iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Dette blir for dyrt. Hadde

Innleggav SM411 » tor 10.10.2013 16:15

Dette blir for dyrt. Hadde planlagt å oppdatere min 4S, men det er uaktuelt med disse prisene.
medlem i 199 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav jij1984 » tor 10.10.2013 19:26

Ingen tvil om at de nye var dyr. Skal bestille meg en 5s siden min 4 er så treig at den er ubrukelig.
Åpner apple normalt salget kl 00:00?
Leveringstid ser man vel når man bestiller.
medlem i 194 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav Dr.Pepper » tor 10.10.2013 20:28

Har selv en iPhone 4, den er treg, men langt ifra ubrukelig. Klarer meg med den i et år til. Jeg tipper iPhone 6 har større skjerm, og koster hvertfall ikke mindre enn 5800kr for en rimeligste versjonen.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav Coswordo » tor 10.10.2013 22:46

Har vært med på oppdateringer siden 3Gs kom ut. Enig i at de begynner å bli dyre nå, men samtidig holder Apple produkter seg godt i pris. Derfor selger jeg iPhone rett før lansering av ny, legger inn noen ekstra kr å kjøper den nye :) funker det!
medlem i 180 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav turimblar » tor 10.10.2013 22:54

Jeg er det man kan kalle en "Apple-ambassadør", men jeg liker ikke denne prisutviklingen. Jeg håper Apple Norge tenker seg om før de melker markedet for hva det er verdt.

Er det slik at US-priser ikke endret seg i år; noen som vet?
medlem i 227 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav suleman » fre 11.10.2013 9:47

jij1984 skrev:Ingen tvil om at de nye var dyr. Skal bestille meg en 5s siden min 4 er så treig at den er ubrukelig.
Åpner apple normalt salget kl 00:00?
Leveringstid ser man vel når man bestiller.


Leveringstiden sikkert blir over 2 uker.
medlem i 163 måneder
 

Denne prisutviklingen syns

Innleggav Wolf2 » fre 11.10.2013 10:02

Denne prisutviklingen syns jeg lite om!
Mange androider hvor du nå får mye mer for pengene - sjekk f.eks. Sony Xperia V - som fikk terningkast 6 hos Amobil. Den er vanntett og støvtett, har 4.3 skjerm,4G mm.

Wolf

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav Superhai » lør 12.10.2013 19:13

Jeg har følelsen at Apple har tatt hensyn til at kronen er forventet å svekke seg i forhold til dollar eller euro, eller at de kommer til å senke prisene senere. Jeg er likevel helt sikker på at de fint får solgt selv med disse prisene.
medlem i 131 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav Dorkfish » lør 12.10.2013 21:30

Ikke til meg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav iSondre » søn 13.10.2013 13:29

Denne galskapen går jeg rett og slett ikke med på lenger. Beholder min 32GB iPhone 4S i noen måneder til før jeg kjøper meg min første Android siden Android 2.2. Har sett at Apple har uppet prisen på iPhone mer og mer for hvert år, men har hatt et lite håp inni meg som sier at det kommer til å stoppe eller stabilisere seg, men når det er sånn at Apples telefoner går opp med nesten 1000 kr for hver modell som lanseres mens Android/Windows-telefonene holder seg på samme nivå som alltid må jeg bare takke for meg.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav Dorkfish » søn 13.10.2013 16:36

Nesten 1000 kr er vel å ta i? Det var 300 kr første gangen og 600 kr denne gangen.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Tror Apple bommer grovt med

Innleggav Lodvar » man 21.10.2013 13:15

Tror Apple bommer grovt med denne prisingen. 5s har nå blitt en premium-modell som de færreste har råd til og 5c har blitt den "vanlige" modellen for alle - bortsett fra at den er en plastklump helt uverdig Apple sitt (gode?) rykte. Skuffende.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav RamGuy » tir 22.10.2013 13:41

Krutlapp skrev:Har vært med på galskapen hvert år siden IPhone 3GS men nå er det slutt.
Beholder min IPhone 5 i minst 1 år til.
Synd å si, men i år valgte jeg å investere kr 5800.- i en Samsung Galaxy Note 3 noen dager etter lansering. Har tvillingkort i denne.
Må si det er en fantastisk telefon hvor jeg har fått en mengde funksjoner som jeg har savnet på IPhone. Suveren batteritid, går på 3dje døgnet nå og jeg har klådd mye for å sette meg inn i funksjonene.
5,7" tommers OLED skjerm med full HD oppløsning er også flott for en som har fylt 50, spesielt etter mye TV titting på kveldene!
32 GB internminne + at jeg har puttet inn ett Sandisk Ultrakort på 64 GB til en 500 lapp. Det blir myye minne..
Anbefaler å lese testen av denne på AMOBIL.
Den største bonusen er at jeg har spart noen høvdinger og har valget i 2 verdener når jeg går ut døra.
En 5S til kr. 7590.- antar jeg hadde vært gøy i ca. 10 min.! (Gjesp....)



Nå må du klare å skille mellom A og B her, det du sammenligner nå er to helt forskjellige produkter med to helt forskjellige brukeropplevelser.

Du fremlegger det som det skulle være ren idioti å velge en iPhone 5S fremfor en Samsung Galaxy Note 3 og det er jo på ingen måte tilfellet. Jeg sier ikke at iPhone 5S heller nødvendigvis vil være et bedre valg kontra en Note 3 for det heller ebber jo ned til personlige preferanser og "smak og behag" av hva man foretrekker av formfaktorer, operativsystem og det hele.


Men jeg kan godt ta på meg utfordringen å argumentere litt angående hvorfor en Samsung Galaxy Note 3, eller egentlig hvilken som helst Android telefon ikke er noe for meg og hvorfor en iPhone 5S gir mye mer merverdi for min egen del kontra denne telefonen som du fremlegger som om den skulle vært en slags telefon som gir ubestridt mye mer for pengene.


Det første du nevner er batteri levetid, og nå vet jeg ikke helt hva som er utgangspunktet ditt til å starte med men jeg har kommet i den vanen at så lenge telefonen holder ut dagen med grei margin så er det godt nok for jeg har laderen rigget opp og klar ved sengekanten så telefonen kan lades hver natt uten noe hokuspokus. Så om en telefon holder litt over en dag, en og en halv dag, to eller tre dager spiller egentlig ikke en så veldig stor rolle for min del da jeg fort ender opp med å lade den hver eller annenhver natt uansett for å være sikker på at jeg har batteri ut påfølgende dag uavhengig av hvor "hardt" jeg bruker telefonen. Innen det skjer noe drastisk med batteriteknologien og vi er tilbake til type 2-3 uker batteri så er det viktigste for meg at jeg med god sikkerhet kan vite og være trygg på at telefonen med mitt bruk alltid vil være ut dagen til jeg kommer hjem og har lader klar, noe min iPhone 5 som definitivt gjør, denne lader jeg stortsett annenhver natt og da er den på type 8-30% avhengig av hvor mye jeg har brukt telefonen i de to foregående døgnene.

Så en eventuelt overgang fra lading annenhver dag til hver tredje dag spiller egentlig ingen rolle for min del, det er så definitivt ikke en negativ ting på noen som helst måte men ikke noe som er avgjørende i min vurdering og valg av telefon. iPhone 5S skal jo vitterlig ha hakket bedre batteri så hverdagen med en 5S burde ikke bli noe dårligere på akkurat dette punktet, og leser vi Anandtech (verdens beste nettsiden for objektive og detaljerte tester?) så gjør jo Apple det fremdeles best på batteri ved det formålet jeg bruker telefonen mest til, nemlig nettsurfing og all min erfaring med både iOS og Android opp igjennom helt siden min HTC One med Android 2.1 tilsier at iOS har mye bedre strømstyring så jeg kan føle meg langt mer komfortabel med en mer forutsigbar batteriforbruk som er mye enklere for meg å forutse.


5,7" stor AMOLED-skjerm med 1920x1080 blir jo veldig "hit n' miss" avhengig av brukeren, for veldig veldig mange så blir dette alt for stort og uhåndterlig som primærtelefon og jeg faller rett inn i denne kategorien som aldri kunne tenke meg å ha en telefon som er større enn toppen 4,5 til maks 4,7". Ser så absolutt fordelene med stor skjerm og som du skisserer så kan det jo virkelig være en fordel om man har utfordringer med synet osv men for utrolig mange så er dette for uhåndterlig som mobiltelefon som gjerne skal være litt "mobil".

Så her blir jo sammenligningen med en iPhone 5S temmelig banal for vi er jo på hver vår ende av skalaen, og jeg tror at for mange så kan en 5,7" AMOLED skjerm være så bra den bare vil men er den for stor, så er den for stor og det sier seg vell selv at denne størrelsen ikke er for alle. Jeg har med meg telefonen overalt, jeg er avhengig av at den er mobil og effektiv å bruke med både en og to hender, avhengig av at den skal være praktisk og komfortabel under trening osv da den fungerer som min musikkavspiller og måler effektiviteten og resultatene mine av treningsøkter og det hele og da er 5,7" uaktuelt til å starte med.

Når det gjelder selve skjermkvaliteten så har jeg personlig en utfordring der som veldig mange ikke har med at at jeg har oversensitive øyne og sliter med kroniske hodepine og her er AMOLED en trigger, for vi har per i dag to former for OLED. Den rimeligere varianten som Samsung bruker på mobiltelefoner som heter AMOLED, som da er Active Matrix OLED også har vi PMOLED som blir brukt de kommende TV-ene og dyrere produkter som er Passive Matrix OLED og førstnevnte er mye mer aggressiv på øynene og har langt større ghostingeffekt på skjermen som gjør at jeg blir svimmel, sjøsyk og har vondt i hode iløpet av type 5-10 minutter. Dette er selvsagt ikke et allmennt problem men er jo så absolutt et høyaktuelt tema for min del. Denne effekten kan reduseres drastisk ved å justere ned lysstyrken men da har man jo en utfordring med at OLED er såpass svak på refleksjon av lys at skjermen blir mer eller mindre ubrukelig om det er forstyrrende lys i rommet om du ikke kan ha på relativt høy lysstyrke på skjermen, i sollys så er OLED sjanseløs sammenlignet med LCD.

Når det gjelder skjermoppløsningen så skal man ikke lese seg alt for mye inn i denne på Samsung sine AMOLED mobiler da de jukser litt med måten underpikslene er bygget opp. De fleste har jo nå hørt om "pentile piksler" som er det Samsung har brukt for å beskrive hvordan underpikslene på de fleste AMOLED skjermene fungerer. Det dette hovedsaklig betyr er at det er kun en rød og blå underpiksel for andre grønne. Dette er hvertfall sånn det fungerte tidligere, det sies jo nå at Note 3 har et nytt system på dette men hvorvidt dette gjør det noe spesielt annerledes eller bedre har jeg ikke fått med meg. Men om vi tar utgangspunkt i pentile generelt så betyr det jo at du strengt tatt kun har den høyeste oppløsningen på de grønne delene av bilde, så fort noe er blått eller rødt så har du i realiteten halvert antallet underpiksler og sitter derfor igjen med en PPI på 198 istedenfor 386 som er utgangspunktet. Det er slettes ikke dårlig det heller, men er jo under hva de fleste andre skjermer på markedet kan skryte på seg per dags dato og spesielt når det er ting som tekst over som gjerne har størst effekt og gevinst av høy oppløsning så forsvinner endel av denne effekten med Samsung sine AMOLED skjermer da sort bruker både rød, blå og grønne underpiksler og har dermed aldri den samme høye oppløsning og oppleves derfor ofte en del mer vasket ut og litt uklar i kantene på disse skjermene kontra LCD skjermer med høy oppløsning og PPI. En annen utfordring er at dette gjør det utrolig vanskelig for Samsung å ha et realistisk og korrekte fargespekter på skjermene når under pikslene ikke har en riktig fordeling av blått, rødt og grønt som fører til at blant annet iPhone 5 / 5S fremdeles er kongen på haugen når det gjelder fargekalibrering og fyller hele 99% av sRGB skalaen mens Samsung sine skjermer gjerne er overeksponerte og er i 110-130% området.


Igjen så handler jo mye av dette om smak og behag, for når det gjelder fargespekter så er det jo veldig individuelt om folk ønsker et korrekt og godt kalibrert fargespekter eller om de ønsker et overeksponert fargespekter for mange lar seg jo trollbinde og imponere av at fargene "popper" og er overeksponerte, mens andre vil ha det realistisk og korrekt. AMOLED har også en ulempe av at det bruker mest strøm når det er hvitt på skjermen, noe som blant annet er mye av grunnen til at disse telefonene taper mot iPhone 5S på batteritid ved nettsurfing da de fleste nettsider har hvit bakgrunn som ikke er fordelaktig for AMOLED skjermer da det er da de bruker mest strøm, faktisk mer enn LCD selv om OLED generelt er mer strømeffektivt på grunn av de i realiteten ikke bruker strøm når elementer er helt sort på skjermen, noe som også gir et uslåelig sortnivå da skjermen i bunn og grunn er helt sort mens LCD aldri er helt sort da enhver piksel, selv når den er sort alltid har litt lys.


Muligheten for minnekort er kjekt for noen, men irrelevant for mange spesielt når Apple tilbyr telefoner med inntil 64GB intern lagring. En av grunnene til at du ikke kan sammenligne disse to løsningene head-to-head er jo fordi intern NAND som Apple kjører på modellene sine er jo langt raskere og mer effektivt enn bruk av minnekort som har langt lavere skrive og lesehastigheter. Med argumentet rundt pris er jo selvfølgelig relevant og det å kunne utvide minne ved behov for en rimelige penge er et pluss, men igjen ingen avgjørende faktor, hvertfall ikke for meg når Apple tilbyr modeller med tilstrekkelig lagring, med bedre ytelse i utgangspunktet.

En fordel med Apple sin "ikke mulighet til å åpne telefon" er jo også at du sitter med reklamasjonsrett i fem år på batteriet og det hele, kontra to år (?) som er det vanlige.


Prisen til iPhone er jo også noe misforstått for man burde jo ta med videresalgsverdi i regnestykket for mange av oss selger jo brukte iPhone modeller til langt høyere summer enn du kan forvente å selge en bruk Android telefon som gjør at prisene ikke er så ille som ved første øyekast.

Også har du jo valget mellom iOS og Android, mange av oss foretrekker den bedre optimaliserte hverdagen med iOS, mer effektive systemoppdateringer, bedre integrering mot annen maskinvare om du har flere Apple produkter, løsninger som AirPlay som det ikke finnes noe tilsvarende av hos Android osv osv.. Skjønner at mange foretrekker åpenheten til Android og de mulighetene de gir, så igjen så blir det jo snakk om smak og behag og personlige preferanser som avgjør hva man foretrekker når alt kommer til alt.


Og når alt kommer til alt, om du foretekker iOS og har mange grunner til å holde deg til det gir da en Android telefon på noen måte mer for pengene om den i utgangspunktet ikke tilbyr deg de programvareløsningene du ønsker?


Krutlapp skrev:Gikk nok litt fort i går kveld dette.
Er self. lagring, noe du sikkert skjønte også..
Internminne er forøverig på 3 GB, som er godt over hva en Iphone 5S har...



Her sammenligner du epler og bananer, disse to telefonene kjører to helt forskjellige operativsystemer med helt forskjellige minnehåndtering og forbruk så en direkte sammenligning på denne måten blir meningsløs. Skal vi først sammenligne maskinvare på denne måten så må man jo nesten ta med at Apple A7 SoC har bedre ytelse jevnt over enn hva Snapdragon 800 SoC i Galaxy Note 3 har i utgangspunktet.
medlem i 181 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav turb0man » tir 22.10.2013 14:14

@Ramguy: Fantastisk!

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: iPhone 5s/c lanseres 25. oktober

Innleggav Krutlapp » ons 23.10.2013 1:40

Flott detaljert svar RamGuy! Innser at du er hakket mer "nerd" på området enn meg.
Men poenget mitt var IKKE å skulle velge Note 3 fremfor en Iphone 5S.
Poenget er at jeg har en IPhone 5 og at jeg anså forskjellen på 5 og 5S som
så liten at jeg valgte i år å kjøpe en Note 3 for å utvide det totale bruksområdet.
Kombinasjonen av de to telefonene må jeg si meg meget fornøyd med!
På dagtid ligger Samsungen over solskjermen i bilen og tar seg av alle telefoner under kjøring. Den benyttes også til overføring av bilder via NFC fra mitt Lumix kamera som skal videresendes på mail til kunder etc. Meget kjapt og effektivt, et dunk sammen med enhetene så er det gjort.
Ellers er jeg som nevnt tidligere meget fornøyd med den store skjermen spes på kveldstid.
Airplay av musikk og bilder går strålende fint for meg direkte via min Samsung TV som er koblet til lydanlegget med en optisk kabel. Uten bruk av box a'la Apple TV eller tilsvarende.. Kan også bruke tlf direkte til styring av TV'n. Kjekt.
IPhone'n er kjekkere å ha i lomma når en farter lettkledd rundt uten jakke og til trening helt klart! Jeg opplever den også hakket smoothere under scrolling på nettsider og det virker som kommandoene skjer et lite hakk vassere.
Kommer nok aldri til å forlate IPhone til fordel for en Android basert tlf, men venter i spenning på om Apple gjør alvor av å lansere utgave med større skjerm neste år?
Dette året har jeg lært meg Andriod 4.3, eller iallfall deler av det, nok til å bedømme Note 3, v.s IPhone 5 til mitt bruk, og det har vært både interessant og batteribesparende for IPhone'n..
medlem i 151 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]