Litt provoserende

Prat om alt som ikke har med i1 sine hovedemner å gjøre. Generell snikksnakk!

Litt provoserende

Innleggav Macern » lør 02.07.2005 21:12

I dag kjøpte jeg en bok om digital fotografering. Den er skrevet av en danske og utgitt første gang i 2001. Utgaven jeg har er oppdatert i 2003.

Ble litt provosert av å lese dette i kapitlet om datamaskinen. Fyren har tydeligvis ikke spesielt greie på Mac når han hevder Win 95 er et like bra system som Macens operativsystem. Fristende å skrive en sur mail til han...

Bilde
Sist endret av Macern den lør 02.07.2005 21:16, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav desafio » lør 02.07.2005 21:13

Skriv en sur mail til han :)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Macern » lør 02.07.2005 21:21

Jepp, men mailadressen hans er ikke oppgitt i boka. Men jeg har uansett fått ut "frustrasjonen" her, så det rekker nok :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Macern » lør 02.07.2005 23:02

Helt enig med det du skriver. Har funnet websiten til forfatteren. Den er http://www.nykrog.dk Boka heter "Digital fotografering og bildebehandling". Boka er heldigvis endel bedre enn websiten hans.

Han skriver ingenting om RAW (bare nevner det kort under filformater), men litt om fargedybde, RGB, CMYK og duotone, histogrammet og interpolering. Fikk ikke mye ut av de artiklene; bedre er det å lese om fargestøy og hvitbalanse. Han skriver også et par sider om kalibrering av skjermen og tar utgangspunkt i Adobe Gamma kontrollpanelet for PC. Greit, nok, har selv ikke testet dette ut siden jeg holder meg til Mac.

Får nok mere ut av den delen i boka hvor han gir fotografiske råd – lys, komponering, fargespill, perspektiv, tips til portretter o.l.

En helt grei bok, men den kunne vært mere oppdatert. Forfatteren presterer forresten å skrive på stikkordregisteret følgende om Mac: "Mac (Macintosh) Eget datamaskinmerke med eget operativsystem, egne programmer etc. Ble tidligere foretrukket av grafisk bransje".

Tidligere foretrukket? :rolls eyes: :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 


Returner til Snikksnakk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]