the corporation

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

the corporation

Innleggav kaspartu » fre 10.03.2006 19:16

i forbindelse med mitt studie så jeg 2/3 av filmen the corporation i dag. en film som virkelig får deg til å tenke over hvordan verden henger sammen, da den tar for seg bedrifts livet og hvordan man ofrer alt annet for profitt. hvordan alle moralske og etiske tankeganger faller vekk i det at man skal tjene penger.
jeg var meget provosert og har tenkt mye på den i hele dag. filmen er nok litt for estetisk bygd, og mister noe av sitt poeng gjennom det, men hvorvidt den er 100% korrekt er ikke interresant. det viktige er at den setter fokus på hvordan profitt styrer alt for mye verden i dag. sykt...
vil bare anbefale den til alle dere macbrukere der ute!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Grandars » fre 10.03.2006 20:01

Er det den der dei anser ein corporation for å være ein person, sidan den har dei samme juridiske rettighetane, og så ber ein psykolog sjå på denne "personen"?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav kaspartu » lør 11.03.2006 3:05

ja.. og det gjøres på en meget listig måte!
det som neste provoserte meg mest var hvordan man bruker undersøkelser og forskning på barn til å markedsføre produkter rett på barn.. hvordan man kan oppdra barn til å be foreldre om ting på en slik måte at foreldrene blir stolt av barna sine, fremfor å synes de er masete, slik at man faktisk handler produktet i ren belønning for at barne har vært flink... utspekulert og ren utnytting av barn..

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav iTom » lør 11.03.2006 3:34

Nå må man forsøke å være litt kritisk. Denne filmen er kanskje på kynisk vis rettet mot antikapitalister, slik man retter reklame mot barn? Utnytting av antikapitalister for en skjult sak?

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Grandars » lør 11.03.2006 3:41

Har du sett den? Den er kritisk til at selskap (spesielt i USA) får for stor makt. Den er kritisk til at dei brukar makta kun til å ekspandere. Dette er noko eit selskap ikkje kan unngå å gjere på grunn av måten systemet bak selskapet er satt saman på.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav iTom » lør 11.03.2006 3:47

Har ikke sett filmen, eller hørt om den. Men fikk assosiasjoner til Michael Moore når jeg leste åpningsinnlegget. Fysj!

Seerne av filmen må være kritiske til det de blir vist. Det var mitt poeng.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Grandars » lør 11.03.2006 3:53

Michael Moore gjorde ein god jobb med å gjere folk (spesielt utanfor USA) oopmerksom på kor partisk og subjektiv amerikansk presse er, og kor mykje makt den egentlig har.

Utover det har han fått altfor mykje da Vinci kode-effekt. Folk har sett filmane, og lest bøkene og vore heilt ukritisk, og tatt alt for god fisk. Er det noko ein burde lært av filmen så er det jo nettopp at ein aldri kan stole på det ein les, ser og høyrer.

Anbefaler òg "Independent media in times of war". :)

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav iTom » lør 11.03.2006 3:57

Michael Moore gjorde en god salgsjobb. Ellers var det vel stort sett løgn han kom opp med.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav jp_tix » lør 11.03.2006 4:36

Fahrenheit 9/11 er jo diskutert opp og imente i USA, med argumenter fra høyrefolk som er gjendrevet av venstrefolk som igjen er gjendrevet av høyrefolk osv i det uendelige. Jeg synes ikke vi skal begi oss ut på den diskusjonen her, men det er ingenting i filmen som kvalifiserer til å bli kalt «løgn» i mine øyne. Jeg vil også påstå at selv om noe i filmen hypotetisk sett ikke er sant, betyr ikke det automatisk at de tingene som er sanne ikke er alvorlige nok.

Og de som prøver å påstå at samfunnet vårt ikke drives av profittjag har lua dratt langt ned over både øyne og ører (og burde lese økonomi).

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Grandars » lør 11.03.2006 4:39

jp_tix skrev:Og de som prøver å påstå at samfunnet vårt ikke drives av profittjag har lua dratt langt ned over både øyne og ører (og burde lese økonomi).


Er vel ingen som har sagt det?

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav jp_tix » lør 11.03.2006 4:45

Neida, men det finnes noen.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav kaspartu » lør 11.03.2006 12:19

filmen setter vel fokus på at profitt og bevaring av kloden og verdsetting av mennesker burde henge sammen.. et godt eksempel de brukte var bønder i usa som sådde korn som gav mye vekst og avling i ett år, men som ikke gav mer enn et år med avling.. det var lønnsomt der og da, men ille for jorda og ingen form for langtidstanke i det. og det faktum at meglerne på dow jones nærmest jublet da flyene smadret inn i de to tårn den 11 sept, ettersom de viste ville bety økning i gullprisene.. jeg er for at man skal skape industri og markeder som tjener penger, men når alt annet blir lagt til side for å oppnå profitt, da blir jeg mektig irritert. tror tiden er inne for å desinge slik at man kan redde stompene av kloden fremfor å forsøke å ødelegge den for å oppnå store bankkonto! til itom, den er ikke så michael moore som du tror, har ikke helt sansen for mr moore.. se den!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav mr » lør 02.12.2006 16:06

iTom skrev:Michael Moore gjorde en god salgsjobb. Ellers var det vel stort sett løgn han kom opp med.


Du oppmuntrer folk til å være kritiske og så kommer du med en sånn uttalelse?!?!?!? Herlighet!

Uansett: jeg har sett the Corporation og kan konstatere at den nok er laget av folk litt til venstre for rent blått, men poengene er treffsikre, viktige, relevante og veldokumeterte! Man kan mene noe annet, men man kan ikke avskrive denne filmen!

Når det gjelder Michael Moore: Han har ikke laget filen, men han er intervjuet (bare så det er klart) Jeg har delte mengeinger om Micheal Moore: men han har et poeng i sine uttalelser i denne filmen: han påpeker blant annet hvordan vi mennesker ofte velger å ignorere vårt delansvar i våre kollektive handlinger. Eier du aksjer?! Da besitter du makt over det foretaket: hvordan bruker du den makten? Tror vi må bli flinkere til å stille oss slike spørsmål!

Jeg ser mye dokumentarer, og dette er en av de beste og mest relevante dokumentar-filmene jeg har sett: mye fordi det er et globalt, svært relevant og viktig problem som drøftes!

Det sier litt når The Economist gir filmen honnør for "overraskende rasjonelt og logisk sammenhengende angrep på kapitalismens viktigste institusjon"

Vil anbefale alle å se den!!! Offisiell torrent

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav hansi » lør 02.12.2006 16:51

takk for torrenten mr!

her er en side med 10 filmer (trailere inkludert) som den amerikanske staten ikke vil at du skal se


M. Moore er forresten en tulling som solgte seg ut. ga seg når han ble rik på farenheit 9/11 (som forresten unngikk de aller viktigste spørsmålene rundt 11 sept)

jo..bestillte meg en artig tskjorte her om dagen
Bilde
følte at den er litt relevant... ;)

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav mr » lør 02.12.2006 18:44

Takk for linken....har sett et par av dem fra før av.

Som sagt: jeg har blandede meninger om MMs arbeid, men det blir feil å si at han gav seg etter f9/11...han har fortsatt sitt arbeid i flere ulike format!

Uansett: problemet er ikke at det ikke finnes domukentert materiale rundt problemstillingen, men at vi bryr oss mer om våre egne kortsiktige egoistiske materialstiske "behov" enn om hvilken verden vi skaper for våre etterfølgere!!!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Neste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]