Lovlig nedlasting av filmer

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav thomasbrucedyrud » tor 26.05.2005 13:22

Så hvis man bruker et bit torrent prog som man ikke kan stille inn opplastning på, og du deler mens du laster ned så gjør du noe ulovelig?
medlem i 238 måneder
 

Innleggav appleman » tor 26.05.2005 21:23

JustZed skrev:For å klargjøre: Nedlasting av filmer, musikk m.m. er ikke ulovlig etter norsk rett. (Det som derimot er ulovlig, er å legge beskyttet materiale ut for nedlasting....)


Hvorfor blir da poster i tråden om nedlasting av (TV-serien) Lost-episoder, sensurert/moderert?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav desafio » tor 26.05.2005 21:25

Har med forumets politikk å gjøre

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Tu » tor 26.05.2005 21:26

appleman skrev:
JustZed skrev:For å klargjøre: Nedlasting av filmer, musikk m.m. er ikke ulovlig etter norsk rett. (Det som derimot er ulovlig, er å legge beskyttet materiale ut for nedlasting....)


Hvorfor blir da poster i tråden om nedlasting av (TV-serien) Lost-episoder, sensurert/moderert?


Det er vel fordi at retspraksisen per i dag er at det å lege ut info/link til hvor matrialet ligger er det samme som å legge det ut. Derfor sensureres det går jeg ut i fra.

Edit: Trur jeg husker ikke helt hvordan de gikk med slike domer i rettssystemet...
medlem i 230 måneder
 

Innleggav desafio » tor 26.05.2005 21:29

thomasbrucedyrud skrev:Så hvis man bruker et bit torrent prog som man ikke kan stille inn opplastning på, og du deler mens du laster ned så gjør du noe ulovelig?
Du har forstått det :D

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav JustZed » tor 26.05.2005 22:21

JustZed skrev:
For å klargjøre: Nedlasting av filmer, musikk m.m. er ikke ulovlig etter norsk rett. (Det som derimot er ulovlig, er å legge beskyttet materiale ut for nedlasting....)

appleman skrev
Hvorfor blir da poster i tråden om nedlasting av (TV-serien) Lost-episoder, sensurert/moderert?

Tu skrev:
Det er vel fordi at retspraksisen per i dag er at det å lege ut info/link til hvor matrialet ligger er det samme som å legge det ut. Derfor sensureres det går jeg ut i fra. Edit: Trur jeg husker ikke helt hvordan de gikk med slike domer i rettssystemet...


Det stemmer ikke helt. (dette er imidlertid en juridisk gjørme)
I "Napster-dommen" kom lagmannsretten til at det ikke var (lovstridig) tilgjengeliggjøring for allmennheten etter åndsverkloven § 2 og § 54 første ledd bokstav d, å legge ut lenker til opphavsrettet beskyttet materiale.

Dommen ble anket til Høyesterett som ikke tokk stilling til om slik "dyp-lenking" var i strid med åndsverkloven. Lenkingen ble imidlertid vurdert som erstatningsbetingende medvirkning til opplasternes ulovlige tilgjengeliggjøring av musikken.

Bunnlinja er: Å lenke til sider med slike filer, er antakelig helt ok. Lenker man direkte til filen, er det antakelig ikke helt ok.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav desafio » tor 26.05.2005 22:28

men i dette tilfellet var det vel snakk om hvorfor det ble moderert, og ikke om det er lovlig i følge norsk lov eller ikke. Grunne til at det blir moderert på dette forumet, er fordi forumets politikk er at det ikke skal være "breeding-ground" for slike ting. Det skal være et "spør-og-få-hjelp-til-lovlige-ting"-forum. Greit at det kanskje er lovlig å laste ned filmer, men det er å bidra til at noe ulovlig skjer, og det er ikke i mods og admins interesse(r). Forumet skal være seriøst og holde en god profil. Det er grunnregelen :)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav TheX » tor 26.05.2005 22:30

StianG skrev:Denne Star Wars filmen er lovlig å laste ned.
http://www.panicstruckpro.com/revelations/revelations_movie.html
Har ikke sett den enda så skal ikke uttale meg om kvaliteten.


Den er i god kvalitet, og filmen virker bra hittil i allefall.

Retttelse: God, ikke veldig god kvalitet.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav JustZed » tor 26.05.2005 22:33

Det er jeg enig i, Desafio. Intensjonen min var bare å komme med en kommentar til det rettslige spørsmålet Tu tokk opp.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Forrige

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]