Google tjener som kjent
mer penger på iOS-brukere enn på brukere av deres eget Android OS og det er derfor kanskje ikke helt overraskende at Google nå ser ut til å lansere deres beste Android-funksjon på iOS.
De forskjellige mobileplattformene har alle sine funksjoner som man gjerne skulle sett på sin favoritt plattform. Apple og Microsoft har særdeles liten egeninteresse i å dele sin funksjonalitet med konkurrerende plattformer, men Google stiller seg litt annerledes.
Google er verdens største annonseselskap og lever av å selge målrettede annonser mot internettbrukere. Jo mer informasjon Google vet om deg, jo lettere blir det å målrette annonser og tjene mer penger. Google har dermed en stor motivasjon for å lage gode mobileprodukter også til plattformer som konkurrerer med deres egen Android-plattform og selskapet har i lang tid prioritert iOS.
I 2012 har vi fått en rekke iOS-applikasjoner fra Google av svært høy kvalitet og ofte er applikasjonene faktisk bedre på iOS enn på Android. Et eksempel på dette er den
glimrende Google Maps-applikasjonen. Nå ser det ut til at Google er klar til å lansere enda en Google-applikasjon til iOS og denne gangen er det en av de mest interessante Android-funksjonene Google vil gi til oss iOS-brukere.
Google Now ble lansert i fjor og er Googles nye store satsning på det man vel enkelt kan beskrive som «proaktivt søk». Google Now ligger i bakgrunnen og opptrer som en «personlig assistent» på din telefon. Den sjekker rutetidene på toget du bruker å ta, undersøker trafikken på veien du pleier å kjøre hjem, forteller deg om nye restauranter i områdene du er i, gir deg været og mye mye mer. Google Now fungerer skummelt bra og har i mine øyne lenge vært den absolutt beste funksjonen på Android.
At den nå kommer til iOS vil kanskje overraske noen, men Googles mål er å vite mest mulig om deg uavhengig av plattform. Google tjener mer på iOS-brukere enn Android-brukere og det å utvide Google Now til også å gjelde iOS vil definitivt øke informasjonen Google-brukere gir til Google. Mer informasjon gir Google et bedre produkt å selge til sine annonsører.
I går oppdaget
Engadget at Google ved en feiltagelse hadde lagt ut en promovideo for Google Now for iOS på YouTube. Videoen ble raskt fjernet, men Engadget fikk lagret en kopi.
Lanseringsvideoen for Google Now til Android:
Google Now ser ut til å bli en del av Googles søkeapplikasjon på iOS og Google har mest sannsynlig allerede sendt inn denne til Apple for godkjenning i App Store.
Via
The Verge