Musikere på Mac1 (tidligere: STASJ!)

Musikkanbefalinger. Hørt noe bra musikk?

Innleggav ameneon » man 27.02.2006 2:02

Har "studert" Carter i mange år. Han er et av mine desiderte forbilder.
Poenget med mange cymbaler er akkurat det samme som poenget med mange tangenter på et piano. Det fins bare 12 toner man kan spille, men likevel har et piano som oftest 88 tangenter.

For det første så høres så å si hver Zildjian unik ut. Kjøper du 2 av samme merke og modell vil du merke forskjeller i karakteristikk. Å beherske flere cymbaler har mye med musikalitet å gjøre. Å kunne bruke de unike cymbalene utifra hvilken karakteristikk de gir er utfordringen. Han har ikke 19 cymbaler for å slå mest mulig på alle sammen, det er null poeng. Faktisk så er det noen han bruker lite, men har lagt til etterhvert fordi at på den og den låten, følte han kanskje at det passet med en sånn type cymbal.

Carter har ikke 19 cymbaler for show off, men heller fordi han er en av verdens beste musikere og er opptatt av at en cymbal er et instrument i seg selv.

edit: kan legge til at mannen har spilt siden han var 3 år, og var en viktig del av østkystens jazzmiljø før han ble med i DMB...

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav alexandr » man 27.02.2006 2:04

fikk akkurat hjem min nye Sound City L120-amp - en prikkfri '73-modell.
brukes sammen med min '76 Rickenbacker 4001, ruby.

mangler dog for tida ei skikkelig kasse, leter etter enten ei gammel, original Sound City / Hiwatt-kasse eller blir å kjøpe en (relativt) ny Ampeg-kasse..

alex.
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Judas » man 27.02.2006 2:05

Takk ameneon. Du fekk formulert ut da eg e for full til p-D
BTW
DAVE MATTHEWS BANDS RULES!!!
Sorry, da måtte berre ut p-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav sortebill » man 27.02.2006 2:12

Jeg har 13 cymbaler, wooo ho

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav bjaross » man 27.02.2006 2:14

ameneon skrev:Har "studert" Carter i mange år. Han er et av mine desiderte forbilder.
Poenget med mange cymbaler er akkurat det samme som poenget med mange tangenter på et piano. Det fins bare 12 toner man kan spille, men likevel har et piano som oftest 88 tangenter.

For det første så høres så å si hver Zildjian unik ut. Kjøper du 2 av samme merke og modell vil du merke forskjeller i karakteristikk. Å beherske flere cymbaler har mye med musikalitet å gjøre. Å kunne bruke de unike cymbalene utifra hvilken karakteristikk de gir er utfordringen. Han har ikke 19 cymbaler for å slå mest mulig på alle sammen, det er null poeng. Faktisk så er det noen han bruker lite, men har lagt til etterhvert fordi at på den og den låten, følte han kanskje at det passet med en sånn type cymbal.

Carter har ikke 19 cymbaler for show off, men heller fordi han er en av verdens beste musikere og er opptatt av at en cymbal er et instrument i seg selv.

edit: kan legge til at mannen har spilt siden han var 3 år, og var en viktig del av østkystens jazzmiljø før han ble med i DMB...


Han er sikkert flink, og har ifylgje dykk bruk for cymbalane-alle 19. Poenget mitt var likevel at eg fekk ikkje utprega behov for å sikle når ein her posta trommesettet hans.
medlem i 221 måneder
 

Innleggav aslak » man 27.02.2006 2:42

du er godt på tur når du sammenligner perkussive og harmoniske instrumenter...


når det gjelder størrelse på trommesett, så skal nå folk få lov til å ha det dem behøver for å gjøre sin greie i lydbildet.

skal du først dra sammenlikningen med tangenter så bruk heller eksempel som at tangenmenn ofte har en 4-5 forskjellige synther med seg.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ameneon » man 27.02.2006 2:45

edit: bjaross:nei, det er jo en annen sak hvorvidt du sikler... :)

aslak: tror du skjønte poenget uansett. Cymbaler i kvanta er sjeldent der bare for å mest muilg å slenge armene mot. Jeg sammenligner ikke perkussive og melodiske instrumenter, derimot prøver jeg å sette det litt på spissen i forhold til at ting har ofte en hensikt.


prøver å telle over hvor mange cymbaler jeg har... Har jo slitt ut noen opp gjennom årene.

Zildjian A custom 20" ping ride
Zildjian 20" flat top ride
zildjian 16" a custom crash
2 x zildjian 16" paper thin crash
zildjian 8" K custom splash
2 x zildjian A custom 10" splash
Zildjian 6" zil-bel
Rancan 16" oriental china
en Sabian crash jeg husker navnet på (er ikke så glad i sabian)
Zildjian 13" A custom/Z combo hi hat

Yamaha Stage Custom Maple
22" Bass drum
10", 12", 14", 15", 16" tom
18" floor tom
yamaha 14" snare (husker ikke hva den heter)
yamaha hardware inkl. rack
DW 5200 dobbeltpedal
en del forskjellige perc montert på settet og.
Har litt å gå på så jeg kan variere oppsettet mitt, og mengden avhengig av hva jeg spiller.

det var ihvertfall trommestashet.
Sist endret av ameneon den man 27.02.2006 2:48, endret 1 gang

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav aslak » man 27.02.2006 2:47

nik-th skrev:kunne ikke la vær å legge mærke til denne tråden..

