HHGTTG-trailer

Filmanbefalinger. Sett en bra film?

Innleggav TorbX » tor 17.02.2005 0:04

macrules skrev:Hmmmm TorbX. Skal jeg høre på deg eller de andre? :roll:


Når jeg ser filmer baser på bøker, så liker jeg å sitte og savne ting. Men de er meg, da. Filmen ødelegger jo hele handlingen. Det er noe eget med å lese en bok. Man skaper sin egen verden i hodet. Så får en en heller se på filmskaperens visjon etterpå. Og slippe at hans visjon ødelegger sjansene for at du skaper din egen.

Da Vinci koden skal også komme som film snart. Med Tom Hanks. Den får dere ikke LOV til å se før dere har lest boken!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav macrules » tor 17.02.2005 0:08

He he, snakket med en kamerat idag som har lest boken. Han anbefalte meg å se filmen. Men skjønner poenget ditt! Absolutt! Blir som med WOT det. Anbefaler alle å lese denne serien.

"Jordan has come to dominate the world Tolkien began to reveal . . ."

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav TorbX » tor 17.02.2005 0:13

Rev skrev:Jeg er redd for at absurditeten i boka vil falle litt igjennom i filmen.


Akkuratt. Boka er bare så SINNSYKT ABSURD at jeg også er redd det vil falle igjennom i filmen,

jeg leste boka på ferie i syden. Lå på en solseng ved bassenget og SKRATTLO. Dama trodde (seriøst) jeg hadde fått solstikk! Begynte å kontakte Star Tour og sånt. Dette er ikke en humre-bok, ALLE ler HØYT og LENGE. Man må legge boka bort av og til for å le.

Dama var ferdig med sin bok, og hadde ingenting å lese. Jeg begynte å forklare handlingen i denne. Tenk dere: "Jo, det kommer noen aliens og sprenger jorda, men en kar overlever, så handlingen foregår i verdensrommet..." osv. Tror dere hun var interesert i utgangspunktet? Men jeg fikk henne i gang med boka, og hun lo, nett som meg.

"The answer to everything is 42" HAHAHA! :lol: :lol:

Og musene da, som forsker. HOHOHO!

Eller han karen som designer kloder. Er det i 2'en?

Nei, nå fikk jeg lyst til å lese en gang til! Det skal jeg faktisk! :lol:

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav TorbX » tor 17.02.2005 0:15

Mener selv at signaturen min forteller mye om forfatteren :-D

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Rev » tor 17.02.2005 0:44

NoSanity skrev:rev: det er jo helt bakvendt det du skriver... man bør lese boka først, fordi man vil få en følelse av at boka er "dårligere"?

om man leser boka først, blir jo filmen muligens skikkelig røten i forhold til boka, det er sant. men på grunn av det bør man lese boka først?
hvorfor ødelegge filmopplevelsen når du kan se filmen først (og få en positiv opplevelse av den), for så å lese boka (og få ENDA en fin opplevelse).


Skjønner hva du mener NoSanity. Det er vel ingen naturlover nedfelt over hva som er best her. Det største argumentet mitt for å lese boka først er:

Bendik skrev:Problemet da er at du får et bilde av alt - steder, mennesker osv. Disse bildenen kan bli ekstremt mye dårligere enn i fantasien din :D
.

Boka er IKKE spesielt tunglest på engelsk, det er absolutt å anbefale så lenge man besitter enkle engelskkunnskaper.

Fantomas skrev:høhø... det er jo Tim fra "the office" ....kunne jo ikke vært noen andre til å ta rollen som Arthur egentlig...

helt enig! (forøvrig er The Office noe av den beste engelske humoren jeg har sett)

macrules skrev:Ellers har jeg enda ikke fått lest siste bok i Wheel of Time. Håper forresten at det blir laget film av denne serien

En bra serie, som desverre har tapt seg i detaljgradenes helvete. Det er ikke mye morsomt å vente halvannet/to år på en bok som har et tidsspenn på 4 dager, synes jeg. Jordan maler en fin verden med pennen sin, men det blir for mye selvpining.

TorbX skrev:"The answer to everything is 42" HAHAHA!

HAHAHAHA

TorbX skrev:Nei, nå fikk jeg lyst til å lese en gang til! Det skal jeg faktisk!

Jeg og!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav TheX » tor 17.02.2005 21:50

Får lyst til å lese boka jeg også, men da må jeg stikke ned til biblioteket (gidder jeg det...?), for jeg lånte den på engelsk av en venn sist.

Forresten er boka Northern Lights/Mørkets Materier(samme boka altså, forskjellige navn på engelsk/norsk), en utrolig bra bok. Anbefaler andre å lese den. Det skal visstnok komme en film om den også.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Innleggav Bendik » tor 17.02.2005 22:25

Hehe, du kan jo bestille den fra nett, og få den levert på døra. Ultimat daffhet kaller jeg det.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav RonnyS » tir 22.02.2005 17:41

Fantomas skrev:er filmen basert på alle 5 bøkene eller bare den første??

Henger meg på spørsmålet dit Fantomas. Har lest begge deler.

Forøvrigt ville det vært vidunderlig om det kom en film pr bok. Da hadde man jo hatt noe å se frem til årevis ...
Jeg kan vanskelig se at en film på noen få timer kan gi et rettferdig bilde av hele historien.

Et sted leste jeg rykter om at det fantes ennå en uferdig bok i serien, og da tenker jeg ikke på "The Salmon og Doubty"- Noen som vet?

Ronny S
medlem i 232 måneder
 

Innleggav hansi » tir 22.02.2005 19:26

Bendik skrev:Hehe, du kan jo bestille den fra nett, og få den levert på døra. Ultimat daffhet kaller jeg det.


genialt kaller jeg det!

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav releazme » tir 22.02.2005 19:48

NoSanity skrev:eksempel:
sitater:
- faen, filmen var så ræva i forhold til boka, 'ass!
- kongefilm! jeg kan ikke vente med å lese boka!
- når filmen er så bra, så må bare boka være bra...

alle disse hørt på vei ut av kinoen etter å ha sett harry potter med dama.


spørsmålet er om boka blir like bra etter du har sett filmen...:)

Jeg ville absolutt lest boka først. Bøkene er alltid bedre enn filmene, det ligger jo nedfeldt i konseptet. Man har utrolig mange flere muligheter i en bok og man har færre begrensninger. Dessuten er det gøy å se en film hvor man blir minnet på ting man har lest og man kan sitte og le sammen med de andre som har lest boka, mens de som ikke har lest den ikke skjønner noen ting...

hva man skal gjøre først avhenger vel av hva man vil skal være best, boka eller filmen. Ser du filmen først vil ikke boka være så bra, og leser man boka først så klarer aldri filmen å leve opp til boka.
er man et bokmenneske eller et filmmenneske er det man må spørre seg.

Jeg ville som sagt lest boka først. Ikke så fett å lese ei bok når du stort sett vet hva som skjer og boka bare fyller ut litt her og der. Du vil også lese boka med andres visjoner av hvordan det skal se ut istedet for dine egne....
medlem i 232 måneder
 

Innleggav NickFalk » tir 22.02.2005 20:57

Er uendelig skeptisk til dette prosjektet. Da jeg hørte at "Hitchiker" skulle filmes fikk jeg lyst til å rive av meg håret og skrike "hvorfor?!!!" I grunnen det samme jeg følte da jeg hørte at Ringenes Herre skulle filmatiseres.

I min egen [orginale?] hjerne var det en dårlig idé å filmatisere Tolkien's mesterverk, spesielt når Jackson gjorde det hele til en mastodont-Bruckheimeraktig-action-over-action-med-enkelte-svulstige-taler av et bråkmakerverk. (2 sider med kampscener = 40 minutter på lerettet etc..)

At en av mine andre favorittbøker nå skal bli film virker kanskje enda mindre smart. Først og fremst fordi så uendelig mye av bokas genialitet ligger i de absurde språklige formuleringene, bisetningene og fotnotene, elementer som vanskelig lar seg overføre spesielt elegant til filmformatet.

Det kan selvfølgelig bli en artig film, men tror det er plent umulig å få frem det som faktisk gjør boken spesiell. Synes allikevel castingen ser ut til å være gjort av begavede folk og strengt tatt gjorde traileren meg mer positiv enn jeg var i utgangspunktet.

Men, skepsisen sitter fremdeles i, det er ikke alle bøker som bør filmatiseres, rett og slett fordi de er utformet brilliant i forhold til sitt egentlige format, romanen, et fullstendig annet rammeverk enn en to timers film...

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Eventh » lør 26.02.2005 15:32

Ny trailer

1. http://www.stud.ntnu.no/~martiva/trailer/hhgttg2.asf

2. DivX-versjon

Jeg må si at denne traileren virkelig økte interessefaktoren for min del!

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav releazme » lør 26.02.2005 16:12

noen som har peiling på hvem som har stemmen til roboten?
medlem i 232 måneder
 

Innleggav hansi » lør 26.02.2005 16:16

yeah! ny trailer... gleder meg så sinnsykt til denne filmen,

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Innleggav Hugin » tor 21.04.2005 23:01

Men dere venter på filmen anbefaler jeg spillet! Det er skrevet av Adams selv (skrevet, ikke kodet), og ble gitt ut av Infocom i sin tid. Jeg fant en flash utgave hos BBC http://www.bbc.co.uk/radio4/hitchhikers/game.shtml, men dette er bare det opprinnelige spillet med noen bilder slengt på.

Jeg synes det er vel så mye atmosfære i den rene tekstutgaven, og den kan en spille på hva du måtte ha av maskinvare med for eksempel Frotz http://www.cs.csubak.edu/~dgriffi/proj/frotz/. Sist jeg spillte det, brukte jeg en Psion. Med tastatur og masse batteritid var den nesten perfekt for spillet.

Du trenger selve spillfila i tillegg. Jeg tror jeg lastet den ned fra en av Adams egne sider en gang, men det er jo borte nå.

Som bøkene er spillet en slags vimsete road-movie, og det er ikke alltid så lett å vite hvor man skal henne. Så tipssiden med ledende spørsmål er kjekk å ha http://www.csd.uwo.ca/Infocom/Invisiclues/hhgg/. Ingen fare for å lese alt med en gang med et uhell her.

Så det er bare å slå på lyset å sette i gang :D
medlem i 233 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Film



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron