på trappen og skal rippe 600 cder, og vil jo svært gjerne at det skal være best mulig kvalitet.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav jp_tix » søn 12.03.2006 1:30

Sakalav skrev:Må si at jeg også er litt interessert i akkurat det siden jeg står på trappen og skal rippe 600 cder, og vil jo svært gjerne at det skal være best mulig kvalitet.


Hvis du skal rippe 600 CDer og lydkvalitet går foran kompabilitet med forskjellige softvareløsninger/mp3-spillere, burde du definitivt gå for AAC.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Alfred.Woodden » søn 12.03.2006 1:55

jp_tix skrev:
Sakalav skrev:Må si at jeg også er litt interessert i akkurat det siden jeg står på trappen og skal rippe 600 cder, og vil jo svært gjerne at det skal være best mulig kvalitet.


Hvis du skal rippe 600 CDer og lydkvalitet går foran kompabilitet med forskjellige softvareløsninger/mp3-spillere, burde du definitivt gå for AAC.


Men er det ikke slik at iTunes' innebygde AAC-kodek er av en lavere kvalitet enn iTunes Music Store's?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav simeik » søn 12.03.2006 2:04

Who cares. Så lenge det er musikk så....
 

Innleggav Alfred.Woodden » søn 12.03.2006 2:08

simonivolda skrev:Who cares. Så lenge det er musikk så....


Nettopp derfor det er viktig ;)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav kjetilv » søn 12.03.2006 2:50

Sakalav skrev:Jeg vet ikke hvorfor trådstarter vil det da, men jeg har en anelse.
Jeg må presisere at dette ikke er noe jeg kan bekrefte, men jeg har hørt og lest at lame skal gi bedre kvalitet enn det iTunes gjør på samme codec og bitrate.
Må si at jeg også er litt interessert i akkurat det siden jeg står på trappen og skal rippe 600 cder, og vil jo svært gjerne at det skal være best mulig kvalitet.


Yep, lame koder bedre men treigere. Jeg har ikke prøvd lame-pluginen for iTunes, men kommandolinjeverktøyet lar deg stille generell kvalitet og veldig detaljerte innstillinger.

Men jeg anbefaler å heller bruke apple lossless — samme kvalitet som AIFF og kan evt. konverteres til andre format uten kvalitetstap.
medlem i 221 måneder
 

Innleggav jp_tix » søn 12.03.2006 2:52

Alfred.Woodden skrev:Men er det ikke slik at iTunes' innebygde AAC-kodek er av en lavere kvalitet enn iTunes Music Store's?


Det tviler jeg på. iTMS er dessuten bare 128 kbps, i iTunes har du mulighet til å kjøre dette opp til 320 kbps.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav jervi » søn 12.03.2006 5:09

Dersom du skal importere med AAC, så skru på VBR (variabel bitrate) før import. I stedet for "Høy kvalitet (128 kbps)" velger du "Tilpasset" og krysser av for VBR. Velg gjerne også en høyere bitfrekvens enn 128, så vil du få merkbart bedre kvalitet enn standard-innstillingene.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav riverguard » søn 12.03.2006 6:45

jp_tix skrev:
Alfred.Woodden skrev:Men er det ikke slik at iTunes' innebygde AAC-kodek er av en lavere kvalitet enn iTunes Music Store's?


Det tviler jeg på. iTMS er dessuten bare 128 kbps, i iTunes har du mulighet til å kjøre dette opp til 320 kbps.


Det er ikke kbps-raten han mener (antar jeg); det er kvaliteten på selve enkodinga og den skal visstnok være bedre i programmet iTMS bruker.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Sakalav » søn 12.03.2006 9:13

Hvis du skal rippe 600 CDer og lydkvalitet går foran kompabilitet med forskjellige softvareløsninger/mp3-spillere, burde du definitivt gå for AAC.

Kvalitet går nesten forran kompabilitet ja, men jeg vil ha mulighet til å høre musikk i bilen også, og så vidt jeg vet så støtter ikke spilleren i bilen AAC, så derfor er alternativet for meg MP3.

Men jeg anbefaler å heller bruke apple lossless — samme kvalitet som AIFF og kan evt. konverteres til andre format uten kvalitetstap.

Hva mener du med dette? Kan jeg rippe med apple lossless, og så konvertere det til MP3 etterpå uten kvalitetstap?
Det høres ulogisk ut for meg, men så har jeg faktisk ikke noe særlig peil på dette heller da.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav jp_tix » søn 12.03.2006 16:54

riverguard skrev:Det er ikke kbps-raten han mener (antar jeg); det er kvaliteten på selve enkodinga og den skal visstnok være bedre i programmet iTMS bruker.


Det skjønte jeg, men hva gir deg best lyd av iTMS-enkodet 128kbps og iTunes-enkodet 192++ kbps? Jeg tipper iTunes.

jervi skrev:Dersom du skal importere med AAC, så skru på VBR (variabel bitrate) før import. I stedet for "Høy kvalitet (128 kbps)" velger du "Tilpasset" og krysser av for VBR


Hva vil variabel bitrate si? Tar filene større plass med dette påskrudd?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav epifant » søn 12.03.2006 17:49

Nei, de tar mindre plass, ettersom programmet selv varierer bitraten etter musikkinformasjonen :-)

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Neste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron