iTunes - flere brukere

Diskuter iTunes for Mac

iTunes - flere brukere

Innleggav Daimonion » tir 07.03.2006 0:20

Når jeg hører på lydspor på nett eller laster ned musikk, roter jeg til hele spillelisten for datteren min.

Går det an å opprette flere brukere der slik at man kan laste ned på ulike steder?

Skrev en mail til Apple Norge og spurte og ble oppring av en helt evneveik fyr som ikke skjønte spørsmålet mitt, og det virket ikke som det bare var dårlig norskkunnskaper som var problemet.

Så setter jeg heller min lit til at dere her eventuelt har en god løsning.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ameneon » tir 07.03.2006 0:26

må si jeg ikke skjønner helt...

I høyre hjørne i iTunes har du en knapp som ser ut som et øye og heter Bla eller Browse. Når du trykker på denne velger du å kunne se mp3 og aac-filene dine sortert etter sjanger, artist og album. Til venstre i iTunes har du mulighet for å sette sammen enkelte playlists.

Vet ikke om dette hjelper for jeg skjønte ikke helt hva som skjer med din datters musikk når du hører på din musikk.

Det er dessuten ikke noe problem å sette opp flere brukerkontoer på macen. Da vil alle få hver sitt musikkbibliotek med kun den musikken de selv legger inn i iTunes.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav kolby » tir 07.03.2006 0:30

Datteren din fortjener sin egen bruker på Macen. :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Daimonion » tir 07.03.2006 0:36

Mick_Kolby skrev:Datteren din fortjener sin egen bruker på Macen. :)


Det er min datters Mac. :-D

OK, det er det med brukerkontoene jeg lurer på hvordan man fikser.

Hun klager fordi hun får mine spor inn på iPod´en sin når hun oppdaterer musikklisten sin fra iTunes. Mulig det er hun som ikke vet om et enkelt triks for å unngå det, i så fall er det fint med et tips på det også.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav ameneon » tir 07.03.2006 0:40

det hun må gjøre da isåfall, er å velge bort "automatisk oppdatering av spor og spillelister" i innstillingene til iTunes når hun plugger i iPoden.
Om hun holder inne eple-tasten mens hun plugger i iPoden vil ikke iPoden kopiere sporene automatisk, og så kan hun fikse innstillingene.

Men hvis hun oppretter en egen bruker til deg slipper hun dette.
Det gjøres fra Systemvalg --> Kontoer klikk på pluss-tegnet

Et enkelt triks for å enkelt veksle mellom brukere er å aktivere raskt brukerbytte i samme kontrollpanel.

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav kolby » tir 07.03.2006 0:41

Hver deres bruker på Macen. Åpne System Pref og gå inn på Kontoer. Du klarer ikke bomme på det.

Eller bruk mapper i iTunes. Hun må ikke oppdatere fra Bibliotek, kan velge en annen mappe å oppdatere fra. Eller så kan du la være å legge inn musikken din på hennes Mac. :P

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Daimonion » tir 07.03.2006 0:58

OK, jeg bruker hennes Mac fordi jeg ikke har maskin selv for tiden. Siden vi bruker den begge, vekselsvis om hverandre, er ikke to brukere så kurrant - blir det ikke mye log in, log out?

Jeg vet ikke nok om Mac enda, som helt ny bruker av konseptet, til å finne på de briljante og selvsagte løsningene av meg selv. :-!

Det vil si at jeg ikke vet hvordan jeg kan inngå å legge min musikkk på hennes Mac om jeg skal høre på noe, f.eks - eller hvordan iPod fungerer.

Så takk for tips om instillinger til henne!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav jervi » tir 07.03.2006 1:01

Raskt brukerbytte er en fin ting da. Da slipper man å logge ut.
Systemvalg --> Påloggingsvalg --> Aktiver raskt brukerbytte
Du vil ikke bli skuffet!

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Daimonion » tir 07.03.2006 1:09

Hm. Lyder jo som en brukbar idé om det er så enkelt. :-)

Men hvordan flytter jeg mine sanger over fra Biblioteket og til en egen mappe? Har søkt på hjelp og kikket på valg, men finner ikke helt noe svar jeg gjenkjenner som en løsning.

Jeg har krysset av for sporene jeg vil flytte til ny mappe, men hvor er knappen med "flytt filer"...? :geek:

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav kolby » tir 07.03.2006 1:13

Du må ikke tenke så vanskelig. Biblioteket vil alltid inneholde alle filene som er i iTunes. Mappene du lager på venstre side i iTunes kan du legge sanger inn i, men sangene vil fremdeles ligge i bibliotek.
Du kan se på det som at man aldri fjerner sanger fra biblitoket ditt, og at du kategoriserer dine egne spillelister via mapper.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Daimonion » tir 07.03.2006 1:17

Jeg er nykonvertert pc-bruker, dett er klart det er vanskelig å tenke lett nok. Nytt system, utrlig enkelt - men likvel helt nytt system å sette seg inn i og venne seg til.

Jeg prøver igjen med stikkordet spillelister i mente.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav kolby » tir 07.03.2006 1:27

http://www.apple.com/no/itunes/playlists/

http://www.apple.com/no/macosx/features ... switching/

Nok av lesing hos Apple.

Men jeg hadde opprettet en konto til hver av dere, og skrudd på Fast User Switching. På den måten kan dere legge være logget på og høre på hver deres bibliotek i iTunes. Det er koseligst.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Profoss » tir 07.03.2006 2:31

jeg tror jeg skjønner hva du mener, at dere skal dele samme bibliotek? isåfall kan det gjøres med denne noe tungvindte metoden, det fungerte faktisk da jeg prøvde det :)

http://captnswing.net/howto/itunes/
medlem i 241 måneder
 

Innleggav Judas » tir 07.03.2006 2:36

Daimonion skrev:OK, jeg bruker hennes Mac fordi jeg ikke har maskin selv for tiden. Siden vi bruker den begge, vekselsvis om hverandre, er ikke to brukere så kurrant - blir det ikke mye log in, log out?


Nårdu har aktivert raskt brukerbytte, så tar det ca 10 sek. å bytte bruker.
Altså, ikkje samanlignbart med windows p-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav macrules » tir 07.03.2006 2:47

Jeg har iTunes mappa liggende på ekstern disk.
Rettighetene er avslått på den disken. Så alle kan skrive/lese til disken.
(Marker disken og trykk eple+i. Nederst kan man huke av for "ignore ownership on this volume".)
Så er det bare å lage alias fra hver bruker til iTunes Library fila og iTunes Music Library.xml .
Bruker dette selv over intern nettet.

Eneste ulempen er at kun en bruker/maskin kan åpne iTunes av gangen. :-(
Får beskjed om at fila er ibruk eller no....
Fordelen er at uansett hvem som bruker iTunes så har man skriverettigheter og kan endre biblioteket.

Lurt litt på hvordan jeg kan løse problemet med at kun en kan bruke iTunes ad gangen. Mmmmmm, noen forslag?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Neste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]