Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav nosey » lør 06.04.2013 22:53

Okei, det var jeg ikke klar over. Jeg visste at (fikk vite det for litt siden her på forumet) Djuice har full Telenor-dekning med LTE, men det ante meg ikke at Talkmore også hadde det. Dog litt rart at Talkmore ikke reaklamerer med det, eller? Selv har jeg Djuice nå og er veldig fornøyd med den gode dekningen, og LTE er jo det beste helt klart :) Har ikke LTE-dekning her i Trondheim enda, men det kommer vel snart. Men i Oppdal sentrum fikk jeg merkelig nok LTE-dekning, og selv om hastigheten nok var noe høyere enn med 3G, så var den ikke i nærheten av det som er mulig med LTE :) det var jo snakk om at de hadde strippet/strupet (eller hva det heter) LTE-nettet sitt til en begrenset hastighet i tråden her tidligere, til 6 MB/sek eller noe, noe som jo er veldig lite. da er det jo egentlig ikke vits med LTE. hva kan være grunnen til dette? tåler ikke nettet dems belastningen? noen som vet om dette fortsatt er sånn, eller om man nå får mye høyere hastigheter? har som sagt ikke LTE her i Trondheim, så får ikke testet selv. det blir vel ikke noe dyrere for de, hastighet har vel ikke noe med pris å gjøre. dvs. jeg skjønner at det sikkert koster mer for dem å bygge ut LTE-nett enn 3G-nett, men selve bruken og hastigheten har vel ikken oe å si for kostnader. håper de fjerner strippingen/strupingen! :D

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav pman3003 » søn 07.04.2013 21:29

Nå har jeg fått LTE-dekning på jobben. Det fører til at folk stadig vekk har problemer med å komme igjennom på telefon til meg, og at jeg ofte må vente lenge på å komme igjennom når jeg skal ringe. Det virker som fallback-funksjonen til telenor ikke er helt fri for barnesykdommer.

Jeg har måttet slå av LTE for at mobilen skal funke tilfredsstillende.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav nosey » man 08.04.2013 8:21

Kort forklart; hva er fallback-funksjonen?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav timmi » man 08.04.2013 9:41

Teknologien heter "CS Fallback". Dette innebærer at mobiltelefonen kan skifte over til 3G når telefonen ringer, siden 4G-nettet ikke støtter tale. ;)
medlem i 187 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav nosey » ons 10.04.2013 17:04

ah, skjønner. takk :) rart at 4G ikke støtter tale da, kan det være fordi de vil oppnå maksimale hastigheter med 4G? eller har ekstra funksjoner ingen innvirkning på datahastigheter? vi får jo uansett ingen nytte av 4G-hastigheter, skjønner ikke hvorfor Telenor har strippet nettet!? :( :o

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav petrus764 » ons 10.04.2013 17:17

Det er fordi LTE er et moderne nett og således bare brukes til data.

Tanken er vel etter hvert som standarden blir ferdig å benytte seg av VoLTE (voice over LTE). http://www.gsma.com/technicalprojects/volte

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav nosey » ons 10.04.2013 17:20

tror ikke jeg skøjnner meg på det der, men takk :) håper hvertfall Apple kommer med en oppdatering der vi får en bryter for både "mobildata (2G/EDGE", "3G" og "4G/LTE" :). i forhold til dette med at samtaler er bedre over EDGE, det bør jo ikke være noe stress for Apple å fikse...?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Oppdaget plutselig at jeg

Innleggav Brutal » fre 12.04.2013 14:40

Oppdaget plutselig at jeg hadde LTE på Tyholt i Trondheim igår, så nå er Telenor igang med å oppgradere i Bartebyen også.

Brukerens avatar
medlem i 243 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav nosey » fre 12.04.2013 14:44

herlig, takk for info! :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Oppdaget plutselig at jeg

Innleggav stesun » fre 12.04.2013 17:24

Brutal skrev:Oppdaget plutselig at jeg hadde LTE på Tyholt i Trondheim igår, så nå er Telenor igang med å oppgradere i Bartebyen også.

Ja, dekningskartet til Telenor viser LTE-dekning mellom Dragvoll og Charlottenlund. Endelig skjer det ting her :-)
medlem i 138 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav nosey » fre 12.04.2013 21:34

noen sa tidligere her at dekningskartet til Telenor er oppdatert slik at man kan se hvor det er 4G/LTE-dekning kun på 1800MHz-frekvensen, men den muligheten har ikke jeg...?? noen som får denne muligheten?

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav stesun » fre 12.04.2013 22:42

På Telenors nettsider under "Mobilt Bredbånd" og "Se dekningskart" ligger valget "Dekning iPhone 5".
medlem i 138 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav nosey » lør 13.04.2013 0:52

åja, takk. det tenkte jeg ikke på. håper det kommer oppdatering til dekningskart-appen snart også da :)

Brukerens avatar
medlem i 139 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav stesun » man 15.04.2013 8:37

Det har skjedd store ting med 4G-dekningen for iPhone 5 de siste dagene. Særlig i Trondheim, som senest i dag fikk store områder åpnet for LTE.
medlem i 138 måneder
 

Re: Telenor aktiverer 4G/LTE for iPhone 5 i Norge

Innleggav Dorkfish » man 15.04.2013 11:23

Er det fortsatt slik at dersom man legger inn nye operatørinnstillinger for Telenor så år man LTE, men MISTER muligheten for å slå av 3G? Eller er det blitt mulig igjen å slå av 3G?

iTunes maser om oppdatering, men jeg vil ikke miste muligheten ti å slå av 3G.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Artikler (iPod1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]