- iTunes bryter loven

Diskuter iTunes for Mac

Innleggav Atavistic » ons 25.01.2006 15:20

iTunes Music Store! Stor forskjell.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav audunr » ons 25.01.2006 15:24

Veldig interessant. Mye i klagen som gir mening, selv om jeg personlig er så indoktrinert at jeg synes iTunes er helt flott uansett. :-)

Men hva med DVD-soneproblematikken? Den hindrer jo meg i å kjøpe DVDer i USA, og det er vel også noe man bare har funnet på fordi filmselskapene ville ha det slik. (Rett meg hvis jeg tar feil).

Edit: Den hindrer meg i alle fall fra å kunne spille av DVDer fra sone 1...

MVH Audun
Sist endret av audunr den ons 25.01.2006 15:30, endret 1 gang
medlem i 232 måneder
 

Innleggav svar » ons 25.01.2006 15:30

heheh ja, jeg tror også dvd sonene er noe filmbransjen har funnet på.

Dette er kansje litt på kanten, men dvd jon har jo laget et program som"fikser" filer kjøpt på iTunesMS så de kan brukes på andre spillere enn iPod. Vist jeg ikke husker feil fjerner ikke dette programmet navnet i AAC på personen som har kjøpt fila, så piratkopiering kan faktisk fpores tilbake til hvem som opprinelig kjøpte fila.

Jeg er faktisk ikke imot å kunne åpne beskyttelser vist man kjør dette på et produkt man har kjøpt for å bruke dette selv til privat bruk, eks dvd kopiering, åpne AAC filer for bruk på andre spillere ol.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Einstein » ons 25.01.2006 15:34

En trenger jo bare å brenne sangene på en CD og deretter rippe den igjen for å fjerne DRM. Litt mer styr, men da har du i pose og sekk.

Den vanlige mann i gata (og journalister) kjenner ikke til iTunes Music Store, bare "iTunes", også kjent med den ekle skrivleifen Itunes (og Ipod, Imac, Ilife osv...).

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav svar » ons 25.01.2006 15:36

Einstein skrev:En trenger jo bare å brenne sangene på en CD og deretter rippe den igjen for å fjerne DRM. Litt mer styr, men da har du i pose og sekk.


Dette viste jeg ikke :-) det var jo en grei løsning.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » ons 25.01.2006 16:10

svar skrev:
Einstein skrev:En trenger jo bare å brenne sangene på en CD og deretter rippe den igjen for å fjerne DRM. Litt mer styr, men da har du i pose og sekk.


Dette viste jeg ikke :-) det var jo en grei løsning.


men du visste det kanskje?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav EinarJ » ons 25.01.2006 18:46

DVDJon-fiksen baserte seg på at det var klienten og ikke serveren som la til DRM, Hymn er en annen løsning, som kunne laste ned nøkler fra iTMS, for deretter å dekryptere DRM-låter. Denne kunne også fjerne sporingsinfo.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav svar » ons 25.01.2006 20:34


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav MsSolberg » ons 25.01.2006 20:38

Dere får titte på NRK1 akkurat -nå-

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Innleggav Siri » ons 25.01.2006 20:41

He, he - veldig bra innslag på Forbrukerinspektørene, ja.
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Hauke » ons 25.01.2006 20:43

Typisk norsk ....Er det mulig...!!!
medlem i 227 måneder
 

Innleggav eisa01 » ons 25.01.2006 20:46

svar skrev:
Einstein skrev:En trenger jo bare å brenne sangene på en CD og deretter rippe den igjen for å fjerne DRM. Litt mer styr, men da har du i pose og sekk.


Dette viste jeg ikke :-) det var jo en grei løsning.

Jepp, men det er ingen god løsning. Kvaliteten blir degradert når du importerer på nytt, og kvaliteten er ikke god nok i utgangspunktet til det.

Forørig syns jeg det er positivt at Forbrukerrådet har sett på avtalevilkårene, med tiden kan det jo hende at de blir spiselige for meg og :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav svar » ons 25.01.2006 21:02

eisa01 skrev: Jepp, men det er ingen god løsning. Kvaliteten blir degradert når du importerer på nytt, og kvaliteten er ikke god nok i utgangspunktet til det.


Derfor kjøper jeg cd`er når det kommer ut musikk jeg er intresert i.
Har aldri kjøpt musikk som nedlastbare filer på nett og kommer heller aldri til å gjøre det, kveliteten på disse er alt for dålig.
Sist endret av svar den ons 25.01.2006 21:05, endret 2 ganger.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav eisa01 » ons 25.01.2006 21:04

Akkurat som meg altså, men jeg ville satt pris på å kunne laste ned en sang lovlig i ny og ned, uten å måtte bry meg om kvalitet og DRM.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Neste

Returner til iTunes Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]