Jeg spiller Saksofon en Buffet Crampon fra 1965.. :D

noen som vet hva slags mic som ikke er altfor dyr som kan brukes til blåseinstrument.. ?


Bilde

denne er fint på blås. mitt førstevalg i livesammenheng.

hvis du ikke skal ha noe altfor dyrt, så ville jeg slengt meg på en SM-57. den gjør også jobben for en rimelig penge.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav ameneon » man 27.02.2006 2:50

Judas skrev:Takk ameneon. Du fekk formulert ut da eg e for full til p-D
BTW
DAVE MATTHEWS BANDS RULES!!!
Sorry, da måtte berre ut p-D


Virker som du stadig er på fylla, judas. :) neida...
bra noen bruker søndagen til noe fornuftig. Og, ja! Dave Matthews Band rules! :) (selv om jeg for øyeblikket hører lite på det...)

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav sortebill » man 27.02.2006 2:50

ameneon skrev:en Sabian crash jeg husker navnet på (er ikke så glad i sabian)


Fin liste utenom den.. Hehe, Zildjian :-*

Sabian er litt sånn Windows..

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Judas » man 27.02.2006 2:55

ameneon skrev:Virker som du stadig er på fylla, judas. :) neida...
bra noen bruker søndagen til noe fornuftig. Og, ja! Dave Matthews Band rules! :) (selv om jeg for øyeblikket hører lite på det...)


Alltid på fylla. Det er jo helg p-D Det er jo ein av grunnane til at eg har valgt musikk som leveveg. kan drikka når som helst :-)

Høyre ikkje så mykje på DMB lenger, men de komme alltid til å vera med meg.
Angåande perkussive og harmoniske instrument.
Ein cymbal har tone og kan klassifiserast som harmonisk. Når det er sagt så opplever eg igjen og igjen at dei trommisane eg syns er mest interessante er dei som og spelar andre instrument og har litt tonalitet i øyra p-D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ameneon » man 27.02.2006 3:17

sortebill skrev:
ameneon skrev:en Sabian crash jeg husker navnet på (er ikke så glad i sabian)


Fin liste utenom den.. Hehe, Zildjian :-*

Sabian er litt sånn Windows..


ja, det er det. Eller, egentlig så er problemet med Sabian at går du helt opp i de dyreste prisklassene deres, så finner du sikkert noe digg.

Zildjian låter mye bedre på alt, uansett pris. Den Sabianen høres forferdelig ut egentlig. Hard og kald lyd. Gir en skikkelig etterklang av metall hvis du hører på den helt "akustisk".

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ameneon » man 27.02.2006 3:21

Judas skrev:
Alltid på fylla. Det er jo helg p-D Det er jo ein av grunnane til at eg har valgt musikk som leveveg. kan drikka når som helst :-)

Høyre ikkje så mykje på DMB lenger, men de komme alltid til å vera med meg.
Angåande perkussive og harmoniske instrument.
Ein cymbal har tone og kan klassifiserast som harmonisk. Når det er sagt så opplever eg igjen og igjen at dei trommisane eg syns er mest interessante er dei som og spelar andre instrument og har litt tonalitet i øyra p-D


Er du vokalist, trommis, gitarist, eller...?? multi?
Hva slags musikk hører du på bortsett fra DMB da?

holder forøvrig på å starte opp studio her i nord...

Moderator
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Judas » man 27.02.2006 3:39

ameneon skrev:Er du vokalist, trommis, gitarist, eller...?? multi?
Hva slags musikk hører du på bortsett fra DMB da?

holder forøvrig på å starte opp studio her i nord...


Utdannet sanger frå Musikkhøgskolen i Oslo.
Akk. Gitarist. (Dave style)
Gjer veldig mykje events, vokal & piano, stort sett for store bedrifter. Koring, egne ting, musikaler & skuespill.
Du då?
Hobby, eller mest studio ting?

edit: høyre på ja. John Mayer, jason Mraz, Knutsen & ludvigsen(sant), David Gray, Frank Sinatra, Zeppelin, vreeswvjik(?), Peter Nordberg, Jamie Cullum, James Taylor, osv osv osv. Du då????

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav ameneon » man 27.02.2006 3:39

tja... akkurat nå er det mest studio.
spilt trommer siden bleiene kom av. gitar siden tannreguleringa kom på... eller kanskje før. husker ikke.
selvlært for det meste. har undervist ved musikkskole. Valgte dramalinja foran musikklinja, men tok utdanning ved Noroff i Bergen i fjor ved lyd og musikkproduksjon.

Spilt i en del band de siste årene og, men akkurat nå mangler vi besetning. Er 2 stykker som holder på og har holdt sammen en del år nå. For tiden går det veldig mye i retning av Ryan "messiah" Adams, men i tidligere band var DMB og the Tea Party enorme inpirasjonskilder. Du må forøvrig sjekke ut Tea Party. Ble oppløst i høst, men har gjort noen fantastiske bra album. the Edges of Twilight og Transmission er å anbefale. Digger også Beatles, Johnny Cash, Pearl Jam, Foo Fighters, Kaizers... osv.
http://www.last.fm/user/ameneon/

edit:
apropos Zeppelin: neste trommesettet jeg skal kjøpe meg, blir reissue av Ludwig sitt Bonham sett. Lekkert. Har ihvertfall jævlig lyst på det. 40 høvdinger... :)

Moderator
medlem i 234 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]