iOS blir ny og flat med iOS 7

iOS blir ny og flat med iOS 7

Innleggav admin » man 10.06.2013 22:46

iOS

I dag lanserte Apple iOS 7, den største iOS-oppdateringen siden første iPhone, med et helt nytt grensesnitt. Ryktene stemte og Apples Jonathan Ive har endelig også fått lov til å legge sitt preg på grensesnittet i iOS. iOS 7 er helt nydesignet med diskré bevegelser, en ny fargepalett og typografien har blitt endret for å skape en renere, enklere stil. Samtidig har treverket, filten og alle de andre teksturene forsvunnet ut og flere nye nyttige funksjoner har kommet inn. iOS 7 slippes denne høsten - sikkert samtidig med ny iPhone - men utviklere kan prøve en beta allerede i dag.
 
I tillegg til å ha et helt nytt grensesnitt, har Apple også introdusert en del nye funksjoner. Flere av dem kjenner du helt sikkert igjen fram Jailbreak-miljøet og det er svært interessant å se at Apple faktisk følger med på hva jailbreakere gjør og får ut av telefonen sin.

Control Center er en av de nye funksjonene i iOS 7 som man har hatt mye tilsvarende løsninger for i jailbreakmiljøet. Nå ligger alle kontrollene du vil ha rask tilgang til, på ett praktisk sted. Ved å dra oppover fra bunnen av skjermen får du tilgang til kontroller for Flymodus, Wi-Fi, Bluetooth eller Ikke forstyrr, muligheten til å justere lysstyrke, sette en sang på pause eller spille den av, gå videre til neste spor eller strømme musikk med AirPlay. Control Center gir deg også direkte tilgang til apper som Klokke, Kamera, Kalkulator og lommelykt. Der døde lommelyktmarkedet?

iOS

Varslingssenter har også fått en oppdatering og er nå tilgjengelig fra Lås opp-skjermen, slik at du kan se alle varsler med en enkel bevegelse. Og New Today-funksjonen i Varslingssenter gir deg rask oversikt over dagen med en oppsummering av blant annet vær, trafikkforhold, møter og arrangementer. Med forbedret fleroppgavekjøring i iOS 7 kan utviklere gi alle apper muligheten til å kjøre i bakgrunnen ved hjelp av en ny API. Brukere har muligheten til å bytte mellom appene på en mer visuell og intuitiv måte. iOS 7 følger også med på hvilke apper du bruker mest, og holder automatisk innholdet oppdatert i bakgrunnen.


iOS
 
AirDrop er en helt ny funksjon for rask og enkel deling av innhold med personer som befinner seg i nærheten. Når du har noe du vil dele, viser AirDrop deg kontakter som er i nærheten. Du velger bare hvem du vil dele med, så gjør AirDrop resten. AirDrop-overføringer er «peer-to-peer», så det kan brukes hvor som helst, det krever verken nettverk eller konfigurering, og overføringene er krypterte slik at innholdet er beskyttet og privat. Det ser ikke ut til at AirDrop fungerer mellom Mac og iPhone enn så lenge?

iOS 7 har også en helt ny Bilder-app der den nye funksjonen Moments automatisk organiserer bilder og videoer etter tid og sted. Du kan zoome ut for å se alle bildene dine sortert etter Moments, Collections of Moments og Years. iOS 7 inneholder iCloud Photo Sharing, slik at du kan dele de bildene du vil, med de personene du vil. Med iCloud Photo Sharing kan familie og venner legge inn sine egne bilder og videoer i dine delte bildestrømmer, og i den nye Activity-visningen får du oppdateringene fra delte strømmer samlet på ett sted. Kamera-appen i iOS 7 har filtre som kan legge til bildeeffekter i sanntid og har nå også et alternativ for firkantede bilder eller Instagram-modus som vi også kan kalle det. Du bruker bare en enkel bevegelse til å bytte mellom de fire kameraene – video, bilde, firkantet og panorama.
 
iOS 7 er tilgjengelig i beta for utviklere allerede i dag, mens vi vanlig dødelige må vente til høsten før oppgraderingen er her. Den blir gratis for alle brukere og vil fungere på iPhone 4 og iPad 2 eller nyere modeller.

Du kan lese mer om iOS 7 hos Apple.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Aye, den er flatere, men det

Innleggav exenpipp » man 10.06.2013 22:55

Aye, den er flatere, men det ser dypere ut for det.

Nydelig design tvers igjennom. Gleder meg veldig.
medlem i 201 måneder
 

Jeg skal innrømme at det

Innleggav espenmb » man 10.06.2013 23:03

Jeg skal innrømme at det frister å gå over til iPhone når jeg ser det nye designet...
medlem i 179 måneder
 

Må si meg positivt

Innleggav missilecathcer » man 10.06.2013 23:28

Må si meg positivt overrasket over at iPhone 4 også støttes! Fint å se at Apple tenker på brukere med eldre modeller.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: iOS blir ny og flat med iOS 7

Innleggav jerry.c.bush » man 10.06.2013 23:31

Det er det som er det fine med iOS. Bakoverkompatibilitet til eldre modeller.
Synes det hele så flott ut og gleder meg til å prøve det ut når det kommer på høsten en gang. Men jeg er mer interessert, pr i dag, på Maverick til Macene. Sitter her og venter på at Developer skal bli tilgjengelig så jeg får lastet ned.... Ennå ikke tilgjengelig. =-O

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Litt skuffet over at det ser

Innleggav svano » man 10.06.2013 23:58

Litt skuffet over at det ser ut til at de har klipt og limt vilt fra flere av de eksisterende, og bedre, appsene fra 3.partsutviklere i app store ispedd sterke googlereferanser .. hadde håpet på noe mer nyskapende fra Apple og det virker som de ligger etter trenden nå framfor å sette den.

At de strammer opp og kvitter seg med tanken om at grensesnitt skal ligne fysiske objekter er jeg derimot helt for.. håper OS X går i samme retning også sånn sett da det grensesnittet har gått helt over styr i de siste utgavene.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Hva tror dere om

Innleggav MacLet » tir 11.06.2013 0:07

Hva tror dere om batteritiden? Batteriet på 4Ser jo helt tragisk, men disse funksjonene som feks mer aktiv bakgrunnskjøring av apper. Hvordan vil dette bli?

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

@Svano: Det har de da også

Innleggav jerry.c.bush » tir 11.06.2013 0:14

@Svano:
Det har de da også gjort i Maverick. Bare følg med på kommentarene når han demonstrerer feks kalenderapplikasjonen: Ca 44:30:

"And what is really amazing: Even without the stitching, window still sticks right there on the screen. I doesn't fall off without the stitching. I don't know how they did it. Maybe it's an engineering thing."

Det er tydelig at det er flere i leiren der som ikke har vært veldig imponert over denne designstrategien. Og jeg er helt enig.
Sist endret av jerry.c.bush den tir 11.06.2013 0:20, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Godt å høre, og det har jo

Innleggav svano » tir 11.06.2013 0:43

Godt å høre, og det har jo lenge vært kjent at Ive ville bort fra dette. Har ikke sett videoen, men sett noen screenshots og det ser jo i hvert fall ut som det fortsatt har en OS X-identitet, i motsettning til iOS som ser ut til å falle i den grå, identitetsløse "generesik smarttelefon-grensesnitt-boksen".

(men det er kanskje bare jeg som ikke har sansen for det Apple har kopier.. jeg mener designet for iOS, folk ser jo ut til å like det?)
Sist endret av svano den tir 11.06.2013 0:47, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Er det mulig å bli en

Innleggav Vegard1 » tir 11.06.2013 7:19

Er det mulig å bli en betatester med en gang om det er mulig da? Hadde vært veldig gøy å være en av de første som prøvde dette. :)

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Må si meg positivt

Innleggav edyrli » tir 11.06.2013 8:02

missilecathcer skrev:Må si meg positivt overrasket over at iPhone 4 også støttes! Fint å se at Apple tenker på brukere med eldre modeller.


Forventet at de skulle fortsette å oppdatere iPhone 4 minst et år til. Jeg synes det er veldig bra de har holdt iPhone 3Gs oppdatert i 4 år! Noen andre mobilprodusenter som kan vise til det samme?
medlem i 172 måneder
 

"I tillegg til å ha et helt

Innleggav SRD » tir 11.06.2013 9:28

"I tillegg til å ha et helt nytt grensesnitt, har Apple også introdusert en del nye funksjoner. Flere av dem kjenner du helt sikkert igjen fram Jailbreak-miljøet og det er svært interessant å se at Apple faktisk følger med på hva jailbreakere gjør og får ut av telefonen sin."

Kunne vel egentlig byttet ut Jailbreak med Android i dette avsnittet ;-) . Det ser ut som Apple har hentet en del inspirasjon fra Android 4.x:
https://lh4.googleusercontent.com/-TGRd ... o/ios7.jpg

Ellers synes jeg det var på tide med en større oppgradering av Ios.
medlem i 203 måneder
 

Digger det nye designet og

Innleggav arildsd » tir 11.06.2013 13:39

Digger det nye designet og svarte til mine forventninger det her! :D prøve å skaffe meg en utviklerkonto asap så man får testet!

Brukerens avatar
medlem i 153 måneder
 

Kanskje på tide å

Innleggav osbl30 » tir 11.06.2013 18:09

Kanskje på tide å oppdatere fra iOS 4, haha :)
medlem i 181 måneder
 

Hei! Har et stort problem

Innleggav Gjertus » tir 11.06.2013 20:50

Hei!

Har et stort problem og trenger sårt hjelp!
Hvis noen er developer, venligst ta kontakt!

mvh Kristian Johan Gjertsen
medlem i 166 måneder
 

Neste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]