Til de av dere som fremdeles gleder dere til Itunes…

Diskuter alt som har med Apples iPod å gjøre

Re: Til de av dere som fremdeles gleder dere til Itunes…

Innleggav sinatra » lør 13.11.2004 18:45

Mega_Therion skrev:http://www.soundonsound.com/sos/dec04/articles/soundingoff.htm?session=0643f07d4822ab61a3ca05326a34b8c8 :evil:


He he. Det han sier her har jeg faktisk hatt en anelse om. Jeg handler musikk online (på CD vel og merke). Og er meget godt fornøyd med CDON. De oppfører seg eksemplarisk. Det er mye fin musikk å finne der. Som faktisk koster mindre enn på iTunes. Så hvorfor kjøpe denne dyre digitale musikken, hvor man ikke får det faktiske produktet på plate og i et fint omslag.

Skal du ha musikken akkurat der og da. Er det jo bare å laste det ned "ulovlig", også venter du ett par dager på at det også skal havne i postkassa som en nydelig CD.

Til vanlig kjøper jeg samlingene av ´gode´artister på vinyl. CD-rip av dette laster jeg ned fra nettet. Og har ingen betenkeligheter med lovligheten rundt dette. Jeg eier jo produktet på plate. Så da ser jeg nedlastingen som en privat backup.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav admin » lør 13.11.2004 18:57

Flyttet til iTunes

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Til de av dere som fremdeles gleder dere til Itunes…

Innleggav Eagle » lør 13.11.2004 18:59

sinatra skrev:Til vanlig kjøper jeg samlingene av ´gode´artister på vinyl. CD-rip av dette laster jeg ned fra nettet. Og har ingen betenkeligheter med lovligheten rundt dette. Jeg eier jo produktet på plate. Så da ser jeg nedlastingen som en privat backup.


He, he sånn kan man jo se på det, men det er vel ikke slik det fungerer. Det blir jo det samme som å laste ned en dvd-rip fra nettet som backup fordi du har filmen på VHS..... :)

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Rev » lør 13.11.2004 21:01

Er det ikke åndsverket man betaler for da?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Linz » søn 14.11.2004 0:57

Har selv i en lengre periode skaffet musikken min fra http://www.allofmp3.com
Har ikke hatt noen problemer med denne siden, og laster ned et album i 320kbps for overkant av 1 dollar. Mangler en del av den nordiske musikken, men har ellers mye forskjellig musikk for en veldig gunstig pris.

Ja, de holder til i Russland. Jeg har derimot ikke hatt noe uforutsette trekk fra konto ellerno... (for de som evt. lurte på det)

Laster aldri ned musikk via p2p, siden jeg får magetrøbbel av den trege hastigheten og den dårlige kvaliteten det er på filene.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Til de av dere som fremdeles gleder dere til Itunes…

Innleggav sinatra » søn 14.11.2004 2:14

Eagle skrev:He, he sånn kan man jo se på det, men det er vel ikke slik det fungerer. Det blir jo det samme som å laste ned en dvd-rip fra nettet som backup fordi du har filmen på VHS..... :)


Har hatt en lengre samtale med fyren i platesjappa hvor jeg kjøper platene. Og han ser på det på samme måten som meg. Jeg kjøper et produkt av en artist. Uavhengig av hva slags format jeg kjøper dette i, har jeg rett til å ha en backup. Hvor denne kommer fra betyr ingenting.
Og en kvalitetsdiskusjon om vinyl vs. cd hører ikke hjemme her tror jeg ;). Jeg liker å ha det på vinyl. Vinyl er mer holdbart enn cd (ved riktig behandling seffern). Men jeg vil også ha muligheten til å spille det av i bilen og på kontoret.

Rev skrev:Er det ikke åndsverket man betaler for da?


Pont taken! ;)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav iTom » søn 14.11.2004 10:07

Har hatt en lengre samtale med fyren i platesjappa hvor jeg kjøper platene. Og han ser på det på samme måten som meg. Jeg kjøper et produkt av en artist. Uavhengig av hva slags format jeg kjøper dette i, har jeg rett til å ha en backup. Hvor denne kommer fra betyr ingenting.


Nå er vel ikke butikkansatte autoriteter på dette området? :wink:

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav TorbX » søn 14.11.2004 14:58

Linz skrev:Ja, de holder til i Russland. Jeg har derimot ikke hatt noe uforutsette trekk fra konto ellerno... (for de som evt. lurte på det)


Du betalte med VISA eller? PayPal funker ikke hos dem for øyeblikket.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav sinatra » søn 14.11.2004 15:08

iTom skrev:Nå er vel ikke butikkansatte autoriteter på dette området? :wink:


Nei, altså. Det er eieren av musikkverket. Og han er ikke en veldig stor tilhenger av MP3 og Online musikk kan du skjønne.

Men som jeg også siterte Rev på. Det er åndsverket man betaler for. Altså. Eier man åndsverket, har man her i landet lov til å ha en backup på enten CD, MP3 spiller eller det formatet som passer deg best.

Skal man begynne å krangle på kilden til kopien. Så kan man også si at man ikke har lov til å brenne en låt kjøpt via iTunes på en CD plate, da man ikke vet hvilken kilde låten er rippet fra. Kanskje kommer den fra et bånd, og da har man bare lov til å legge det på bånd.

For noen år siden, hadde vi kasettspillere i bilen (ler). Da tok man opp sin favorittmusikk fra cd eller vinyl.

Man kan diskutere i det vide og brede. Men jeg er enig med Rev. Og det er slik jeg ser på det. Jeg har kjøpt åndsverket. Og kan høre på det hvor jeg vil i ett hvilket som helst format.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav iTom » søn 14.11.2004 18:50

Men det er vel egentlig opp til produsenten å avgjøre hva man skal tillate. Det er jo de som eier åndsverket. Vi kjøper en rettighet til å høre på det under visse betingelser.

Ja, denne diskusjonen kunne vi nok trukket ut i det uendelige …

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav Linz » man 15.11.2004 10:11

TorbX skrev:
Linz skrev:Ja, de holder til i Russland. Jeg har derimot ikke hatt noe uforutsette trekk fra konto ellerno... (for de som evt. lurte på det)


Du betalte med VISA eller? PayPal funker ikke hos dem for øyeblikket.


Ja, jeg betalte med VISA. Har en egen konto som jeg kan sette over penger til, og som ikke brukes til særlig annet. Skulle noe uforutsett derfor komme så er det ikke all verden som forsvinner.
Og jeg har ikke sett transaksjoner på denne kontoen som jeg ikke har gjort selv, så jeg føler meg ganske trygg på å handle fra allofmp3.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav TorbX » tir 16.11.2004 11:35

Fant nettopp ut at de som har windows kan bruke denne exploreren som allofmp3 tilbyr. Vi gjør de enda enklere!

Etter at du har kjøpt noen sanger, så trykke du på "MyDownloads". Deretter har du kanskje brukt å klikke deg gjennom hver eneste sang for å laste den ned. Dette er stress.

Trykk heller på "List of all links" i "MyDownloads"-vinduet, kopier alle linkene og eple-v inn i safaris nedlastingsvindu. WIPS, alle sammen er på skrivebordet ditt.

D'ær heelt ove'legent!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav Linz » tir 16.11.2004 12:18

TorbX skrev:Trykk heller på "List of all links" i "MyDownloads"-vinduet, kopier alle linkene og eple-v inn i safaris nedlastingsvindu. WIPS, alle sammen er på skrivebordet ditt.


Heh...den hadde jeg ikke tenkt på før! Takk for tipset! :-)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til iPod



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]