HHGTTG-trailer

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav Hugin » tor 21.04.2005 23:07

Og til dere som bare har lest bøkene: radiohørespillet hører med. Det er masse der, særlig i andre serien, som ikke er med i bøkene, eller er svært ulikt det det er i bøkene. I tillegg er det et bra hørespill, selv om jeg antar det må ha vært rimelig uforståelig for dem som bare tilfeldigvis fikk det med seg på radio første gang det gikk.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Macca » tor 21.04.2005 23:08

Onsdag 27.04.05 klokken 19:25 begynner den britiske serien fra 1981, Haikerens guide til galaksen, på nrk2, for de som er interessert. Det er 6 episoder totalt. Den er visstnok ikke så bra, men tenkte det var greit å poste det her i denne tråden.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Hugin » tor 21.04.2005 23:17

Så en bok om filmatiseringen her forleden, og det hele så mye bedre ut enn ventet. Men som vanlig forsvinner vel alt av ideer og visjoner i innholdsløs og drepende kjedelig actionsuppe. En må bare prøve å se filmen som noe annet, og prøve å ta den som den er.

Litt urelatert trivia: Har dere fått med dere at den amerikanske utgaven av bøkene er sensurert? Og stikk i strid med amerikansk tradisjon er den sensurerte utgaven morsommere. En forekomst av "fuck" er byttet ut med "Belgium". Etter hukommelsen: The Rory award for the most gratious use of the word Belgium in a serious movie screenplay. Tror denne utgaven kom fra hørespillet.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Hugin » tor 21.04.2005 23:24

BBC TV serien er helt utrolig lavbudsjett, men den vant faktisk priser for beste data grafikk. Grafikken er enkel, virkningsfull og ganske elegant den, og fullstendig håndtegnet. De hadde ikke penger til datamaskiner.
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Einstein » tor 21.04.2005 23:31

NickFalk: Gjett hvem som har laget screenplay til filmen: DOUGLAS ADAMS. Hvem er det som har skrevet boken? Douglas Adams. Filmen blir helt i hans ånd.

releazme; Alan Rickman har stemmen til Marvin. Alan Rickman er også kjent fra Harry Potter-filmene i rollen som Professor Severus Snape.

Hva med å søke litt før posting, folkens? Det er lett, det!

Og ja, jeg tror filmen blir bra, selv om ikke alt lar seg overføre til film.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Einstein » tor 21.04.2005 23:36


Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav NickFalk » fre 22.04.2005 8:29

He he, Douglas Adams skrev ett manuskript til filmen ja. Men ser jo at det er en person til som er kreditert.

Etter å ha lest William Goldmans [anbefalte] bøker om manuskultur i Hollywood regner jeg derfor med at det har blitt gjort flere forandringer etter at Adams forlot oss...

For all del det kan bli bra, men fotnoter og et fascinerende skriftlig uttrykk er ikke nødvendigvis det som kler filmformatet best. Struktur blir jevnt over regnet som kjepphest nr.1 for at et filmmanus skal fungere og strukturen er vel kanskje noe vel springende i boka/bøkene.

Forøvrig er ikke et manuskript prosa på samme måte som en bok og Adams hadde jo ikke akkurat bøtter og spann med filmmanus på resymèet...

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav ZeZ » fre 22.04.2005 8:33

releazme skrev:noen som har peiling på hvem som har stemmen til roboten?


Tror det er han som spiller professor Slur i harry Potter. Husker ikke navnet..

Gleder meg til denne ja!:)

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Einstein » fre 22.04.2005 12:34

ZeZ skrev:
releazme skrev:noen som har peiling på hvem som har stemmen til roboten?


Tror det er han som spiller professor Slur i harry Potter. Husker ikke navnet..

Gleder meg til denne ja!:)


Se 4 poster lengre opp :lol:
Virker som rett stemme til den manisk depressive roboten Marvin!

Krysser fingrene for en bra film!

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Spider_Jerusalem » fre 22.04.2005 12:59

Jeg har HHGTTG TV-serien på DVD og den er kongebra! :)

(Vet ikke om filmen vil kunne måle seg med den ... men en kan alltids håpe.:))

-SJ
medlem i 236 måneder
 

Innleggav Hooloovoo » fre 22.04.2005 13:08

Gleder meg langt mer etter at den siste traileren kom. Den var betryggende selvironisk... Tør ikke ha noen forhåpninger, men gleder meg. :o)

"Movie trailers usually contain a voice that sounds like a 7 foot tall men who has been smoking cigaretts since childhood..." Kanskje den beste traileren jeg har sett! :D

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 246 måneder
 

Innleggav Juntao » lør 23.04.2005 22:52


Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav skyfex » lør 23.04.2005 23:05

Eller bare http://www.apple.com/trailers/ ?
Trailer 3 er "Trailer-traileren"

Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Innleggav TheX » lør 23.04.2005 23:46

Herregud, ble skikkelig glad, nå som jeg hørte at Alan Rickman
skulle spille Marvin! (roboten) Han har tidenes beste ironi-stemme!

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav pappkasse » søn 24.04.2005 0:08

rett meg hvis jeg tar feil, men det er visse ting i den traileren, alle egentlig, som jeg ikke heeelt klarer å plassere i boka, har nylig lest alle, og blir litt sånn "ehm, hvor var det igjen" f.eks, når stemmen i trailer 3 forteller om evil villans, så vises det en dude med mange lange små robotbein i gull farge..ehm, jaokei, andre ting er f.eks så husker jeg at "heart of gold" skulle være i en sko form, i traileren er det rundt, og zaphod har riktig nok "2" hoder, men plassert oppå hverandre....jaokei...(og kan ikke huske at trillian og arthur kysser)...tror de har tatt den kunsteriske friheten litt langt...

en annen ting, noen som vet om filmen er bassert på en enkelt bok (altså HHGTTG) eller alle 5 bøker i trologien?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere