Lydbøker i iTunes

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Lydbøker i iTunes

Innleggav Swingerman » søn 22.05.2005 23:36

Jeg har en venninne som ikke liker å lese bøker slik de skal leses, og som derfor foretrekker lydbøker. Nå har hun lagt inn en lydbok fra en cd, og denne skal igjen ut på iPoden. Ingen problemer egentlig.

Men hvordan skal hun får den til å ligge under kategorien "Lydbøker" på iPoden??

Vet hun blir glad om noen vet råd :-)

-Simon

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jp_tix » søn 22.05.2005 23:58

Husker ikke helt nøyaktig i farten, men tror muligens det bare er å forandre filnavnet fra .m4a til .m4b

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav thimic » man 23.05.2005 2:21

Lydbokfunksjonen på iPoden er i hovedsak beregnet på lydbøker kjøpt fra audible.com, men det er selvfølgelig en måte å lage dem selv på også. To fine iTunes-scripts og renaming fra *.m4a til *.m4b fikser dette.

1.
Hvis du ikke har rippet lydboka enda, er det best å velge AAC-formatet da lydbok-funksjonen til iPoden krever AAC. Lydbøker krever ikke så høy bitrate for å høres bra ut, så 56kbps burde holde i de fleste tilfeller. Hvis lydboka allerede er rippet som mp3 må du konvertere, men ikke med en gang.

2.
Last ned scriptene Make Bookmarkaable og Track Splicer fra linken over og følg brukerveiledningen som følger med til installasjon. Last så hele lydboken inn i iTunes, marker alle filene som utgjør lydboka, og trykk Eple+Shift+N for å legge dem i en egen playlist. Gå til spillelista, sjekk at alt ligger i rett rekkefølge og marker alle filene. Fra script-menyen i iTunes velger du Track Splicer og iTunes lager en stor fil som inneholder hele lydboka. Du kan nå slette enkeltfilene og spillelista.

3.
Hvis lydboka er i mp3-format, må du nå konvertere den til AAC. Hvis ikke kan du hoppe til punkt 4. Velg fila og gå på Advanced --> Convert Selection to AAC. Dette kan ta litt tid avhengig av hvor lang lydboka er.

4.
Nå er lydboka nesten klar. Velg den i iTunes, gå til Script-menyen igjen og velg Make Bookmarkable. Dette gjør at iPoden husker hvor du var i lydboka, selv om du skulle spille andre sanger på den eller koble den til en maskin.

5.
Fjern nå lydboka fra iTunes-biblioteket (uten å slette den selvfølgelig) og finn mappa lydboka ligger i. Rename den fra *.m4a til *.m4b. Nå kan du legge fila tilbake i iTunes-biblioteket. Koble til iPoden og overfør lydboka.

Håper dette var til hjelp :)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav NuSkool » man 23.05.2005 8:03

I stedenfor å bruke splice tracks så kan du merke alle sangene før du importerer de og velge Advanced -> Join CD tracks og så importere.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Swingerman » man 23.05.2005 9:24

Det må jeg si! Da blir det ordnings :-)

Takk for bra svar!

-Simon

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Fungerer dette mot bare iTunes også?

Innleggav Moldarin » man 30.05.2005 23:13

Fungerer dette så jeg kan sette et bokmerke rett fra iTunes også?

Uten en iPod altså.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Uten CD?

Innleggav Moldarin » man 30.05.2005 23:15

NuSkool skrev:I stedenfor å bruke splice tracks så kan du merke alle sangene før du importerer de og velge Advanced -> Join CD tracks og så importere.
Går det ann å gjøre dette uten en CD også?

Fikk noen lydbøker igjennom Podcast...

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav thimic » tir 31.05.2005 14:43

Bokmerkene fungerer like godt i iTunes som på iPoden ja.

Når det gjelder å slå sammen tracks som allerede er rippet, er du nødt til å bruke scriptet Track Splicer som jeg beskrev over.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Ehhh...

Innleggav Moldarin » tir 31.05.2005 16:30

Etter man har gjort alt med de to scriptene og man har en .m4b-lydfil...

Hvordan får man iTunes til å spille filen uten å henge seg opp? o_O

EDIT: Så forresten nå at jeg har hørt på den nye filen 73 ganger. :P -noen til for hver gang jeg prøver å spille den av.

ENDA EN EDIT: QuickTime klarer å spille av den første filen.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav thimic » tir 31.05.2005 17:42

Hm, har aldri opplevd at iTunes har hengt seg. Har hørt noe om at lydbøker i mono kan henge seg, men har bare konvertert til stereo selv, og det pleier å gå fint.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Sterio4ever

Innleggav Moldarin » tir 31.05.2005 17:46

thimic skrev:Hm, har aldri opplevd at iTunes har hengt seg. Har hørt noe om at lydbøker i mono kan henge seg, men har bare konvertert til stereo selv, og det pleier å gå fint.
Typisk at jeg valgte å konvertere til mono da. :P Konverterer tilbake til sterio da.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav simeik » man 01.05.2006 20:42

thimic skrev:Lydbokfunksjonen på iPoden er i hovedsak beregnet på lydbøker kjøpt fra audible.com, men det er selvfølgelig en måte å lage dem selv på også. To fine iTunes-scripts og renaming fra *.m4a til *.m4b fikser dette.

(...)

Håper dette var til hjelp :)


Funket med den første fila.

Men på den andre ville ikke iTunes kjenne igjen at det var en lydbok etter jeg hadde skiftet fra .m4a til .m4b .
Hva kan ha skjedd?

- Moderert av Åge -
Fjernet unødvendig sitering:-)
 

Innleggav thimic » tor 11.05.2006 16:44

Nå har samme fyren som lagde de første scriptene også laget scriptet Join Together. Dette er mye mer fleksibelt, importerer flere formater, setter sammen tracks, konverterer til lydbok og lager til og med bokmerker i lydboka om ønskelig. Scriptet krever Quicktime Pro, og ønsker man å lage kapitler må man laste ned et lite tilleggsprogram som beskrevet i readme-fila. Mer info og download-link finnes her.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav simeik » tor 11.05.2006 18:03

Takker
 

Re: Lydbøker i iTunes

Innleggav Fry9 » lør 31.05.2008 16:02

har litt problemer med å konvertere fra mp3 til AAC har brukt track spilcer til få sporene sammen, og skal nå konvertere til AAC men da selvom jeg kun har 1 fil på 16 timer, så ripper den kun 12 første sekundene som var spor 1 tidligere... hva er feil? fulgte guiden på en annen bok og, og det funket helt fint.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Neste

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron