"importere" iPhone deler?

"importere" iPhone deler?

Innleggav ketl » tor 06.10.2011 19:20

Hei, har vurdert å bestille noen få skjermer og bakdekseler til iPhone, fra en nettside.
spørsmålene mine er:
1. Hvilken betegenelse går iPhone-deler under? er det tollfritt?
2. Hvis ikke det er tollfritt, hvordan jeg finne ut totaltprisen for varene mine inkludert frakt og toll.

Dette er forøvrig fra en amerikansk nettside dersom det har noen betydning.

på forhånd takk for alle svar! :-)
medlem i 183 måneder
 

Re: "importere" iPhone deler?

Innleggav HenrikF » fre 07.10.2011 12:43

Hei,
så lenge du holder deg under 200kr-grensa ink. frakt vil det ikke bli tollgebyr.
tips kan da være å få selger til å pakke i flere pakker tilsvarende under 200kr verdi per stk.

Er en svært aktiv eBayer og har ikke hatt problemer med toll på pakker til en verdi under 200, merk at det er lurt å ha litt margin opp til grensa, da fraktkostnader etc. kan variere litt, ihverstefall utgjør denne forskjellen på 199 og 201kr.

Håper dette var til hjelp :)
medlem i 160 måneder
 

Re: "importere" iPhone deler?

Innleggav krillbaaten » fre 07.10.2011 14:01

Hei,

iPhone deler vil gå som "Computer Parts" eller lignende. Det er ikke toll på elektronikk så det vil ikke belastes. MVA er selvsagt en annen sak og vil bli belastet med 25% for varens verdi + fraktkostnader dersom varens verdi overstiger de nevnte NOK 200.

Det er dermed litt upresist det HenrikF skriver. varen kan i teorien koste 100 NOK og frakten 1000 NOK. og allikvel ikke bli momsbelagt. Koster derimot varen 201 NOK og frakten 1000 NOK vil MVA beregnes av 1201 NOK.

Merk at Tollvesenet benytter sine "egne" valutakurser som endres ukentlig i beregning av varens verdi. Du finner disse på toll.no. Verdien beregnes ved innførsel og kan i teorien økes/reduseres betraktelig avhengig av varens verdi i utenlandsk valuta samt hvor lang tid det er fra kjøp til levering på grensen.

-krillbaaten

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 


Returner til Annet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron