Macanvändare kan använda samma argument för att klaga!

Diskuter iTunes for Mac

Macanvändare kan använda samma argument för att klaga!

Innleggav macborrare » lør 28.01.2006 17:40

Även om jag tycker att detta är lite på kanten så får man ju se det positiva med anmälan. Det står bland annat …en tillfälligt vald programvara… kan bara använda iPod etc.

Är inte detta vad alla Macanvändare i alla år har fått stå ut med? Word och andra Windowsfiler som man myndigheter använder, NRK och WMP?

så om vi anmäler t.ex. NRK för att de använder …en tillfälligt vald proprietär programvara som utesluter Mac, så måste ju Forbrukerrådet ta det lika allvarligt. Undrar bara om forbrukerinspektörerna i NRK kommer att gripa tag i denna konsumentfientliga hållning.

Som någon annan har påtalat så verkar Forbrukerombudet inte imponerande kunniga. Dom skriver att nerlastad musik kan bara spelas på utvalda spelare (iPod och dom andra) man hoppar glatt över det första steget i nerlastningen nämligen programvaran. iTunes finns för både Mac och Windows men WMP10 finns bara för Windows, är det helt irrelevant?

Så nu är det bara att sätta igång med klagobrev!
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Per-Kristian » lør 28.01.2006 17:55


Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav macborrare » lør 28.01.2006 19:39

flip4mac är inte problemfri, min dotter klagar på att bildramen på barnTV hoppar, men en förbättring för innan kunde hon inte se något…

Proprietär programvara finner du här http://www.domstol.no/OSBY/internet/sho ... ersion=yes

Domstolsbeslutet om DVD Jon är Word…
medlem i 228 måneder
 

Innleggav dusa » lør 28.01.2006 19:45

Enig, jeg får fortsatt ikke Nett-TV til å fungere smertefritt på min Mac, gjør antakelig noe feil et sted, men det har ikke vært lett å finne en god oppskrift her som er idiotsikker.

...og det er visst mange med meg som ikke får det til...

Noen som har dette på plass og som kan lage en skikkelig oppskrift.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » lør 28.01.2006 19:45

Forbrukerrådet har endelig fått ut fingeren og anmeldt iTunes Music Store for brudd på forbrukerkjøpsloven. Bedre sent enn aldri!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Eriksson » lør 28.01.2006 20:05

NRK nett-TV funker ikke perfekt her heller med flip4mac, anmeldelse av iTMS er bare latterlig, really..

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Froggen » lør 28.01.2006 20:15

Eriksson skrev:... anmeldelse av iTMS er bare latterlig, really..


Hvorfor det?
medlem i 237 måneder
 

Innleggav viking » lør 28.01.2006 20:27

Froggen skrev:
Eriksson skrev:... anmeldelse av iTMS er bare latterlig, really..


Hvorfor det?


kanskje fordi de fleste andre leverandører i samme bransje leverer tjenester med DRM beskyttelse
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Eriksson » lør 28.01.2006 20:29

Froggen skrev:
Eriksson skrev:... anmeldelse av iTMS er bare latterlig, really..


Hvorfor det?


Jeg ser ikke helt poenget. iTMS har en DRM for å hindre piratkopiering. Lovlig nedlastning fra nettet gjør det betydelig lettere å distribuere musikk ulovlig via nettet hvis det ikke er DRM beskyttet. Jeg synes denne DRM'n er viktig å beholde. Når det gjelder kompatiblitet med andre enheter enn iPod synes jeg dette er litt dumt. Folk bør få spille av sin iTunes musikk der de vil, det vil si, andre mp3-spillere + ha muligheten til å brenne på CD'r. Jeg synes derimot ikke det er positivt å la folk få spille sin iTMS musikk i andre avspillere, siden dette da vil gi en svekket DRM (ikke nok kontroll.) Når det snakkes om at Apple kan kontrolere alt du kjøper, gjøre det de vil med det, så synes jeg dette er latterlig. Noen som noensinne har hørt om at Apple har gjort dette?

Hadde det stått "Apple forbeholder seg retten til å ta over verden med millitær makt" i deres read me filer ville jeg driti langt i det, for de vil ikke gjøre det.
iTunes Music Store vil neppe endres grunnet norsk søksmål anyways..

Jeg hadde egentlig mer å skrive, men måtte droppe det... må forte meg til bussen!

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » lør 28.01.2006 20:36

Eriksson skrev:
Froggen skrev:
Eriksson skrev:... anmeldelse av iTMS er bare latterlig, really..


Hvorfor det?


Jeg ser ikke helt poenget. iTMS har en DRM for å hindre piratkopiering. Lovlig nedlastning fra nettet gjør det betydelig lettere å distribuere musikk ulovlig via nettet hvis det ikke er DRM beskyttet. Jeg synes denne DRM'n er viktig å beholde. Når det gjelder kompatiblitet med andre enheter enn iPod synes jeg dette er litt dumt. Folk bør få spille av sin iTunes musikk der de vil, det vil si, andre mp3-spillere + ha muligheten til å brenne på CD'r. Jeg synes derimot ikke det er positivt å la folk få spille sin iTMS musikk i andre avspillere, siden dette da vil gi en svekket DRM (ikke nok kontroll.) Når det snakkes om at Apple kan kontrolere alt du kjøper, gjøre det de vil med det, så synes jeg dette er latterlig. Noen som noensinne har hørt om at Apple har gjort dette?

Hadde det stått "Apple forbeholder seg retten til å ta over verden med millitær makt" i deres read me filer ville jeg driti langt i det, for de vil ikke gjøre det.
iTunes Music Store vil neppe endres grunnet norsk søksmål anyways..

Jeg hadde egentlig mer å skrive, men måtte droppe det... må forte meg til bussen!


Ganske latterlig når folk som roper ulv dersom andre aktører enn Apple tramper på forbrukernes rettigheter, plutselig avfeier det hele som en ubetydelig liten nødvendighet når det kommer fra Apple. Herregud for en verden vi lever i! Det finnes INGEN gode argumenter for at forbrukeren skal finne seg i DRM på kjøpte musikkfiler. Jeg er selv i musikkbransjen, og vet hva jeg snakker om. Trolig vil denne anmeldelsen føre til bedre rettigheter for forbrukeren.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav admin » lør 28.01.2006 21:11

Det jeg finner merkelig er at forbrukerombudet går etter iTunes, og ikke MSN eller WMA-kameratene til Microsoft. Deres DRM er vesentlig mer restriktiv enn Apples.

At forbrukerombudet ikke klager inn NRK eller TV2 for lignende brudd, og ikke har gjort dette tidligere forundrer meg enda mer.

Det får denne saken til å ligne et PR-arbeid fra MS, eller andre aktører som er ute etter å sværte iTunes.

Fobrukerombudets klage får ingen effekt da de går etter feil selskap. De må ta platebransjen/innholdseierene, det er de som dytter på forbrukerene DRM.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Mega_Therion » lør 28.01.2006 21:17

admin skrev:Det jeg finner merkelig er at forbrukerombudet går etter iTunes, og ikke MSN eller WMA-kameratene til Microsoft. Deres DRM er vesentlig mer restriktiv enn Apples.

At forbrukerombudet ikke klager inn NRK eller TV2 for lignende brudd, og ikke har gjort dette tidligere forundrer meg enda mer.

Det får denne saken til å ligne et PR-arbeid fra MS, eller andre aktører som er ute etter å sværte iTunes.

Fobrukerombudets klage får ingen effekt da de går etter feil selskap. De må ta platebransjen/innholdseierene, det er de som dytter på forbrukerene DRM.


MSN sin musikktjeneste er også innklaget. Uansett; det at andre bryter loven gjør ikke Apples lovbrudd noe bedre. Er selvsagt enig i at det finnes andre syndere der ute som er like ille som Apple, men det er sikkert naturlig å begynne med den som har størst markedsandel - nemlig Apple. Dersom vi ser litt nøkternt på dette og legger fra oss fordommene for en liten stund, så kan det at vi får dette problemet på dagsorden i det lange løp føre til at NRK og andre blir tvunget over på åpne løsninger. Dessuten finnes det en åpen kildekode-DRM under utvikling, for de som måtte forlange dette.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]