Ungdommer tror musikk er gratis?

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav Moldarin » ons 11.05.2005 12:47

Hentet fra nettloggen «fraHodet».
fraHodet skrev:Jeg har lest en del rundt på nettet angående lanseringen av iTunes Music Store i Norge og da om lovelig kjøp av musikk over nettet.

Jeg irriterer meg over å se at mange (jeg antar ungdommer som er vant med det) skriver rundt om på nettet i diverse forum, i komentarer på aviser osv. at «Hvorfor skal jeg kjøpe musikken min? Får det jo helt gratis på KaZaA!» og lignende. Dette mener jeg er direkte dumme uttalelser.

iTunes Music Store handler jo om å hente ned musikken sin på lovelig vis.
:iPod: Les resten av dette nettlogg innlegget.
_________________
Noen som er enige/uenige med meg i dette her?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav thomasbrucedyrud » ons 11.05.2005 12:58

Er enig med deg, men jeg skjønner godt hvorfor de yngste tenker sånn. De er jo vokst opp med det og greier ikke helt å se forskjellen.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav admin » ons 11.05.2005 13:02

Kan ikke si meg mer enig..

Men, samtidig vil jeg også si at platebransjen tar seg godt betalt. De må se utfordringene de har og komme opp med et bedre tilbud for å konkurrere mot "gratis".

80 kr for et album på iTunes, uten orignal CD, i lavere kvalitet enn CD og ikke et "fysisk" produkt gjør nok sitt til at mange ikke vil bruke tjenesten. Prisene må ned, platebransjen må ta til takke med lavere marginer - spesielt når distribusjonen har blitt så billig som den faktisk er med iTMS.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Otsego » ons 11.05.2005 13:03

Ikke diss ungdomma :devil:
(Ja, er 15 år ;))

edit: Sier ikke at jeg driver å laster ned via KaZaA da, og KaZaA suger vilt uansett...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Glemte å si..

Innleggav Moldarin » ons 11.05.2005 13:05

Jeg er selv 17, men har stort sett bare musikk jeg har kjøpt på CD og ført over til iTunes.

Unntakene er de CD-ene som plateselskapene mener at "Norge ikke trenger" samt såkalte "lokale utgivelser".

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav Magnuc » ons 11.05.2005 13:18

bonAveo skrev:iTunes Music Store handler jo om å hente ned musikken sin på lovelig vis.

Vel.. i Norge er det fortsatt helt lovlig å laste ned musikk på Kazaa... Jeg hadde nok lastet ned masse fra iTMS allerede om sangene hadde vært i bedre kvalitet og uten kopibeskyttelse og om jeg hadde mulighet til å laste de ned på nytt om hardisken min skulle dø. (:)

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav Moldarin » ons 11.05.2005 13:28

Magnuc skrev:(...) ...og om jeg hadde mulighet til å laste de ned på nytt om hardisken min skulle dø.
Får du ny CD av plateselskapet om du knekker den CD-en du har kjøpt på feks. Free Record Shop?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Otsego » ons 11.05.2005 13:30

Skal jeg være ærlig er det mye større sjangse for at harddisken dør enn at en CD knekker i to.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav golasen » ons 11.05.2005 13:33

Nå er det vel sånn at dersom en cd knekker kan du lovlig laste ned tilsvarende innhold på nettet.
medlem i 210 måneder
 

Innleggav KorHan » ons 11.05.2005 14:05

Og om en av cdene dine brekker, kan du kreve en ny versjon til produksjonskostnaden. veldig praktisk:)
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Maccer » ons 11.05.2005 14:27

Jeg laster sjeldent ned musikk, bare overfører. Nå er det MYE diggere å ha en stor cd samling fysisk enn å ha det på hardisken.. Tar mer plass dough.

Og jeg er ungdom selv.... Er personlig ikke en del av kazaa generasjonen
medlem i 231 måneder
 

Re: Ungdommer tror musikk er gratis?

Innleggav Magnuc » ons 11.05.2005 14:33

bonAveo skrev:
Magnuc skrev:(...) ...og om jeg hadde mulighet til å laste de ned på nytt om hardisken min skulle dø.
Får du ny CD av plateselskapet om du knekker den CD-en du har kjøpt på feks. Free Record Shop?

Tror aldri jeg har opplevd at en CD har knukket... Og om en CD knekker så er jo det 200 kroner... Om hardisken dør så kan det jo bety 20'000 kroner borte vekk..

Brenner huset og all musikken ned får man jo dette på forsikring.. om man får digitale musikkfiler på forsikring om hardisken dør tviler jeg sterkt på.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav TFUFKAP » ons 11.05.2005 20:01

.................................................
Sist endret av TFUFKAP den tor 16.11.2006 17:51, endret 1 gang
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Kristian » ons 11.05.2005 20:28

Hvorfor klager så mange på digital rights egentlig? Normale mennesker brenner kanskje en cd eller to, har musikken sin på datamaskinen og på en bærbar spiller. Og rettighetene på sanger fra iTMS dekker mere enn det. Det er bare hvis du skal brenne musikken din til masse venner eller drive servervirksomhet med direct connect at det er fint uten digital rights (men det er jo uansett ikke lovlig, eller riktig). Selv om det kanskje ikke finnes så mye regler i norge enda om fildeling, så vet jo alle at det er galt, og kommer til å bli et forbud før eller senere. Det jeg sier er at folk flest ikke trenger å tenke på at det er kopibeskyttelse på sanger bortsett fra de som absolutt vil dele sangene sine til alle og enhver.

Jeg kan personlig tenke meg å kjøpe det meste av musikken på iTMS. Problemet er at det er litt dårlig utvalg akkurat nå
medlem i 232 måneder
 

Pinne?

Innleggav Moldarin » ons 11.05.2005 21:10

Kristian skrev:Hvorfor klager så mange på digital rights egentlig? Normale mennesker brenner kanskje en cd eller to
Hva med de der ikke bruker Mac OS X, Windows 2000 eller Windows XP? Som Linux-brukere. Skal ikke de få være "normale mennesker" og brenne CD-er?
Kristian skrev:(...) Problemet er at det er litt dårlig utvalg akkurat nå
Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere klager. iTunes Music Store har jo større utvalg en platebutikken nede i gata har. -de blir begrenset av gamle, skjeggete gubber som eier plateselskaper og ikke synes noe om sånn ay-tunjes... Det er ikke Apple sin feil! Utvalget er bra. De har et godt og variert utvalg.

Sefølgelig kan det bli bedre. Alt kan bli bedre!

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]