Norske filmer og teksting

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Norske filmer og teksting

Innleggav Giltvedt » tor 20.10.2005 13:56

Jeg har lyst til å skrive artikkel om norske filmer som blir vist på norsk
kino og senere kommer på DVD. Fokusen på norsk film blir om teksting.

Kanskje dere lurer på hvorfor norske filmer skal tekstet i det hele tatt og
heller driter i det. Greit nok for meg, men ut ifra min ståsted er det rent
diskrimerende (riktig skrevet?) mot deler av norske befolkningen. Og jeg
er en av de som har hørselskader og er avhengig av tekst på filmer for å
få med meg hva de sier. De som har hørseltap får ikke så god nok tilbud i
norske underholdnings filmer. Selv om det kommer flere norske filmer, så
er det slikt at det ikke er teksting på en del av de.

Jeg har liten håp på at det er noen her som vil bry seg eller ønsker å ha
tekst på norske filmer. Føler at jeg må få kjempet for å få lik tilbud som
resten av norske befolkningen for å se på norske filmer. Det har hendt at
jeg måtte enten velge annen film eller gå hjem fordi norsk film ikke er
tekstet. Sist så ble planen med fetter'n min endret etter å ha hørt at Izzat
ikke er tekstet en gang. Sto ingenting om slikt på nettet eller andre steder.

Så jeg vil gjøre research for å finne ut hvilken norske filmer som har vært
på kino siden 2005. Etter rask opptelling har jeg 89 norske filmer fra siden
2000 og synes det har blitt mange filmer i det siste. Da får jeg se mer på
de filmene som er spesielt bra og mest populær.

Lurer da på om alle kunne bidra meg litt bare ved å fortelle om norske
filmer du/dere har sett? Om filmen var enten tekstet eller ikke. Og om det
var tekstet i få anledning som f.eks. utlending som prater dårlig norsk eller
noe i den duren?

Artiklen jeg skal skrive skal være kritisk mot de som "bestemmer" om
filmen ikke skal tekstet og har en kjip holdning mot teksting. Er klar over
at det har vært en del nyhetsak på aviser/tidsskrifter om teksting på
norske filmer.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Smertehyl » tor 20.10.2005 14:20

Ein ting eg legg merke til når eg ser norsk film som ikkje er teksta er at eg har ein tendens til å sjå nederst på skjermen etter teksten som ikkje står der kvar gong det er noko eg ikkje får med meg...og vert like skuffa kvar gong.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Giltvedt » tor 20.10.2005 17:10

Smertehyl skrev:Ein ting eg legg merke til når eg ser norsk film som ikkje er teksta er at eg har ein tendens til å sjå nederst på skjermen etter teksten som ikkje står der kvar gong det er noko eg ikkje får med meg...og vert like skuffa kvar gong.


Det tenkte jeg ikke på. Får se om det er flere som opplever det samme og
hvis det er slikt, så skal jeg ta det med i artiklen.

Kan du huske tittelen til filmene du opplever slike tilfeller?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav Hugin » tor 20.10.2005 17:26

Og så har danske skuespillere en tendens til å dukke opp i norske filmer, uten at det blir tekstet av den grunn.

Verste eksemplet jeg husker nå er Pan, men det var kanskje før 2000. En danske som spiller en nordlending som forsøker å snakke riksmål. Jeg forsto ikke et kvidder.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 20.10.2005 18:56

off-topic:
TIPS: Det er helt unødvendig å lage linjeskift i slutten av hver linje, det lager forumet automatisk – det vises også feil hos andre brukere når man lager linjeskift selv i hver eneste linje.. ;)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav zyklopz » tor 20.10.2005 19:05

synes automatisk linjeskift i forumet er for lang jeg. Må scrolle bortover på min powerbook 12" da forumet ikke er tilpasset min oppløsning.

-zyklopz-
medlem i 226 måneder
 

Innleggav zyklopz » tor 20.10.2005 19:09

glemte jo helt det denne tråden handlet om :P

når det gjelder teksting og filmer så forstår jeg godt at de som er hørselsskadet osv vil ha tekst, men jeg personlig kan ikke fordra tekst på filmer. Dette gjelder da både engelske filmer og norske. Når jeg ser på dvd SKAL teksten være av.

Konklusjonen min blir da at det helt klart burde være mulighet for tekst på også norske filmer på dvd, slik at om man ønsker det kan man slå på norsk tekst.

-zyklopz-
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Giltvedt » tor 20.10.2005 19:09

Åsmund skrev:off-topic:
TIPS: Det er helt unødvendig å lage linjeskift i slutten av hver linje, det lager forumet automatisk – det vises også feil hos andre brukere når man lager linjeskift selv i hver eneste linje.. ;)


Snälla! Gammel vane vond å vende! Ok nå skal jeg la være å røre enter tasten. Oh der gikk jeg forbi linjeskiftet.

Dansker i norske filmer? Ok enda en ting å nevne som er verdt å nevne.

zyklopz skrev:når det gjelder teksting og filmer så forstår jeg godt at de som er hørselsskadet osv vil ha tekst, men jeg personlig kan ikke fordra tekst på filmer. Dette gjelder da både engelske filmer og norske. Når jeg ser på dvd SKAL teksten være av.

Konklusjonen min blir da at det helt klart burde være mulighet for tekst på også norske filmer på dvd, slik at om man ønsker det kan man slå på norsk tekst.

-zyklopz-


Når norske filmer skal vises på kino i offentlig sted, så må det jo tilpasset til folk flest og alle.

Tenk deg hvis du skulle se på en norsk film hele 2 timer, men du oppdrager at de f.eks. bruker tegnspråk hele veien. Da ville du enten gått fra kino skuffende eller krevd å få sett filmen med dubbet versjon for å ha glede av filmen.

Vedder at du ikke skjønte noe av hva de to parene kranglet om i en av Dagbladets reklamefilm. Vet ikke om du husker den, men det begynner å bli en stund siden.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav kolby » tor 20.10.2005 19:36

Jeg skjønner godt problemet, men jeg vet ikke helt om du skal si at teksting av norske filmer skal være et krav. Personlig synes jeg det er veldig forstyrrende å ha teksting på norske filmer.

Istedenfor kan du heller få fram hvor mange hørselhemmede det er i Norge, sånn ca, og fortelle at dette er en gruppe som norske filmer mister ved at hørselhemmede nordmenn ikke velger å gå på filmene pga. dårlig tilbud. (Det hjelper alltid å vinkle det slik, så ser man at det tapes penger på dette markedet) Få også fram hvordan dette kan løses.
Hvordan er det med høreapparat og kino? Ville det hjulpet med høretelefoner? Jeg aner ikke, bare lurer.

Det er flott at du tar opp dette, for når det gjelder kultur-tilbud burde alle nordmenn få like mye glede ut av det. Problemet er å kunne løse det uten å gjøre tilbudet dårligere for andre.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Giltvedt » tor 20.10.2005 19:50

Mick_Kolby skrev:Jeg skjønner godt problemet, men jeg vet ikke helt om du skal si at teksting av norske filmer skal være et krav. Personlig synes jeg det er veldig forstyrrende å ha teksting på norske filmer.

Istedenfor kan du heller få fram hvor mange hørselhemmede det er i Norge, sånn ca, og fortelle at dette er en gruppe som norske filmer mister ved at hørselhemmede nordmenn ikke velger å gå på filmene pga. dårlig tilbud. (Det hjelper alltid å vinkle det slik, så ser man at det tapes penger på dette markedet) Få også fram hvordan dette kan løses.
Hvordan er det med høreapparat og kino? Ville det hjulpet med høretelefoner? Jeg aner ikke, bare lurer.

Det er flott at du tar opp dette, for når det gjelder kultur-tilbud burde alle nordmenn få like mye glede ut av det. Problemet er å kunne løse det uten å gjøre tilbudet dårligere for andre.


Det som går an er å kunne ha minst ett kopi med tekst i hver kinoplass. Er også klar over at det finnes folk som ikke kan fordra tekst i norske filmer og at det skal være tekstfri, men den synes jeg er dårlig argument og ikke minst urimelig.

Har jo en del kontakter som har tall på hvor mange døve det finnes i Norge. Slikt du sier om hvordan man forklarer saken, så er det slikt jeg har tenkt å skrive i artiklen.

Høreapparat og kino? Dårlig, svær dårlig. De apparatene jeg har prøvd før er egentlig tilpasset for de som har svakere hørseltap. Jeg har veldig dårlig hørsel, men kan huske at jeg kunne høre en del. Har heller ikke sett noe skilter som forteller at kinoplassen har telesyngle, kabler montert rundt salen og sender FM signaler for kun høreapparat. Det finnes også folk som er 100% døv og høreapparat hjelper ikke. Ellers er løsningen ikke god nok for alle. Teksting er dessverre den beste løsningen for alle.

Igjen: Greit at de fleste kopiene er uten tekst, men det må da kunne være en eneste kopi som har tekst.

EDIT: Typo og litt mer

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav zyklopz » tor 20.10.2005 20:53

kanskje du kan foreslå at det skal være krav om at de hvertfall er informert om det faktisk er tekst eller ikke på filmen? (tenker på oversikter i aviser osv.)

Ellers så kan jo kanskje et forslag være å ha egne forestillinger der fimen vises med tekst (om den normalt ikke vises med tekst), slik det er blitt gjort for de med småbarn (babykino).

-zyklopz-
medlem i 226 måneder
 

Innleggav Lino » tor 20.10.2005 23:11

Jeg er helt enig med deg, jeg går glipp av mye når jeg ser norsk film på kino pga hørselsskaden min. Og det er veldig trist for en kinoelsker som meg selv..

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav ch_knapp » fre 21.10.2005 0:10

Det å tekste en film er ikke en superbillig affære hvis det er det en tror, og det å trykke opp to forskjellige versjoner av filmen, vel er enda dyrere. Men og så ta av de utekstede, og av de fleste foretrukkede, forestillingene og tilpasse disse til en minoritet er bare enda dyrere enn det igjen.
Kinoer sliter generelt sett med økonomien, dette har de ikke råd til uten nærmest full statstøtte.
Jeg foreslår at du heller kontakter Norges hørsel og synshemmedes forbund og får din lokale avdeling til å se etter mulighetene til å leie en kinosal for en visning hvor dere sammen med kinoen får satt opp en film, da med norsk tekst.

Ellers blir det best å se det på DVD, hvor det er tekst.

Men uansett hva du får igjennom vil du aldri oppnå å tekste alle norske filmer på kino, det er det bare å gi opp.
Sats heller på å få innstallert slike RF sendere de har i kirkene som "feeder" lyden direkte til høreapparatet, mye større sjanse for å få gjennomført, og så uendelig mye billigere.

Samfunnet er bare istand til å tilrettelegge for minoriteter til en viss grad.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Giltvedt » fre 21.10.2005 10:16

Lino: Får jeg spørre deg hvor mye du hører? Sendte deg en PM, men har ennå ikke fått svar.

ch_knapp: Hvor har du det fra at det blir så dyrt med å tekste film? Har du noe oversikt hvor mye det vil koste å tekste og hvor mye for å brenne en kinokopi? Har du det, så vil jeg vite det.

Nå er det sånt at det fantes/finnes statstøtte til teksting av filmer, men det ble dårlig gjennomført. Og det er ikke kino som skal være økonomiske ansvarlig for teksting.

Mener du nå at ansvaret ligger hos døve/syns hemmende forbund/forening at de skal arrangere tilbud? Både skaffe leie av lokal og norsk teksting? Synes det høres litt søkt forslag. Det er så mange som bor spred utover norge og det finnes andre steder enn Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Tekst på DVD? Ja, det er kjempeflott at det finnes, men hvor er den ekte kinofølelsen sammen med flere andre venner? De som er hørselhemmende har som oftes venner som hører og de får ikke gleden å dra på byen for å se på film sammen med sine venner.

Hører jeg diskriminering?

Gi opp? Nei nå begynner du å provoserer meg. Hvorfor skal jeg gi opp før jeg prøver?

Kan du ikke skjønne at det finnes folk som er totalt døve? Det sa jeg i min forrige post. RF sendere hjelper ikke en gang for de med sterk nedsatt hørsel og døve. Få med deg det!

Vet dere hvorfor Ungdommens Råskap ble tekstet i det hele tatt?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Innleggav ch_knapp » fre 21.10.2005 13:12

Du kan kalle det hva du vil, men problemet blir jo nettop det du sier selv, at hørselshemmede er spredt utover hele landet, og blant hørselshemmede er det en like variert filmsmak som hos mennesker uten denne hemmelsen.
Tingen er at en skal klare å sette opp forestillinger som nok personer ser, slik at utgiftene ved forestillingen blir dekket, for jeg, og de fleste andre kinogjengere, går ikke med på at vår kinoopplevelse skal forringes fordi det <u>kanskje</u> sitter én i salen med hørselshemming.

Samfunnet kan innstallere ramper for rullestolbrukere fordi mennesker som kan gå fortsatt kan bruke trappene. Samfunnet kan innstallere rf utstyr fordi det fortsatt kommer lyd ut av høytalerne...
Poenget er at samfunnet kan legge forholdene til rette for minoriteter så fremt det ikke i stor grad forringer opplevelsen for majoriteten.



(ang. rf utstyr: sorry at jeg hadde oversett det)
(ang. teksting: jeg vet ikke prisen, men du snakket om det som om det bare var en bagatell, en formalitet, og det er jeg ganske sikker på at det ikke er)

edit: skrivefeil

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Neste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron