Ungdommer tror musikk er gratis?

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Re: Pinne?

Innleggav metrom » ons 11.05.2005 21:35

bonAveo skrev:Utvalget er bra. De har et godt og variert utvalg.


Det forteller mer om deg og din "musikksmak" enn utvalget til iTMS. :)

Den vanlige musikkinteresserte nordman finner ikke særlig mye av sin vanlige smak på iTMS. Har du sjekket f.eks. norske artister? Norske musikere selger faktisk en del i Norge :)
Dessuten er det jo en stor rekke med store utenlandske navn som mangler på iTMS.

Og "iTunes Music Store har jo større utvalg en platebutikken nede i gata har." er jo sant, men platebutikken i min gate har bare så mye bedre utvalg!
medlem i 245 måneder
 

Innleggav tactus » ons 11.05.2005 22:07

admin skrev:Kan ikke si meg mer enig..

Men, samtidig vil jeg også si at platebransjen tar seg godt betalt. De må se utfordringene de har og komme opp med et bedre tilbud for å konkurrere mot "gratis".

80 kr for et album på iTunes, uten orignal CD, i lavere kvalitet enn CD og ikke et "fysisk" produkt gjør nok sitt til at mange ikke vil bruke tjenesten. Prisene må ned, platebransjen må ta til takke med lavere marginer - spesielt når distribusjonen har blitt så billig som den faktisk er med iTMS.

Enig. PCWorld hadde forøvrig en god kommentar på dette. Industrien skjønner logikken med å ta seg betalt for bedre teknologi, som overgang ifra analoge kassetter til CD-plater. Men skjønner ikke at du kan gjøre forretning på å gi bort noe "gratis" (les: Google), eller at i noen tilfeller overtar produkter som er "dårligere" markedet selv om det finnes bedre alternativer (VHS vs BETA). Suksessen til itms ligger like mye i det inovative ved forretnings ideen som Apples mangelen på konservativ ballast (på dette området) som preger den etablerte underholdningsindustrien.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav hansi » ons 11.05.2005 22:13

Jeg kommer nok til å kjøpe musikk i ny og ne på itms, men det blir isåfall enkelt sanger. de fleste album på ulovlig vis og de albumene som jeg anser som "må ha" kjøpes selvfølgelig i butikk
Sist endret av hansi den ons 11.05.2005 22:14, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Pinne?

Innleggav Moldarin » ons 11.05.2005 22:13

metrom skrev:
bonAveo skrev:Utvalget er bra. De har et godt og variert utvalg.
Det forteller mer om deg og din "musikksmak" enn utvalget til iTMS. :)
Min personlige musikksmak er heller dårlig representert i iTMS, men det er den jo i platebutikken nedi gata også så...

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Cybbe » ons 11.05.2005 22:56

Når en generasjon har vokst opp med et annet forhold til digital musikk, spill osv., er det ikke rart holdningene er noe annerledes enn den noe eldre garde.

Selv har jeg nok av svin på skogen i så måte og sliter ikke med nattesøvnen av den grunn. Folk har forskjellige holdninger til ting, nedlastning av musikk er en av dem.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav jp_tix » tor 12.05.2005 0:09

Saken er at musikk burde være allemannseie. Informasjon bør være
gratis - kunst likeså. Problemet oppstår når teknologien (internett) sprenger rammene som er satt for musikkproduksjon av økonomien.

Det oppstår en interessekonflikt fordi musikere bør kunne leve av musikken sin - hvis de blir nødt til å ta seg dagjobber ved siden musikken vil det som oftest gå utover kvaliteten på musikken. Samtidig har de en kunstnerisk interesse av å distribuere musikken til flest mulig mennesker - noe gratis nedlastning kan tilby.

Nedlasting som fenomen er et tydelig eksempel på at det finnes et misforhold mellom musikkens (eller kunstens) vesen og forsøket på
å omsette den som en vare.

Eller no sånt.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav joarek » tor 12.05.2005 1:31

Lurer på hvor mange av den "gamle" skolen som kritiserer dagens musikk nedlastere har i sin tid kopiert en sang fra radio over på kassett :-X

Vet at dette ikke er helt samme greia, men.... Det er et stort MEN der O:-)

Jeg er til dels enig med at musikk er å betrakte som kunst og skulle vært gratis, men synes at om det er slik betaler du heller hva du mener artisten fortjener.

Jeg laster ned en del musikk "ulovlig" for å finne ut om dette er noe jeg ville kjøpe, finner jeg artister jeg liker kjøper jeg gjerne også plata til slutt fordi
jeg mener artisten har gjort en god jobb og jeg vil høre mer...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav jp_tix » tor 12.05.2005 1:37

joarek skrev:Jeg er til dels enig med at musikk er å betrakte som kunst og skulle vært gratis, men synes at om det er slik betaler du heller hva du mener artisten fortjener.


Det høres ut som en kul løsning, men sånn som det er i dag
har du ikke mulighet til å betale artisten det du mener hun fortjener.
Du er plent nødt til å betale den summen plateselskapet velger å
ta for musikken.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Nils » tor 12.05.2005 2:18

Harde fakta:

1) Musikerne må ha penger. Ingen lever av luft og kjærlighet. Samtidig er det for mye musikere der ute. Her tenker jeg på "musikere" fabrikert av plateselskapene - for at disse skal tjene enda mere penger.

2) Plateselskap er overflødige i den formen de har idag. Eneste faktoren på markedet som hindrer ting fra å heldigitaliseres er plateselskapene (og entusiastene). Er jo ingenting i veien for at produsenter kunne legge den ferdige mixen utt på en betalingsløsning på nett. -Rett fra Mac'en. :)

3) At iTMS bruker DRM, kjører "radiokvalitet" (For å sette det på spissen), og ikke bruker åpne distribusjonskanaler er helt på trynet. Det dreier seg om en prinsippsak. Dette kan presse oss inn i en markedssituasjon ingen er tjent med.

Dette er tre meget sentrale poeng i denne debatten. Og jeg tror (og håper) at grunnen til at ungdommer, eller hvem som helst for den saks skyld, ikke vil betale for musikken ikke er at de er "oppvokst med fildeling," men rett og slett ikke vet bedre. For det er jo veldig leit om bandet du er så glad i slutter å gi ut plater fordi ingen kjøper den. Likeledes er det leit hvis markedet utvikler seg slik at bare de største overlever. Det må være rom for de litt smalere greiene også!

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav joarek » tor 12.05.2005 3:23

Det høres ut som en kul løsning, men sånn som det er i dag
har du ikke mulighet til å betale artisten det du mener hun fortjener.
Du er plent nødt til å betale den summen plateselskapet velger å
ta for musikken.


Som sagt, til dels enig... Var også en hypotetisk tanke...

Er jo ingenting i veien for at produsenter kunne legge den ferdige mixen utt på en betalingsløsning på nett. -Rett fra Mac'en


Det er bare det at om ikke artisten(e) er kjent fra før, så hører nesten "ingen" om dem, og for å tjene penger må det brukes penger... "som regel".


Vel, for å si det slik, jeg gjør hva jeg gjør så lenge det er en mulighet for det, og har få betenkligheter med å gjøre det. De jeg liker godt og
hører mye på betaler jeg for i form av kjøp av "hardware", og de jeg ikke hører mye på går i søpla men med en følese av at jeg vet hva jeg
ikke kastet bort pengene mine på.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav jp_tix » tor 12.05.2005 3:24

Nils skrev:3) At iTMS bruker DRM, kjører "radiokvalitet" (For å sette det på spissen), og ikke bruker åpne distribusjonskanaler er helt på trynet. Det dreier seg om en prinsippsak. Dette kan presse oss inn i en markedssituasjon ingen er tjent med.


Dette henger vel sammen med ditt punkt nr. 2, i og med at Apple er
underlagt plateselskapene for å i det hele tatt få lov til å selge musikken.
Så det blir vanskelig å kritisere iTMS uten å kritisere de som sitter
på rettighetene. (Jada, Apple sitter vel på noen musikkrettigheter selv også, så de KAN nok kritiseres. Sukk.)

Nils skrev:Og jeg tror (og håper) at grunnen til at ungdommer, eller hvem som helst for den saks skyld, ikke vil betale for musikken ikke er at de er "oppvokst med fildeling," men rett og slett ikke vet bedre. For det er jo veldig leit om bandet du er så glad i slutter å gi ut plater fordi ingen kjøper den.


Nedlasting fører uten tvil til at mindre artister skvises ut av markedet.
En del plateselskaper bruker store kommersielle artister til å finansiere
smalere artister. Disse er ofte de første som blir fjernet fra stallen når plateselskapet taper penger.

Mitt poeng er at man ikke kan si at folk "ikke vet bedre", fordi fenomenet
faktisk er et bevis på at måten musikkproduksjon blir finansiert på i dag (platesalg) ikke er gunstig for musikken/musikerne rent kunstnerisk.
Om plateselskapene finner nye måter å ta seg betalt for musikk på (iTMS el.l.), så løser det ingen ting. P2P-teknologien er ikke et "angrep" på CD-formatet, men et angrep på ideen om å ta betalt for musikk. Selv om
plateselskapene "gir opp" CD-formatet og lager en heldigitalisert kjøpetjeneste kan du banne på at det samme innholdet samtidig vil være gratis tilgjengelig.

Løsningen må være å "gi opp" ideen om å ta betalt for musikk samtidig
som man gjør det mulig å overleve som musiker. Umulig innenfor de økonomiske rammene vi lever under? Kanskje. Men det er viktig å gripe problemet ved roten...

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav haavar » tor 12.05.2005 4:48

.... og om jeg hadde mulighet til å laste de ned på nytt om hardisken min skulle dø.

Dette er et litt tynt argument for å ikke betale for musikken din. Dessuten tror jeg at hvis hardisken din går så er det bare å kilkke "Check for Purchased Music..." så vil du få tilbake alt du mistet. Jeg vil si det er mye enklere enn noen annen teknikk hvis du mister data p.g.a. HD krasj.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Linz » tor 12.05.2005 8:51

haavar skrev:
.... og om jeg hadde mulighet til å laste de ned på nytt om hardisken min skulle dø.

Dette er et litt tynt argument for å ikke betale for musikken din. Dessuten tror jeg at hvis hardisken din går så er det bare å kilkke "Check for Purchased Music..." så vil du få tilbake alt du mistet. Jeg vil si det er mye enklere enn noen annen teknikk hvis du mister data p.g.a. HD krasj.

Dessverre, det går tydelig frem av betingelsene i iTMS at man kun kan laste ned låtene én gang. Muligheten for å sjekke om all kjøpt musikk er nedlastet tror jeg ligger i handlekurv-funksjonen...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » tor 12.05.2005 9:12

Det jeg mener om ungdommer som laster ned musikk via P2P er dette:

- De vet ikke bedre OG det er ingen god løsning som er tilpasset de. (Både pris og DRM-messig.)


Altså, jeg mener vi trenger et system som enten innebærer et åpent DRM standard (Som kan gi så stor kompatibilitet som mulig og som ikke er laget av et bestemt selskap som selger musikk.), eller ingen DRM i det hele tatt.

Det andre er at prisene på musikk er høye. Ungdom og studenter er folk som gjerne ikke har allverdens med penger, og når du må velge mellom ingen musikk eller musikk du kan laste ned "gratis" så tror mange velger siste løsning. (Dette er kun et perspektiv på saken, så ikke angrep meg med rike barn kommentarer, jeg er klar over det. :P )

(Jeg må legge til at det burde bli et standard innenfor digital-musikk-butikker at folk kan laste ned låter de har kjøpt på nytt, dette har kommet fram mange ganger nå og jeg tror det er en viktig ting for oss forbrukere å ha. Å kjøpe fra ITMS er ikke som å kjøpe en plate, en sliter hvis harddisken sier god natt. Jeg tror ikek det ville være så vanskelig å skape et rimelig trygg system som "beskytter musikerenes levebrød".)


Men når vi ser på alt det samme igjen så er det og blir noen av hovedpunktene:

- DRM
- Pris
- Tilgjengelighet

Hva skal vi gjøre med de tre punktene? (Påpek flere hvis dere kommer på de, jeg vil gjerne at vi ser framover og ikke bare ser på det vi har nå.) Kan det settes sammen en system som passer oss forbrukere, gir oss rimelig med rettigheter og som også ikke koster allverdens?


-SJ


PS: Noen hørt om The Shimmerkids? (http://www.shimmerkids.com/music.htm) De har lagt ut alle sine album og singler gratis på nett i 128kbs MP3 filer. Du kan laste ned deres musikk og hvis du liker det kan du kjøpe det fysiske produktet. Selv mener jeg at dette er genialt, fordi nå kan jeg vurdere musikk til isse artistene skikkelig, uten å måtte betale for det.

I disse tider med DRM ol. så er det artistene som tilpasser seg best disse nye tingene som internett ol.
medlem i 236 måneder
 

Innleggav metrom » tor 12.05.2005 11:25

jp_tix skrev:Nedlasting fører uten tvil til at mindre artister skvises ut av markedet.


Tull og tøys!
I Norge har platesalget steget godt siden år 2000. I tillegg er det de norske smale artistene som har har hatt absolutt størst salgsvekst.

Svært mange norske undergrunnsartister og andre musikere man ville kaldt "smale" har tvertimort gått åpent frem og sagt at de må ha nedlastning og støtter de som gjør det.
Grunnen til det er at internett er en så effektiv og genial distribusjonskanal som ingen kontrolerer. Og men kontrol så mener jeg slik som radiokanaler, tv-kanaler som MTV ZTV osv. Det er jo disse som har stort innflytelse og makt over hva den middelmådige lytter bør kjøpe.

Internett har for de musikerene og artistene som normalt ikke kommer på radio, kan være deres stilart osv., vært en enorm mulighet til å distribuere seg selv og ikke minst markedsføre seg.

Tydeligvis har de hatt suksess med internett. For aldri har vi hatt så mange norske band og musikere på slagslistene (og da mener jeg ikke topp20). Vi kan også se det på en annen måte. Aldri har vi hatt så mange norske plateselskaper som nå. Det dukker opp labels (plateselskap) opp i alle kroker og kriker i norge hvor det er folk med pågangsmot og kreativitet som må ut! Det trengs det ofte en stor mengde kapital for å virkelig pushe et band til folk selv om de er sabla gode, dette har de selvfølgelig ikke, men de har internett. Og på internett sitter det mange ører.




En del plateselskaper bruker store kommersielle artister til å finansiere
smalere artister. Disse er ofte de første som blir fjernet fra stallen når plateselskapet taper penger.

Mitt poeng er at man ikke kan si at folk "ikke vet bedre", fordi fenomenet
faktisk er et bevis på at måten musikkproduksjon blir finansiert på i dag (platesalg) ikke er gunstig for musikken/musikerne rent kunstnerisk.
Om plateselskapene finner nye måter å ta seg betalt for musikk på (iTMS el.l.), så løser det ingen ting. P2P-teknologien er ikke et "angrep" på CD-formatet, men et angrep på ideen om å ta betalt for musikk. Selv om
plateselskapene "gir opp" CD-formatet og lager en heldigitalisert kjøpetjeneste kan du banne på at det samme innholdet samtidig vil være gratis tilgjengelig.

Løsningen må være å "gi opp" ideen om å ta betalt for musikk samtidig
som man gjør det mulig å overleve som musiker. Umulig innenfor de økonomiske rammene vi lever under? Kanskje. Men det er viktig å gripe problemet ved roten...


Alt det du sier her vitner om "gammeltsyn" slik jeg kaller det i dag.
Tiden vil vise at du tar feil anng. "P2P-teknologien er ikke et "angrep" på CD-formatet, men et angrep på ideen om å ta betalt for musikk."

Og med "gammeltsyn" mener jeg at dagens plateindustri lider av en utgått forretningmodell som de til siste krampetrekning forsøker å bevare. Men ingen selv uansett hvor mye penger de har (plateindustrien er verdens 5. største industri) kan stoppe den teknologiske utvikling.
Poenget er at plateindustrien overhodet ikke har forsøkt å ta ibruk ny teknologi. De har sittet å tviholdt på CD-formatet istedet for å følge med å tenke nytt når internett kom.
Hvorfor har ikke industrien for lenge siden kommet med, eller forsøkt å komme med en iTMS tidligere? Og hvorfor må det et selskap som Apple til for å vise dem veien til fremtiden?

Disse giantene har grodd fast i en gammel verden, og de har lært den nye the-hard-way. Når dere selv prater om hva P2P har gjort med folks holdning til musikk, tenk på hva en tjenste som alla iTMS kunne ha motvirket noe av dette, hadde den bare kommet senest år 2000 og ikke 2005.
medlem i 245 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron